Rosnąca popularność voice search staje się jednym z najważniejszych technologicznych trendów obecnej dekady. Ekspansję wyszukiwania głosowego coraz bardziej przyspiesza rozwój w obszarach sztucznej inteligencji, machine learning i big data. Rozwiązania te zyskują coraz większą popularność także w Polsce. Na czym polegają i dlaczego warto zastosować je w działaniach marketingowych?

Czym jest voice search?

Voice search, czyli wyszukiwanie głosowe, to technologia rozpoznawania mowy, która umożliwia wyszukiwanie informacji za pomocą głosu. Dzięki niej nie musisz wpisywać fraz kluczowych do Google’a, by zdobyć interesujące Cię informacje. Wystarczy, że zapytasz o to swój smartfon. Z badań wynika, że takie rozwiązania będzie zyskiwać na znaczeniu w najbliższych latach. Przekonują o tym szacunkowe dane ze Stanów Zjednoczonych. Wynika z nich, że z wyszukiwania głosowego w 2020 roku korzystała prawie połowa internautów, czyli ponad 120 mln osób.

Największe zalety voice search to szybkość i łatwość korzystania z nowej technologii. Wypowiedzenie pytania zajmuje mniej czasu niż jego napisanie, a odpowiedź na nie otrzymamy szybko, bez konieczności wpatrywania się w ekran. To ogromne ułatwienie dla osób słabowidzących i niewidomych, a wygodę rozwiązania z pewnością docenią choćby kierowcy.

Voice search to jeden z tych wynalazków, który w znacznym stopniu wpłynie także na oblicze marketingu, wymuszając zmiany w prowadzonych działaniach.

Jak zoptymalizować portale pod wyszukiwanie głosowe?

Potencjał tkwiący w wyszukiwaniu głosowym oznacza konieczność optymalizacji portali. Voice search, z racji swojego charakteru, jest o wiele bliższy naturalnej mowy niż wpisywanie fraz do wyszukiwarki. Zapytania głosowe mają formę pytań, a nie zestawienia słów kluczowych. O ile szukając za pośrednictwem wyszukiwarki Google’a miejsca na obiad wpiszesz na przykład „pizzeria kraków centrum”, o tyle korzystając z wyszukiwania głosowego zapytasz raczej „Gdzie jest najbliższa pizzeria?”.

Czy w związku z tym dotychczasowe strategie SEO zostaną wywrócone do góry nogami? Niekoniecznie. Tradycyjne SEO i SEO voice search nie muszą się wykluczać. Wręcz przeciwnie – jeśli tylko będą dobrze prowadzone, mogą wzajemnie siebie wspierać. Optymalizacja strony pod kątem „tradycyjnego” SEO będzie sprzyjała także SEO voice search, natomiast jeśli chcemy skupić się na wyszukiwaniu głosowym, większą uwagę musimy zwrócić na inne elementy.

Najważniejszą kwestią w pozycjonowaniu pod wyszukiwanie głosowe jest korzystanie z tzw. długiego ogona fraz, zawierającego takie słowa jak: „gdzie”, „kiedy”, „jakie” itd. Frazy longtailowe w artykułach powinny być jak najbardziej zbliżone do naturalnej mowy, co oznacza konieczność optymalizacji treści pod tym właśnie kątem. Biorąc pod uwagę charakter zapytań głosowych, optymalizację warto rozpocząć od sekcji FAQ (frequently asked questions) / Q&A (questions and answers). W końcu są to miejsca, gdzie „tradycyjne” zapytania zdarzają się najczęściej.

Treści powinny także dostarczać możliwie jak najbardziej jednoznacznych odpowiedzi na zadane pytania. Warto korzystać zatem z badań, statystyk i danych liczbowych. Zwiększa to szanse, że nasza treść zostanie przez Google uznana za najtrafniejszą. Warto przy tym pamiętać, że pozycje w tradycyjnym SEO i SEO voice search nie muszą się pokrywać.

Kolejnym ważnym parametrem jest szybkość ładowania strony i optymalizacja wyświetlania na urządzeniach mobilnych. Ma on kluczowe znaczenie zarówno w „klasycznym” SEO, jak i tym związanym z wyszukiwaniem głosowym. Czołowe miejsca w wynikach wyszukiwania zajmują najszybciej wczytujące się strony – zwłaszcza te dopasowane do wymogów mobile’u. Z voice search najczęściej korzystamy z poziomu smartfona, tak więc ten wymóg nie powinien dziwić.

Obiecujące perspektywy dla nowej technologii

Wraz z dalszym rozwojem sztucznej inteligencji, procesów machine learning oraz obszaru big data wyszukiwanie głosowe będzie coraz bardziej zyskiwać na znaczeniu. Kształtujący się coraz wyraźniej trend będzie obejmował także zapytania o charakterze lokalnym, o czym świadczy rosnąca popularność zapytań w rodzaju „blisko mnie”. W związku z tym z rozwiązaniami w obszarze voice search już teraz powinni zainteresować się lokalni przedsiębiorcy. Dobrze zaktualizowana wizytówka firmy w Google’u to podstawa optymalizacji pod wyszukiwanie głosowe.

Voice search prawdopodobnie przyczyni się także do zwiększenia popularności chatbotów opartych na sztucznej inteligencji. Dzięki temu wyszukiwanie informacji i odpowiadanie na pytania zadawane przez użytkowników staje się łatwiejsze i szybsze. Wyszukiwanie głosowe wpłynie także na część naszych zachowań, m.in. w środowisku pracy, umożliwiając wykonywanie nam większej ilości zadań w danym czasie. Nowego wymiaru nabierze również sama technologia oraz sposób, w jaki ją postrzegamy, ponieważ relacje z nią staną się nieco bardziej „ludzkie”.