Czy wiesz, że bracia Lumière – wynalazcy kinematografu uważali, że film nie ma przyszłości jako technologia komercyjna? Szybko okazało się, że całkowicie się mylili, jednak pomimo tego, do niedawna content wideo, ze względu na stosunkowo wysokie koszty produkcji, był zarezerwowany wyłącznie dla dużych, dobrze prosperujących marek. Dziś takie treści może tworzyć i publikować każdy. A warto to robić, bowiem filmy to obecnie najczęściej poszukiwane i wyświetlane materiały w internecie!
Treści prezentowane w formie wideo są niezwykle łatwe w konsumpcji, przystępne i bardzo angażujące. Z ich pomocą łatwo wywołać silne emocje, a nawet skrócić dystans pomiędzy marką a odbiorcami, budując trwałe relacje. Nie da się ukryć, że coraz trudniej wyobrazić sobie skuteczne kampanie wizerunkowe i sprzedażowe bez tego typu treści, gdyż content wideo spełnia oczekiwania użytkowników internetu i doskonale wpisuje się w najnowsze trendy. Niestety konkurencja wśród twórców jest ogromna. Wystarczy wspomnieć, że tylko na YouTube w każdej minucie, każdego dnia przesyłanych jest około 500 godzin nagrań! A mamy przecież jeszcze wiele innych serwisów, na których można publikować treści wideo…
Jak zatem sprawić, by publikowany wideo content przykuł uwagę i spełnił swoją rolę marketingową? Trzeba postawić na odpowiedni format. To jedna z kluczowych decyzji – zaraz obok określenia właściwego targetu.
Krótkie formy wideo
Z pewnością wiesz, że przeciętni użytkownicy internetu każdego dnia spędzają w sieci wiele godzin, lecz czas, jaki poświęcają na zapoznanie się z konkretnymi treściami, jest nieprawdopodobnie krótki. Dlatego w ostatnich latach prym wiodą krótkie formaty wideo. Sprzyja temu ogromna popularność serwisów społecznościowych. Do wyboru są między innymi rolki na Facebooku i na Instagramie, filmiki na TikToku, Instastories czy też YouTube Shorts. Im krótsze wideo, tym więcej użytkowników obejrzy je w całości. W dodatku tego typu treści powstają zazwyczaj w prosty sposób, a to sprawia, że są oceniane jako bardziej autentyczne niż profesjonalne produkcje kręcone z użyciem specjalistycznego sprzętu.
Do tworzenia krótkich nagrań można też podejść z dużą dozą kreatywności, wychodząc poza utarte schematy. Ciekawym rozwiązaniem może być przygotowanie filmu opartego na tekście, wykorzystującego tzw. typografię kinetyczną. Materiały tego typu świetnie sprawdzają się w mediach społecznościowych, gdzie i tak większość odtworzeń odbywa się bez dźwięku, więc trzeba bazować na napisach.
Próbkę typografii kinetycznej możesz zobaczyć tutaj:
Innym wariantem mogą być animacje typu whiteboard, które w przeciwieństwie do realistycznego wideo, są ograniczone jedynie wyobraźnią grafika. W dodatku świetnie przyciągają uwagę odbiorców i wyróżniają się na tle pozostałych nagrań.
Sprawdź:
A co, jeśli kilkanaście, a nawet kilkadziesiąt sekund nie wystarczy, by przekazać wartościowe dla odbiorców treści?
Długie materiały wideo
Dłuższe filmiki sprawdzają się przede wszystkim w charakterze materiałów eksperckich oraz tutoriali. Ważny trend stanowi także live streaming. Obszerne wideo sprawdzi się w przypadku prezentacji, reportaży, wywiadów czy też relacji na żywo z wydarzeń. Jednak tworząc takie treści, nadal trzeba pamiętać, że koniecznością jest zainteresowanie odbiorcy już od pierwszych chwil.
Jeśli w ciągu pierwszych kilku sekund nie pojawi się coś, co skłoni odbiorców do zrobienia sobie przerwy w scrollowaniu i obejrzenia nagrania, to z pewnością większość tego nie zrobi. Dlatego nie zaczynaj filmu od statycznej planszy, opowiadania tego, o czym będzie film czy też przedstawiania siebie lub firmy. Co sprawdzi się lepiej? Chociażby zadanie intrygującego pytania, podanie kontrowersyjnego faktu lub wyświetlenie szokującej statystyki.
Dobrą strategią jest również umieszczanie dłuższych filmów na YouTube i innych serwisach streamingowych, bo ich użytkownicy są przygotowani na oglądanie takich materiałów. Z kolei na platformach społecznościowych warto publikować pocięty na krótsze fragmenty film, tak aby zachęcić odbiorców do obejrzenia całości. Dzięki temu wideo w social mediach wystąpi w roli zwiastuna pełnometrażowego filmu.
Skuteczny wideo content
W internecie często mniej znaczy więcej, dlatego bez względu na wybrany format, stawiaj na przekazywanie konkretnych informacji, podanych w sposób zrozumiały i syntetyczny. Promuj wartościowy i interesujący content skierowany do precyzyjnie wybranej grupy docelowej. Wykorzystuj mechanizmy angażujące widzów i nie zapomnij o wyraźnym wezwaniu do działania. Zadbaj o stworzenie charakterystycznego brandingu, a do tego publikuj regularnie, aby odbiorcy z niecierpliwością wyczekiwali kolejnych materiałów. Wszystko to sprawi, że publikowany wideo content z pewnością przyniesie oczekiwane rezultaty.