Google Analytics to potężne narzędzie do analizy, z którego możesz wyciągnąć (prawie) nieskończoną ilość informacji. Jeżeli prowadzisz tylko bloga, który uzupełnia Twoje działania marketingowe spokojnie możesz ograniczyć się do podstawowej analityki.

Jeżeli prowadzisz własny biznes i bloga (lub zlecasz pisanie content writerowi), który wspiera Twoją strategię marketingową, analiza ruchu i konwersji prawdopodobnie leży po Twojej stronie. Nie musisz kończyć licznych kursów z Google Analytics, by wyciągnąć podstawowe wnioski na temat swoich treści. Zdecydowanie wystarczy podstawowa znajomość wskaźników, które dzisiaj Ci pokażę.

W mierzeniu siły rażenia działań w content marketingu w zupełności wystarczy Ci analiza trzech wskaźników. Są to: odbiorcy, zachowanie i ruch z wyszukiwań organicznych.

Znając i wiedząc, co oznaczają poniższe mierniki będziesz mógł/a dowolnie zestawiać je ze sobą i wyciągać kolejne wnioski. A na ich podstawie tworzyć jeszcze lepszy content i zwiększać ruch na swojej stronie. Zainteresowany/a? Zaczynajmy!

Podstawowe wskaźniki dotyczące serwisu i odbiorców

Podstawowe wskaźniki to te związane z „konsumpcją” treści oraz liczby osób, które zapoznały się z Twoimi treściami. Zdecydowana większość informacji dostępna jest już z poziomu odświeżonej w Google Analytics strony startowej, która moim zdaniem odpowiada na wszystkie laickie pytania, jeżeli chodzi o ruch i treści. Ale nie po to dziś się tu spotkaliśmy. 

 

Do podstawowych mierników sukcesu w content marketingu zaliczamy liczbę użytkowników, która dokładnie określa, ile osób w danym okresie odwiedziło serwis. Odsłony to informacja, ile razy strony zostały wyświetlone w witrynie. Liczby nie należy przekładać 1:1, ponieważ zliczane są tutaj powtórne wizyty użytkowników. Bardziej precyzyjną informacją będzie liczba sesji. To metryka oddająca liczbę wejść na naszą stronę. W zestawieniu z odsłonami można powiedzieć, że obrazuje wędrówkę użytkownika po stronie. Im większa różnica między odsłoną a sesją, tym czytelnik bardziej zagłębia się w nasze treści.

 

Pro tip: prowadząc Content Standard w analizie bardzo pomagają mi adnotacje. Za ich pomocą zaznaczam dokładną datę publikacji nowego wpisu. Dzięki temu łatwo mogę zdiagnozować przyczynę piku na wykresie. Zdecydowanie polecam ten sposób prowadzenia „pamiętnika” w GA.

 

Nowi a powracający – to porównanie pozwoli ci stwierdzić, czy na Twój blog trafiają nowe osoby, czy raczej masz już stałą grupę czytelników.

 

Mierząc ruch za pomocą GA nie zapominajmy o tym, że w zakładce Odbiorcy możemy uzyskać dokładną informację o lokalizacji naszych gości (Dane geograficzne) oraz za pomocą jakich urządzeń przeglądają serwis (mobile czy desktop). Na podstawie tych danych możesz zdecydować czy tworzyć treści długie, łatwiejsze do konsumpcji na ekranie komputera, czy krótsze przeznaczone na urządzenia przenośne.

google

Zaangażowanie

Idźmy głębiej i zamierzmy to co najważniejsze, czyli zaangażowanie. Dzięki poniższym wskaźnikom dowiesz się, jak przebiega interakcja odbiorcy z treścią. Obserwacje podpowiadają, że użytkownicy, którzy spędzają dłuższy czas na stronie chętniej do niej powracają. Poniższe mierniki znajdziesz w zakładce Zachowanie >> Zawartość witryny >> Wszystkie strony.

 

GA domyślnie wyświetla dziesięć najczęściej odwiedzanych stron z danego okresu (tydzień, miesiąc lub dowolny przedział czasowy). Ta lista to prawdziwa kopalnia wiedzy o Twoich tekstach. Liczba odsłon to najłatwiejsza, ale także dość niejasna informacja o Twojej strategii content marketingowej. Podana liczba odsłon w pierwszej kolumnie wskazuje na ilość odsłon danej strony, w tym wielokrotne wizyty tego samego odbiorcy (w e-commerce klienta). Natomiast Unikalne odsłony to liczba sesji, w których strona była wyświetlana co najmniej raz przez tego samego usera.

Stwierdzenie, że strony, które mają najwięcej odsłon są najbardziej skuteczne byłoby jednak zbyt trywialne. Clickbait będzie miał dużo wyświetleń, ale odwiedzający porzucą artykuł natychmiast, jeżeli treść ich rozczaruje. Dlatego wskaźnik odsłon zawsze należy zestawić ze średnim czasem spędzonym na stronie oraz % wyjść.

 

Średni czas na danej stronie (Zachowanie >> Zawartość witryny >> Wszystkie strony) to informacja jak długo czytelnik czyta dany tekst. Wiadomo, że im dłużej, tym lepiej jednak czas 90 sekund uznajemy za wystarczający do zapoznania się z całością średniej długości tekstu.

 

Mierzenie liczby użytkowników, którzy opuścili witrynę po obejrzeniu danej strony, wyrażane w GA jako % wyjść, to kolejna informacja o atrakcyjności Twoich tekstów. Jeżeli strony docelowe mają wysoki % wyjść, należy nad nimi popracować.

 

Współczynnik odrzuceń to informacja o tym, jak szybko czytelnicy opuścili witrynę nie dokonując na niej żadnej akcji. Współczynnik różni się w zależności od charakteru strony, ale zasada jest prosta – im bliżej 100% tym gorzej. Ile powinien wynosić on dla bloga? Według danych KISSmetrics ok. 40-60%. Content Standard jest nieco poniżej 30% 🙂

google analytics w content marketingu

Pro tip: jeżeli chcesz wiedzieć skąd dokładnie przychodzą czytelnicy, kliknij zakładkę Strony docelowe. Strona docelowa to podstrona, którą użytkownik widzi jako pierwszą w czasie swoich odwiedzin (dziś już mało kto zaczyna od strony głównej serwisu, może z wyjątkiem Onetu 😊). Mając informacje skąd zaczyna się podróż, używając opcji “Wymiar dodatkowy” możemy dowiedzieć się z jakiego źródła pochodzą wejścia (Pozyskiwanie >> Źródło/Medium), gdzie przechodzą dalej (Zachowanie >> Druga strona). Klikając w link strony i dodając “Wymiar dodatkowy” >> Źródło/medium dowiesz się skąd dokładnie pochodzą wejścia.

Google Analytics w content marketingu dla początkujących

Jak wygląda ruch organiczny?

Warto wiedzieć nie tylko jak odbiorcy zachowują się na stronie lub które treści generują największy ruch. Bardzo ważną informacją jest też ruch organiczny. Wejdź do zakładki Pozyskiwanie >> Cały ruch >> Kanały. Zestawienie miejsc, z których generowany jest ruch na blogu wiele mówi o Twojej strategii dystrybucji oraz SEO.

Google Analytics w content marketingu dla początkujących

 

Kliknij w Organic Search. Domyślenie wyświetlają się słowa kluczowe, po których czytelnicy trafili na Twoją stronę. Zmień teraz w górnym panelu zakładkę na „Strony wejścia”.

 

Czy to wszystko? Na podstawowym etapie zdecydowanie. Wraz z coraz większą liczbą treści i obserwowaniem wyników m.in. w Google Analytics nauczysz się wyciągać coraz ciekawsze (i zaawansowane) wnioski na temat strategii content marketingowej. Jeżeli jesteś na początku drogi, warto skupić się na dobrych treściach, SEO i dystrybucji.

 

Chcesz więcej?

Pobierz raport (Z)mierz się z content marketingiem od portalu Social Press! Znajdziesz w nim odpowiedzi na pytania: w jaki sposób sprawdzić czy content marketing sprzedaje? Po jakie wskaźniki sięgać? Jak dobierać persony? Czy lajki i udostępnienia mają znaczenie? Raport już dostępny>> POBIERZ