Decyzja o działaniach content marketingowych została podjęta. Wiesz już, że będziesz tworzyć treści dla swoich Klientów. Jednak Musisz teraz zdecydować, czy lepiej będzie stworzyć blog w domenie firmowej zanim zaczniesz pisać, w sieci należy przygotować miejsce do publikowania Twojego contentu. funkcjonującej już strony, czy osobny portal brandedcontentowy. By ułatwić odpowiedź na pytanie „Portal czy blog?”, przeanalizowaliśmy plusy i minusy obydwu rozwiązań.
Blog w domenie firmowej
W tym przypadku do istniejącej już strony firmowej dodajesz zakładkę „Blog”, w której możesz publikować wpisy. Co zyskujesz dzięki temu rozwiązaniu?
Dodatkowe punkty SEO
Z perspektywy wyszukiwarek i SEO, to właśnie dodanie nowej podstrony do już istniejącej strony jest najlepszym rozwiązaniem. Sama witryna już wcześniej została wypozycjonowana (czy to w wyniku zaplanowanych działań SEO czy też bardziej naturalnie, z racji obecności w sieci). Im silniejsza sama domena, tym szybciej blog znajdzie się w pierwszych wynikach wyszukiwania. Dodanie sekcji blogowej działa na korzyść całej strony. Regularnie publikowane wpisy to dla wyszukiwarek sygnał o ciągłej aktualizacji treści. To ważny czynnik w ustalaniu kolejności w wynikach wyszukiwania. Tak zaplanowanego bloga nie musisz pozycjonować od zera – korzysta on z pozycji zdobytej wcześniej przez stronę.
Budowa marki w świadomości odbiorcy
Blog w domenie firmowej pozwala na budowanie silnego związku między marką a treściami. Publikowane artykuły od razu kojarzą się z Twoją marką – dzięki temu łatwiej ją zapamiętać. Krótsza jest również ścieżka konwersji od artykułu do produktu/usługi. Użytkownik może trafić na artykuł podsuwający rozwiązanie jego problemu i nienachalnie wskazujący na Twój produkt lub usługę. Gdy znajdują się one w tej samej domenie, zdecydowanie łatwiej jest mu przejść od treści do konkretnego produktu. Nawet jeśli nie od razu zdecyduje się na zakup, to sama marka zostaje zapamiętana jako ta, która może rozwiązać jego problem.
Wady prowadzenia bloga w domenie firmowej
Choć rozwiązanie to ma swoje plusy, nie jest niestety wolne od wad. Pierwsza z nich dotyczy możliwości umieszczenia na blogu zbyt wielu nawiązań do produktów. Blog stanie się wtedy komercyjny, a czytelnicy mogą przestać postrzegać go jako rzetelne źródło wiedzy – zamiast tego zaczną uważać go za słup reklamowy dla Twoich produktów.
Blog w domenie firmowej utrudnia także zaproszenie konkurencji do współpracy czy uzyskanie patronatów redakcyjnych nad ważnymi wydarzeniami z branży. Warto również pamiętać, że wygląd bloga musi być spójny z wyglądem całej strony, tak więc ograniczona zostanie możliwość wyboru layoutu.
Może zatem portal brandedcontentowy?
W takim wariancie będziemy mieć do czynienia ze stworzonym od podstaw nowym miejscem w sieci, którego główną treścią będą regularnie publikowane wpisy. Jakie argumenty przemawiają za takim rozwiązaniem?
Obiektywizm
Osobny portal przez czytelnika będzie odbierany jako zdecydowanie bardziej obiektywny. Tym samym czytelnik nie będzie miał poczucia, że chcemy mu za wszelką cenę coś sprzedać, a stopniowo będziemy mogli oswajać go z produktem/usługą za pomocą kontekstowych, nienachalnych wzmianek i odwołań.
Źródło linków
Nowy portal brandedcontentowy pozwala na zewnętrzne linkowanie do strony firmowej i odwrotnie. Takie działania wpływają na pozycję stron w Google’u. Duża liczba różnorodnych linków podnosi wiarygodność strony. Należy jednak pamiętać, że co za dużo, to nie tylko niezdrowo, ale także podejrzanie dla wyszukiwarek. Pozytywny wpływ na pozycję obu stron będzie mieć jedynie odpowiednio zaplanowana strategia linkowania zewnętrznego.
Możliwość spieniężenia
Dobrze i regularnie prowadzony portal brandedcontentowy w przyszłości może stać się szansą na zarobek. Publikowanie artykułów sponsorowanych to nie tylko korzyść dla właściciela, ale także okazja do rozbudowania tematyki portalu, nawiązywania współpracy z nowymi partnerami czy możliwość udziału w ważnych branżowych wydarzeniach. To wszystko pozwala budować wizerunek eksperta w swojej dziedzinie.
Wady portalu brandedcontentowego
Nie ma wątpliwości, że pozycjonowanie nowo powstałej strony będzie trwało dłużej i będzie wymagało większego wysiłku osób za nie odpowiedzialnych. Znacznych nakładów czasu będzie wymagało także zbudowanie w świadomości odbiorców faktu istnienia portalu, a w następnej kolejności – tworzenie pozycji specjalisty w swojej branży. Co więcej, takie rozwiązanie wydłuża również drogę od czytelnika do konsumenta. Portal może być odwiedzany ze względu na wartościową wiedzę, ale nie oznacza to, że użytkownicy od razu staną się Twoimi klientami.
Jakie rozwiązanie wybrać?
Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na pytanie, czy wybrać blog, czy portal. Wszystko zależy od celu, jaki ma spełniać content marketing w strategii działań Twojej marki. Gdy na pierwszy plan wysuwa się wsparcie dla pozycjonowania strony, blog w domenie firmowej będzie najlepszym rozwiązaniem. Jeśli jednak zależy Ci na budowaniu wizerunku, dialogu w środowisku, współpracy czy tworzeniu przestrzeni do dyskusji i wzajemnego rozwoju, lepiej wybrać portal brandedcontentowy. Trzeba jednak pamiętać, że takie rozwiązanie będzie wymagało znaczących nakładów finansowych i sporej ilości czasu.