Kto z nas w ostatnim czasie nie zadawał sobie pytania, jak będzie wyglądał 2021 rok? Z niecierpliwością czekamy na powrót do normalności, choć trudno przewidzieć, co przyniosą nam najbliższe miesiące. Pomimo to spróbujemy zarysować, co w ciągu bieżącego roku może wydarzyć się w świecie content marketingu.
Rok 2020 pokazał nam, jak bardzo możemy mylić się w prognozach. Gdy szykowaliśmy się na powrót do miejsc pracy, nikt nie przypuszczał, że kolejne miesiące upłyną pod znakiem cyklicznego zaostrzania i znoszenia obostrzeń związanych z pandemią COVID-19. Większość naszych planów została wywrócona do góry nogami, a codzienność, którą znaliśmy tak dobrze, nagle straciła walor bezpieczeństwa i przewidywalności.
Spodziewaj się niespodziewanego
Jak obecna sytuacja wpłynie na świat content marketingu? Wydaje się, że także w najbliższych miesiącach będziemy funkcjonować w stanie niepewności, w związku z czym nasze działania będą wymagać dużej elastyczności. Zarówno jeśli chodzi o organizację własnej pracy (home office stał się już normą), jak również o analizowanie potrzeb odbiorców, reagowanie na nie czy korzystanie z nowych rozwiązań.
Pandemia zmieniła sposób, w jaki wcześniej zaspokajaliśmy nasze potrzeby i radziliśmy sobie z wyzwaniami codzienności. Świat content marketingu będzie musiał wykazywać się jeszcze większą czujnością, ponieważ znane od lat schematy przestają zdawać egzamin. W 2021 roku kluczowego znaczenia nabierze elastyczne podejście do reagowania na zmiany społeczne. Pora przygotować się na to, czego nie da się przewidzieć. Dokładne śledzenie zmian w zachowaniach i preferencjach użytkowników oraz szybkie, dopasowane do bieżącej sytuacji działania, mogą stać się jeszcze ważniejsze, niż dotąd.
Zaangażowanie w kwestie społeczne
Choć 2020 rok upłynął pod znakiem pandemii, mieliśmy do czynienia także z wieloma ważnymi społecznie wydarzeniami, takimi jak Strajk Kobiet w Polsce czy ruch Black Lives Matter w Stanach Zjednoczonych. W debacie pojawiło się także wyraźne oczekiwanie, by popularne marki i osoby publiczne częściej zabierały głos w sprawach istotnych z punktu widzenia społeczeństwa. To skomplikowana sprawa, która wymaga gruntownego przemyślenia wartości, jakimi kieruje się marka, a także przygotowania się na możliwą reakcję ze strony społeczeństwa. Zwłaszcza w przypadku mocno polaryzujących kwestii.
Nie oceniamy tutaj, czy zaangażowanie jest dobre czy złe. Chcemy jedynie zaznaczyć, że oczekiwania społeczne mogą rosnąć, wywierając coraz mocniejszą presję na konkretne marki. Rolą CM będzie doradzanie, co zrobić, by w takiej sytuacji zachowana została spójność z innymi działaniami firmy i jej wizerunkiem. Wiemy, jak bardzo użytkownicy internetu są wyczuleni na fałsz i obłudę. W związku z tym content marketing może być nie tylko sposobem na zaprezentowanie swojego stanowiska, ale także strażnikiem integralności komunikacji.
Więcej niż zakupy
Specjaliści od marketingu już wcześniej zwracali uwagę, że dla Klientów coraz bardziej liczą się cele i wartości firmy, a nie tylko jakość oferowanych przez nią produktów i usług. To właśnie spójność filozofii danej marki sprawia, że odbiorcy są skłonni związać się z nią na dłużej. Jeśli odczujemy więź pomiędzy wartościami marki a wartościami, którymi kierujemy się sami, to właśnie jej produkty będziemy wybierać częściej.
Dość dobrze obrazuje to na przykład trend związany z ekologią i poszanowaniem środowiska naturalnego. Rosnące znaczenie wartości wpływających na decyzje zakupowe to kolejne wyzwanie dla ekspertów od contentu. W procesie tworzenia treści koniecznie będzie coraz wyraźniejsze zwracanie się ku temu, co ważne w życiu i skupianie się na autentycznych działaniach.
Budowa mostów między działami
Content marketing to nie tylko treść artykułu – to także całość doświadczeń wynikających z kontaktu ze słowem pisanym. Samo przygotowanie artykułu to obecnie za mało, konieczne jest również zadbanie o user experience. Z tego powodu coraz bardziej będzie rozwijać się współpraca między content marketerami i specjalistami z innych działów – strategii, zespołów UX czy zespołów kreatywnych. Wszyscy w internecie toczymy walkę o uwagę użytkownika, a to oznacza, że wartościowa treść musi zostać wzmocniona także przyjemnym doświadczeniem płynącym z czytania.
Spodziewaj się niespodziewanego Co dzieje się w umysłach kupujących?
Rozmowa o wartościach i potrzebach sprawia, że content marketerzy będą musieli coraz lepiej orientować się w zawiłościach ludzkiego umysłu. Stawia to przed nimi wyzwanie w postaci konieczności zdobywania wiedzy z dziedziny psychologii społecznej, indywidualnych potrzeb, poczucia sensu. Znajomość praw mających zastosowanie w psychologii konsumenta może odegrać kluczową rolę w planowaniu strategii działań content marketingowych. Z kolei zrozumienie etapów świadomości klienta i psychologii lejków sprzedażowych może stać się filarem działań, które muszą odznaczać się najwyższym stopniem efektywności.
Przenoszenie rzeczywistości do internetu i do… domu
Lockdown pokazał niezwykle wyraźnie, jak ważna jest obecność w internecie. Poszczególne branże, także te, których lwia część działalności odbywa się offline, musiały znaleźć swoje miejsce w sieci i wypracować sposoby na funkcjonowanie za pośrednictwem internetu. Marketing internetowy będzie zatem zyskiwał coraz większą popularność, z czym w parze będzie szedł wzrost inwestycji w tym właśnie segmencie rynku. W rezultacie kreatywność i nieszablonowe pomysły jeszcze bardziej będą w cenie – w końcu zleceń z tzw. trudnych branż będzie przybywać.
Rzeczywistość ery lockdownu znacząco ograniczyła możliwości realizacji części profesjonalnych działań marketingowych, np. w zakresie produkcji wideo. Filmy realizowane w studiach zostały zastąpione nagraniami wideo powstającymi w domowych warunkach, często bez użycia specjalistycznego sprzętu. I choć bez wątpienia taka sytuacja wpływa na techniczną jakość materiałów, to z drugiej strony pozwala pokazać także „ludzką twarz” marki i czyni ją bliższą odbiorcy. W ten sposób relacja między Klientem a marką staje się czymś wyjątkowym, niepowtarzalnym.
Rozwój podcastów
Cały czas obserwujemy także rosnącą popularność podcastów. Można się spodziewać, że 2021 rok będzie kolejnym rekordowym pod tym względem. Podcasty są relatywnie łatwe w produkcji, także w warunkach domowych, tak więc planując najbliższe działania, warto zwrócić na nie uwagę. Może to właśnie o nie warto uzupełnić strategię content marketingową w najbliższych miesiącach?