Marketing treści musi tętnić tym samym życiem, co biznes. A to oznacza, że branża content marketingu musi reagować na zmieniającą się sytuację tak szybko, jak muszą robić to firmy. Najskuteczniejsze zawsze są partnerskie relacje i wzajemne zrozumienie, które po obu stronach wymaga ciągłego uczenia się. I właśnie na to powinniśmy się nastawić w najbliższym czasie – mówi w wywiadzie dla Content Standard Katarzyna Woszczyna, wiceprezes Zarządu Business Centre Club, Kanclerz Lóż Małopolskiej i Częstochowskiej BCC, a także Jurorka w konkursie Power of Content Marketing Awards 2021.

Content Standard: Konkurs Power of Content Marketing Awards organizowany jest już po raz 13. przez Stowarzyszenie Content Marketing Polska. W tym roku Jury będzie oceniać projekty digital oraz print w 55 kategoriach. Czy to świadczy o tym, że branża content marketingu coraz bardziej wrasta w trzon działań marketingowych w Polsce?

Katarzyna Woszczyna: 55 kategorii to rzeczywiście dużo, co pokazuje wielką różnorodność i rozwój polskiej branży content marketingu. Polscy przedsiębiorcy powinni korzystać z jej wsparcia, ponieważ pozwala ono osiągnąć cele biznesowe i jednocześnie konsekwentnie tworzyć dla firmy wartość, jaką jest dobry wizerunek marki. Wymaga to czasu i świadomości, bo trwałe efekty można uzyskać tylko poprzez realizację dobrej, przemyślanej strategii marketingowej oraz efektywne wykorzystanie możliwości, jakie daje połączenie dobrej jakościowo treści ze sprawną komunikacją.

W badaniu „2020 Content Marketing and Content Distribution: Current State and Perspectives”, przeprowadzonym przez International Content Marketing Forum, przeanalizowano rynek content marketingu w 9 państwach Europy, w tym po raz pierwszy w Polsce. Wynika z niego, że polski rynek jest najmniejszy – suma wydatków w ubiegłym roku wyniosła 420 mln euro, podczas gdy w Niemczech było to rekordowe 7,83 mld euro. Pomimo to polska branża znajduje się wśród liderów w takich obszarach jak strategia, produkcja contentu i dystrybucja treści. Czy w związku z bieżącymi potrzebami biznesu należy spodziewać się wzrostu wydatków na działania contentmarketingowe ze strony rodzimych firm?

Można powiedzieć, że na razie rynek content marketingu mamy niezbyt duży, ale ambitny. Rynek jest systemem naczyń połączonych, nic tutaj nie pojawia się znikąd. Potrzeby polskiego biznesu, związane z koniecznością utrzymania konkurencyjności naszych firm wobec firm zagranicznych, będą generowały dalszy rozwój branży content marketingu. Dobrze, że badania już teraz potwierdzają dobrą jakość oferowanych usług. Reszta przyjdzie sama.

Celem konkursu Power of Content Marketing Awards jest upowszechnianie wysokich standardów w tworzeniu projektów contentmarketingowych. Na które ze standardów, z punktu widzenia biznesu, należy zwrócić szczególną uwagę?

Dla biznesu najważniejsza jest efektywność działań contentmarketingowych. Powinna być ona pochodną jakości i kreatywności, a także dobrze opracowanej strategii.

Na co największą uwagę będą zwracać Jurorzy, oceniając zgłoszenia do konkursu w kontekście aktualnych potrzeb biznesu?

Jurorzy w tym konkursie mają bardzo duże doświadczenie i wiedzę. Myślę, że widzieli już tak wielką liczbę projektów contentmarketingowych, że trudno będzie ich czymś zaskoczyć. Ja, jako debiutantka w tym gronie oraz osoba reprezentująca klientów biznesowych, będę zwracała uwagę przede wszystkim na kreatywność i dostosowanie komunikacji do aktualnej sytuacji rynkowej. Pamiętajmy, że firmy w czasie pandemii COVID-19 muszą wykazywać się właśnie kreatywnością, ponieważ w takich warunkach rutyna zdecydowanie się nie sprawdza.

Jak branża content marketingu może pomóc firmom w osiąganiu celów biznesowych?

Branża content marketingu powinna wsłuchiwać się w głos rynku, uważnie przyglądać się temu, co się na nim dzieje oraz iść z biznesem ramię w ramię. Do tego potrzebne jest przede wszystkim dobre zrozumienie siebie nawzajem, a także duża elastyczność.

Jakie działania contentmarketingowe mają obecnie kluczowe znaczenie? Czy chodzi przede wszystkim o krótkoterminowe wspieranie sprzedaży, czy o działania w dłuższym okresie, służące budowaniu i wzmacnianiu wizerunku marek?

Ja jestem zwolenniczką drugiego modelu działania. W moim przekonaniu tylko działania długoterminowe oraz konsekwentne budowanie wizerunku marki przynoszą naprawdę zadowalające efekty.

W czasie pandemii COVID-19 w ramach działań contentmarketingowych podkreślano znaczenie kwestii zdrowotnych dla podtrzymania działalności firm oraz konieczność wspierania biznesu i aktywizacji lokalnych społeczności. Czy takie call to action powinny pozostać integralną częścią marketingu treści?

Jestem przekonana, że tak. Marketing treści musi po prostu tętnić tym samym życiem, co biznes. A to oznacza, że branża content marketingu musi reagować na zmieniającą się sytuację tak szybko, jak muszą robić to firmy.

Content marketing oferuje różnorodne działania, których celem jest wspieranie firm, niezależnie od ich rozmiarów. Ale jakie są różnice między dużymi i małymi przedsiębiorstwami, jeśli chodzi o planowanie budżetów marketingowych? Jak Pani, jako wiceprezes Business Centre Club, ocenia modyfikacje w budżetach marketingowych z powodu pandemii COVID-19?

Pandemia zmieniła podejście do tego, co jest skuteczne marketingowo, a co nie. Biznes wciąż jeszcze się tego uczy. Wiele wydatków na marketing zostało wstrzymanych, środki przekierowane zostały na inne działania lub na zmianę ich formy. Pojawiły się też refleksje nad tym, co jest skuteczne, a z czego można w przyszłości zrezygnować. Myślę, że przed nami jest teraz etap stopniowego powracania do wcześniejszych, standardowych działań, ale już z dawką tej wiedzy, którą zdobyliśmy w okresie pandemii.

Jeśli chodzi o branże, to na które z nich specjaliści od content marketingu powinni zwrócić szczególną uwagę? Które z nich potrzebują teraz największego wsparcia?

Największego wsparcia potrzebują ci, którzy najbardziej ucierpieli w wyniku pandemicznego kryzysu, żeby mogli szybko odbudować swoją pozycję. Nie zapominałabym jednak o firmach, które są trudniejsze dla komunikacji contentmarketingowej – na przykład o firmach technologicznych. Uczestniczą one teraz w wyścigu transformacyjnym z konkurencją z całego świata. Choć robią rzeczy ważne dla przyszłości nas wszystkich, to jednak ludziom często trudno jest zrozumieć ich skomplikowaną działalność oraz język, którym posługują się w komunikacji.

W ostatnim czasie, także za sprawą pandemii COVID-19, rośnie rola social listeningu, który zapewnia firmom cenne insighty na temat potrzeb klientów i działań konkurencji. Jak polskie firmy powinny z niego korzystać? Na przykład, czy powinny w większym stopniu nastawić się na interakcje z klientami w mediach społecznościowych?

W znacznym stopniu zależy to od firmy, od tego, jaki jest charakter jej działań oraz jak bardzo potrzebuje interakcji w mediach społecznościowych. Wsłuchiwanie się w głos klientów zawsze wychodzi firmom na dobre. W końcu interakcje z klientami budują relacje, zapewniają nam też cenny feedback.

Jak ocenia Pani perspektywy współpracy między światem biznesu a branżą content marketingu w ciągu najbliższych 12 miesięcy? Co może zwiększyć jej skuteczność? 

Pandemia COVID-19 pokazała nam jaką wartość mają prognozy – każdego dnia wszystko może się zmienić. Bez względu na to, co dzieje się w otoczeniu, jedno pozostaje jednak zawsze skuteczne – partnerskie relacje i wzajemne zrozumienie, które po obu stronach wymaga ciągłego uczenia się. I właśnie na to powinniśmy się nastawić w najbliższym czasie.

Katarzyna Woszczyna – wiceprezes Zarządu Business Centre Club, Kanclerz Lóż Małopolskiej i Częstochowskiej BCC z 15-letnim doświadczeniem we współpracy z biznesem. Absolwentka politologii, dziennikarstwa i polityki społecznej oraz studiów podyplomowych na kierunkach: Executive MBA, Zarządzanie rozwojem w biznesie i Akademia Profesjonalnego Coachingu. Inicjatorka i współorganizatorka wielu przedsięwzięć o charakterze edukacyjnym i społecznym. Pomysłodawczyni kampanii społecznej o zasięgu ogólnopolskim #RatujeBoPracuje, nagrodzonej przez Branded Content Marketing Association jako jedna z najbardziej kreatywnych akcji społecznych w Europie w dobie walki z COVID. Wielokrotnie nagradzana za wkład w rozwój przedsiębiorczości i polskiej gospodarki, m.in. Złotą Statuetką Business Centre Club, Odznaką Primus in Agendo nadaną przez Ministra Pracy i Polityki Społecznej, Nagrodą Specjalną Prezydenta Częstochowy, nagrodą Promotora Gospodarki.

Konkurs Power of Content Marketing Awards 2021

Power of Content Marketing Awards to konkurs organizowany przez Stowarzyszenie Content Marketing Polska, w którym oceniane są narzędzia contentmarketingowe, strategie oraz działania multikanałowe realizowane zarówno w formie print, jak i digital. Jego celem jest upowszechnianie wysokich standardów w tworzeniu polskich projektów contentmarketingowych poprzez wyróżnienie i promowanie najlepszych z nich.

W tym roku projekty można zgłaszać w 55 konkursowych kategoriach, w tym w kategorii specjalnej – hub contentowy oraz sześciu nowych: komunikacja video dla pracowników, podcast/audiobook dla klientów, książka jako narzędzie marketingowe, projekt komunikacji wewnętrznej, projekt CSR oraz projekt contentmarketingowy dla pracowników.

Szczegółowe informacje na temat konkursu oraz jego regulamin znajdują się na stronie contentmarketingpolska.pl. Laureatów Power of Content Marketing Awards 2021 poznamy 15 października 2021 r. podczas gali online.

Zgłoś projekt do udziału w konkursie Power of Content Marketing Awards 2021!