Tokeny niewymienialne (NFT), oparte na technologii blockchain, zyskują coraz większą popularność. Ich stosowanie to sposób na monetyzację różnorodnego contentu – obrazów, fotografii, muzyki, a nawet treści online, takich jak posty w social media. Z punktu widzenia twórców, tokeny NFT stają się jedną z najatrakcyjniejszych metod sprzedaży bezpośredniej.
NFT, czyli postępująca tokenizacja transakcji
Non-fungible token (NFT), czyli token niewymienialny, to cyfrowy certyfikat potwierdzający nabycie fizycznych lub wirtualnych aktywów takich jak zdjęcie, materiał wideo czy… wpis w mediach społecznościowych. NFT stanowi dowód własności oryginalnego produktu lub na przykład dzieła sztuki, ale prawa autorskie zachowuje jego twórca. W sensie technologicznym, NFT jest unikalnym obiektem kryptograficznym przechowywanym w architekturze blockchain. W przeciwieństwie do kryptowalut, tokenów NFT nie można wymieniać i nie można nimi handlować.
Token NFT jest tworzony („wybijany”) z obiektów cyfrowych reprezentujących przedmioty materialne i niematerialne. Tokeny same w sobie nie są fizycznymi obiektami, lecz plikami danych. Moda na NTF rozpoczęła się w 2017 roku, gdy ruszyły projekty CryptoPunks i Cryptokittens, których twórcy sprzedawali… wizerunki bohaterów kreskówki i wirtualne koty. Komercyjny sukces obu projektów przyciągnął uwagę inwestorów, a do dziś, jak szacuje „Forbes”, sprzedano tokeny o wartości 174 mln dolarów.
Szansa na monetyzację contentu
Stosowanie tokenów NFT jest sposobem na monetyzację całego obszaru contentu, czyli między innymi obrazów, fotografii, muzyki itp. Potwierdzają to dotychczasowe doświadczenia – przedmiotem transakcji może być każdy rodzaj contentu, nawet wpis w mediach społecznościowych. W tym kontekście często przywołuje się przykład założyciela Twittera Jacka Dorsey’a, który za 2,9 mln dolarów sprzedał… pierwszego napisanego przez siebie tweeta.
Dzięki projektom NFT twórcy contentu, na przykład malarze (a przynajmniej część z nich) nie będą musieli organizować kosztownych wystaw w galeriach czy dzielić się zyskiem ze sprzedaży obrazów w domach aukcyjnych. Zamiast tego mogą sprzedawać NFT kupującemu, omijając pośredników, jednocześnie zabezpieczając sobie prawo do wypłat tantiem. W tym sensie tokeny stają się jedną z metod sprzedaży bezpośredniej, umożliwiając kupującym wspieranie działalności konkretnego twórcy contentu.
Contentowa edukacja rynku
W związku z rosnącą popularnością NFT, rośnie także liczba projektów contentmarketingowych wspierających sprzedaż. Filarem działań jest edukacja rynku i przekazywanie wiedzy służącej dalszej popularyzacji NFT. Choć kryptowaluty i technologia blockchain funkcjonują w otoczeniu biznesowym już od dłuższego czasu, istnieje potrzeba precyzyjniejszego pokazywania związanych z nimi możliwości. Kluczowe znaczenie dla przekazu ma dzielenie się wiedzą w przystępny sposób i czytelne wskazanie korzyści.
Oczywiście, projekt NFT należy rozpocząć od przygotowania i wystawienia oferty sprzedażowej. Warto zaprezentować ją na kilku platformach, by zwiększyć szanse na sukces. Najważniejsze, by wybrać te platformy, których profil pasuje do charakteru oferty. Na przykład, oferty na Rarible sa bardziej przekrojowe, podczas gdy platforma SuperRare dedykowana jest tylko sztuce cyfrowej. Po dopasowaniu projektu NFT do platformy warto wdrożyć zestaw działań z obszaru content marketingu.
Jak zwiększyć szanse sprzedaży NFT?
Punktem wyjścia do działań contentmarketingowych jest stworzenie społeczności na profilach w takich platformach jak BitCoinTalk, Telegram, LinkedIn czy Facebook. Budowa zaangażowania odbiorców, którzy będą udostępniać informacje dotyczące projektu NFT, to naturalny sposób promocji. Ważne, by zarządzający profilem aktywnie uczestniczył w dyskusjach, ponieważ każdy followers jest potencjalnym nabywcą. Oswajanie z wiedzą z obszaru NFT to zarówno kwestia reklamy, jak i zwiększania świadomości konsumenckiej.
W związku z tym warto przygotować także specjalistycznego bloga. Przyda się on zwłaszcza osobom, które nastawiają się na sprzedaż większej liczby projektów NFT. Z kolei inwestycja w działania SEO przełoży się na większy ruch organiczny związany z zapytaniami użytkowników. Osiągnięcie celu przybliży także skorzystanie z usług influencerów, którzy będą promować ofertę w różnorodnych kanałach komunikacji. A jeśli udało się pozyskać leady, można skorzystać także z e-mail marketingu.
Tokenizacja w wersji wideo
Wśród formatów komunikacji niezwykle użyteczne będą materiały wideo, dzięki którym w przystępny sposób można objaśniać nawet najbardziej skomplikowane zagadnienia. Dlatego też ważnym elementem działań contentmarketingowych będzie własny kanał na YouTube. Materiały wideo warto wzbogacić o budujące wiarygodność i zaufanie testimoniale, a następnie szeroko rozpropagować je w sieci. Zresztą, śledząc najnowsze trendy, nie można wykluczyć, że być może kiedyś to właśnie takie wideo stanie się… projektem NFT wystawionym na sprzedaż.