Koronawirus pokazał, że wiele działań jesteśmy w stanie przenieść do online’u. Zmiany dotknęły także branży usług psychologicznych. I choć przed pandemią wielu specjalistów decydowało się na pracę poprzez komunikatory internetowe, to jednak ogromna część preferowała spotkania twarz w twarz, w gabinecie.

Teraz jest odwrotnie – większość odbywa się właśnie za pośrednictwem videorozmów. Obecność w przestrzeni internetowej stawia ogromne wyzwania przed psychologami i psychoterapeutami. Jeden z ważnych aspektów dotyczy tego, jak mówić o psychologii w internecie? Jak promować porady psychologiczne albo terapię w przestrzeni online?

Daj się poznać!

W pracy psychologa bardzo ważnym czynnikiem jest relacja między Klientem/Pacjentem a specjalistą. Dlatego, tworząc swoje miejsce w sieci, zadbaj o to, by pojawił się w nim opis, tego kim jesteś. Poza podaniem swojego wykształcenia, ukończonych kursów, dotychczasowego doświadczenia warto wspomnieć także o swojej filozofii pracy, osobach, z którymi pracujesz (czy to dorośli, młodzież, dzieci, osoby mierzące się z szczególnymi trudnościami, np. stresem).

Jeśli chcesz i pozwala na to nurt, w którym pracujesz, możesz podzielić się wiadomościami o sobie, swoim hobby, tym, co lubisz robić, ważnymi wydarzeniami, które na Ciebie wpłynęły. To taka Twoja wizytówka i często właśnie to pierwsze zdecyduje o tym, czy potencjalny Klient/Pacjent będzie chciał pracować właśnie z Tobą.

Pamiętaj, że warto mówić o swoim wykształceniu i doświadczeniu. Zwłaszcza że brak prawnych regulacji w zawodzie psychologa sprawia, że w sieci pojawia się wiele ofert współpracy umieszczonych przez osoby bez odpowiedniego wykształcenia w tym kierunku. W marketingu dla psychologa to bardzo ważny element.

Mów językiem Klienta/Pacjenta

Psychologia to nauka, w której funkcjonuje wiele charakterystycznych pojęć, a języki poszczególnych teorii są bardzo zróżnicowane. Jednak komuś, kto nie miał wcześniej z nimi do czynienia, mogą brzmieć całkowicie obco. Używanie wielu trudnych słów wcale nie jest zachęcające, dlatego spróbuj je całkowicie wyeliminować lub ograniczyć tak bardzo, jak to tylko możliwe. O trudnościach czy problemach, z jakimi pracujesz, opowiadaj w taki sposób, w jaki mówią o nich Twoi Klienci/Pacjenci. Dzięki temu prościej będzie im stwierdzić, czy to właśnie do Ciebie powinni się zwrócić.

Dziel się swoją wiedzą

Opis „O mnie” to bardzo ważna cześć internetowej wizytówki psychologa. Jednak sama nie wystarczy, by stworzyć w sieci wizerunek eksperta. Warto także dzielić się swoją wiedzą, a tym samym tworzyć wokół siebie zaangażowaną społeczność. Taką, która w razie problemów zwróci się właśnie do Ciebie, bo ufa Tobie jako specjaliście. Tematów psychologicznych dotyczących każdego z nas jest mnóstwo – radzenie sobie ze stresem, budowanie relacji, poznawanie siebie, psychoedukacja rodziców itd. Spróbuj znaleźć coś takiego w obszarze Twojej pracy i o tym edukować swoich odbiorców. To najlepsza odpowiedź na pytanie, jak promować porady psychologiczne w internecie.

Na początek określ, do kogo chcesz trafić

Z kim najczęściej pracujesz? Z młodymi dorosłymi, dziećmi, nastolatkami? Z osobami zmagającymi się ze stresem, lękiem, depresją? To ważne, by odpowiednio dopasować komunikat. Dbaj tutaj szczególnie o język i konstruuj komunikaty tak, by były one zrozumiałe dla laików.

Wybierz formę

Form dzielenia się wiedzy jest naprawdę dużo. Najpopularniejszą jest blog, na którym możesz umieścić wpisy psychoedukacyjne, omawiające konkretne zagadnienie lub zawierające przykładowe ćwiczenia do samodzielnego stosowania.

Nie lubisz pisać? Nic straconego, możesz skoncentrować się na podcastach. To także świetny sposób na dzielenie się wiedzą. Nagrywaj je samodzielnie albo zapraszaj ciekawych gości. A jeśli gdy przed kamerą czujesz się jak ryba w wodzie, to warto pomyśleć o webinarach czy relacjach live.

Zadbaj o opinie

W budowaniu pozycji eksperta bardzo pomagają także opinie osób, którym wcześniej pomogłeś. Jeśli czujesz się dobrze z tym rozwiązaniem, możesz poprosić swoich Klientów/Pacjentów o krótkie opinie dotyczące pracy z Tobą, które później opublikujesz na swojej stronie. Pamiętaj, by zapewnić tym osobom anonimowość, jeśli nie będą chciały podpisywać się swoimi prawdziwymi danymi.

Marketing a etyka, czyli czy w ogóle można się reklamować?

Kodeks Etyczno-Zawodowy Psychologa mówi, że: „ogłaszając lub reklamując usługi zawodowe, psycholog rzetelnie przedstawia swoje kwalifikacje i zakres oferowanych czynności”.

Zapis ten sprawia, że chcąc reklamować swoje działania w internecie, psycholog musi dokładnie przemyśleć treść tworzonych komunikatów, tak by budować realistyczne przekonania wśród osób szukających pomocy.

Nieetyczne jest obiecywanie efektów, które nie mają prawa się pojawić. To ważny aspekt, gdyż często język, jakim posługują się psycholodzy, różni się od języka używanego przez osoby bez psychologicznego wykształcenia.

Jako przykład weźmy popularną chęć „pozbycia się stresu”. To cel, z jakim do psychologa zgłasza się wielu klientów/pacjentów. Jednak z psychologicznego punktu widzenia nie możemy mówić o pozbyciu czy wyeliminowaniu stresu – chodzi bardziej o nauczenie się radzenia sobie ze stresem czy zarządzania nim. To jeden z najważniejszych aspektów reklamy dla psychologa.