Odpowiedni opis produktu w sklepie internetowym to absolutny must have profesjonalnych działań w obszarze e-commerce. Dzięki niemu łatwiej przyciągnąć uwagę użytkownika i przekonać go do zakupu, a naszym produktom zapewnić wysokie miejsca w wynikach wyszukiwania. Jeśli karta produktu ma spełniać swoje funkcje, przy jej tworzeniu należy przestrzegać kilku zasad. Jak zatem przygotować skuteczny opis? Co powinien zawierać? Jakich błędów unikać?

Co musi znaleźć się w karcie produktu w sklepie internetowym?

Jak sama nazwa wskazuje – to treść, która musi jak najlepiej opisywać Twój produkt i dostarczać potencjalnemu klientowi jak najwięcej informacji, które mogą przekonać go do zakupu. 

Tworząc opis musisz najpierw odpowiedzieć sobie na pytanie, które cechy produktu są najważniejsze? Co wyróżnia go na rynku? Jakie ma funkcjonalności? Jakie korzyści jego zakup przyniesie klientowi? Tworzenie dobrego opisu produktu powinno zostać poprzedzone dokładnym badaniem potrzeb i charakteru grupy docelowej, co pozwoli na znalezienie odpowiedzi na te kluczowe pytania. 

Stosuj język korzyści. Samo wymienienie zalet produktu to stanowczo za mało – warto wspomnieć także, jakie problemy odbiorcy mogą one rozwiązać. Dzięki temu w oczach klienta opis nabierze większej wiarygodności i profesjonalizmu. 

W zależności od charakteru Twoich produktów możesz, w pewnych granicach, pokusić się o dodanie elementów humorystycznych. Takie opisy mogą bowiem pomóc w kreowaniu pozytywnego nastawienia do marki. Jeśli jednak zdecydujesz się na taki krok, musisz pamiętać, że opisy powinny być zgodne z tonem, w jakim prowadzisz całą komunikację. W przeciwnym razie mogą zaburzyć poczucie spójności. 

Na tym etapie warto posiłkować się wiedzą sprzedawców. To oni mają największy kontakt z klientami, a więc najlepiej znają ich oczekiwania. Przeanalizuj też zapytania dotyczące konkretnych produktów, a odpowiedzi na nie uwzględnij w przygotowywanym opisie. Dzięki temu od razu dostarczysz klientowi dawkę konkretnej wiedzy już na etapie poszukiwań.

Uważaj na klątwę wiedzy! Choć wiedza sprzedawców często bywa nieoceniona, musisz wystrzegać się tzw. klątwy eksperta. Specjaliści mogą bowiem zwracać uwagę na inne elementy niż osoby, które z danym produktem stykają się po raz pierwszy. Zadbaj, by przekaz był zrozumiały dla laika. Zrezygnuj ze specjalistycznych, fachowych określeń, które dla przeciętnego klienta mogą być niezrozumiałe.

O co zadbać tworząc opisy dla dużego sklepu?

Unikalność

Każdy opis powinien być unikalny – inny niż pozostałe. W zależności od wielkości asortymentu to zadanie niezwykle wymagające, zwłaszcza gdy trzeba przygotować oddzielne opisy dla setek produktów. Dlaczego warto zadbać, by opisy produktów w sklepie internetowym różniły się od siebie?

Unikalność jest kluczowym wskaźnikiem dla Google’a. Te same opisy znajdujące się na różnych stronach i podstronach skutkują duplikacją treści, a to wpływa negatywnie na pozycję w wyszukiwarce. 

Czym jest duplikacja treści? Dowiedz się więcej

Fakt, w dużym sklepie o unikalny opis może być trudno. W takim przypadku do podobnych opisów warto dodać kilka unikalnych zdań. Dzięki temu zabiegowi treść stanie się oryginalniejsza, a ryzyko, że Google uzna nasze opisy za zduplikowane, zostanie ograniczone.  

Spójność

Z drugiej jednak strony, mimo wymogu unikalności, musisz dbać także o spójność opisów na każdym poziomie. Zarówno w sposobie, w jaki zapisujesz nazwy, w tonie opisów, zestawie słów, z jakich korzystasz oraz tych, których użycie wykluczasz. Podobna powinna być także długość poszczególnych opisów. Spełnienie tych warunków pomoże Ci budować profesjonalną komunikację marki.  

Linkowanie wewnątrz produktów

Pracując nad stworzeniem dobrych opisów produktów w sklepie internetowym, należy od samego początku planować linkowanie między nimi. Nasze produkty często bywają komplementarne, w związku z czym oferując produkt X, warto dodać do opisu także produkt Y. Klient może nie mieć takiej wiedzy, natomiast naszym zadaniem jest mu to delikatnie zasugerować. Dlatego linkowania powinny być tworzone kontekstowo w oparciu o analizę dotychczasowych zachowań klientów. Jeśli mądrze podpowiesz kupującemu, co jeszcze może być dla niego przydatne, zwiększysz szanse, że do koszyka dorzuci kolejną rzecz.

Jakich błędów unikać?

Nachalne wartościowanie

Czasy, gdy umieszczanie w opisie produktu wszystkich przymiotników zaczynających się od „naj-” mogło przynieść pożądany rezultat, należą już do przeszłości. Opisy pełne superlatyw nie działają już na klientów. Wręcz przeciwnie – zbyt duże nagromadzenie pozytywnie nacechowanych przymiotników może zostać odczytane jako nachalna reklama, co może zniechęcać do zakupu.

Najważniejsze zadanie polega na tym, by pokazać klientowi, że to nasz produkt jest dla niego najlepszym wyborem. Robimy to jednak inaczej – opisując działanie i cechy produktu oraz korzyści dla użytkownika wynikające z jego nabycia. Na tej podstawie klient sam ma dojść do wniosku, że to właśnie nasz produkt najpełniej odpowie na jego potrzeby. Staraj się używać konkretniejszego, żywego języka, by kreować emocje, a nie przekonywać za wszelką cenę, że Twój produkt jest „najlepszy”. 

Zbyt duże nagromadzenie słów kluczowych

Karty produktu w sklepach internetowych są bardzo ważne z punktu widzenia wyników wyszukiwania w Google. Zbitka fraz kluczowych w kilku pozbawionych ładu zdaniach to rozwiązanie złe zarówno dla klienta, jak i dla wyszukiwarek. W dobrym opisie produktu słowa kluczowe są naturalnie wkomponowane w treść, a ich liczba nie zaburza odbioru całości. Naturalność i przyjazność dla użytkownika powinny być na pierwszym miejscu, nawet gdy kierujemy się wytycznymi SEO.  

Stosując tę zasadę stworzysz przejrzysty, a zarazem unikalny opis produktu. Skrócisz także dystans między marką a klientem. Tego typu dobre praktyki sprzyjają budowie zaangażowania, zwiększając jednocześnie szansę na sprzedażowy sukces.