Wraz ze wzrostem popularności content marketingu coraz więcej firm zaczyna inwestować w tworzenie i dystrybucję treści. Skuteczne działania w tym strategicznym obszarze zawsze będą w cenie. W artykule przedstawimy wady i zalety realizowania content marketingu we własnym zakresie oraz zlecenia go profesjonalnej agencji. Mamy nadzieję, że nasza analiza pomoże Ci wybrać efektywniejsze rozwiązanie.
Opcja nr 1: In-house, czyli content marketing robimy sami
Zalety
Zespół masz zawsze pod ręką
Jeśli content marketerzy pracują w pokoju obok, to komunikacja z nimi jest zdecydowanie łatwiejsza, niż wtedy, gdy do dyspozycji masz tylko maila, wideokonferencję czy telefon. Dla sprawnych działań kluczowe znaczenie ma odpowiednia i szybka koordynacja. To ona sprawia, że content marketing będzie realizował cele firmy.
Zespół zna Twój produkt lub usługę
To chyba największa zaleta posiadania zespołu content marketingowego in-house. Dobra znajomość produktu to podstawa skutecznej strategii, dzięki której możliwe jest precyzyjne odpowiadanie na potrzeby klientów. Warto jednak mieć świadomość, że osobom dobrze znającym produkt lub usługę może być trudno przyjąć perspektywę kompletnego laika lub osoby tylko pobieżnie znającej dane zagadnienie. Trudniej więc o idealne dopasowanie treści oraz ich stylu na etapach TOFU (ang. top of the funnel) oraz MOFU (ang. middle of the funnel).
Łatwiejszy kontakt z klientami
Wiele zapytań od klientów spływa bezpośrednio do firmy, co skraca ścieżkę między nimi a marką. Szybkie i konkretne odpowiedzi to podstawa budowania relacji opartej na wzajemnym zaufaniu. Dlatego też decyzja o wyborze modelu in-house wymaga odpowiedzi na pytanie, czy masz wystarczającą ilość czasu na takie działania. Powstające treści będą prawdopodobnie generować wiele pytań ze strony Twoich odbiorców, a te nie mogą pozostawać długo bez odpowiedzi.
Wady
Gdy brakuje content marketingowca, musisz go zatrudnić…
W przeszłości nie doceniano znaczenia marketingu dla skutecznej sprzedaży. Tego typu działań często w ogóle nie podejmowano, albo w najlepszym razie realizowano je „przy okazji”, bez przemyślanej i zaplanowanej strategii. Brakowało dedykowanej do tego osoby, a obowiązki marketera włączano w zakres zadań innego specjalisty. Jeśli w Twojej firmie nie było dotąd content marketera, czeka Cię proces rekrutacji odpowiedniej osoby na takie stanowisko.
… lub przeszkolić
Nawet jeśli w strukturze Twojej firmy są osoby lub zespół zajmujący się marketingiem, to musisz mieć na uwadze, że do prowadzenia skutecznych działań content marketingowych konieczna jest specjalistyczna wiedza. Brak osób posiadających odpowiednie know-how oznacza konieczność przeszkolenia zespołu i zainwestowania w jego dalszy rozwój. Trzeba pamiętać, że dynamiczna ewolucja content marketingu wymaga ciągłej aktualizacji wiedzy i uważnego śledzenia trendów w branży.
Opcja nr 2: Zlecamy content marketing redakcji
Zalety
Agencja posiada wypracowane know-how
Decydując się na współpracę z agencją cieszącą się dobrymi opiniami, masz pewność, że oddajesz swoją firmę w ręce specjalistów. Lata doświadczenia sprawiają, że może się ona pochwalić własnym know-how – strategiami działania o potwierdzonej skuteczności.
Agencja jest na bieżąco z trendami i nowymi rozwiązaniami
Świat marketingu jest wyjątkowo dynamiczny – śledzenie działań innych to zdecydowanie za mało. Konieczne jest nieustanne monitorowanie trendów, które pozwalają być o krok przed konkurencją. Czasem to właśnie takie podejście decyduje o sukcesie. Ciągła aktualizacja wiedzy jest integralną częścią codziennej pracy zespołu content marketingowego.
Agencja broni przed „klątwą eksperta”
Są sytuacje, w których zbyt duża ilość wiedzy staje się przeszkodą. Firma zna swój produkt lub usługę na wylot, a to nie sprzyja przyjęciu perspektywy klienta. Widać to zwłaszcza w języku i sposobie komunikacji. Osoby na co dzień zajmujące się produktem, często mówią o nim używając specjalistycznego języka, na ogół niezrozumiałego dla „zwykłego” użytkownika. Zlecenie działań contentmarketingowych na zewnątrz pozwala się przed tym ustrzec.
Odciążenie zespołu wewnętrznego klienta
Wewnętrzny zespół klienta może nie mieć wystarczającej ilości czasu na realizację strategii contentmarketingowej. A jest to proces niezwykle czasochłonny – przykładowo samo wymyślenie tematu, napisanie i przygotowanie artykułu do publikacji zajmuje kilka godzin. Jeśli obawiasz się, że Twój zespół nie będzie mieć czasu na systematyczne działania, zleć je zewnętrznej agencji.
Warto pamiętać, że agencja może także działać wspierająco – pomagać swoim doświadczeniem i wiedzą także w innych działaniach marketingowych.
Wady
Dystans między klientem a agencją
Bez wątpienia komunikacja nie przebiega tak płynnie, jak w przypadku osób siedzących kilka biurek dalej. W obecnych, pandemicznych, czasach przyzwyczailiśmy się już do spotkań online i ciągle pracujemy nad tym, by w jak największym stopniu przypominały one te realne. Niezależnie jednak od formy, utrzymywanie stałego kontaktu z klientem to absolutna konieczność. Pomocne będzie także wspólne narzędzie zarządzania treściami.
Agencja będzie potrzebować czasu na zapoznanie się z biznesem klienta
Wiedza to podstawa działań content marketingowych. Przekazanie wszystkich niezbędnych informacji agencji na pewno zajmie trochę czasu. Jednak z pewnością się opłaci. Osoby z zewnątrz mogą wnieść świeże spojrzenie na biznes i podpowiedzieć rozwiązania, które na pierwszy rzut oka trudno dostrzec.
Praca będzie wymagać więcej czasu
Proces tworzenia contentu w agencji będzie trwał dłużej niż w modelu in-house. Ale konsultowanie z klientem materiałów na kolejnych etapach ich tworzenia sprawia, że ostateczna treść nie wymaga wielu poprawek (lub nie wymaga ich wcale). Choć na początku trzeba poświęcić więcej czasu na stworzenie dobrej treści, to ostatecznie proces ten ulegnie skróceniu.