Tworzenie historii wokół marki wymaga nie tylko wielu chęci i pokładów kreatywnych działań. Żeby teorię zmienić w praktykę, potrzebne są również skuteczne narzędzia. To dzięki nim, stworzenie mediów dla marek staje się nie tylko przyjemniejsze, ale i efektywniejsze. A o to przecież wszystkim chodzi.

Narzędzia do email marketingu

O zaletach email marketingu nikogo nie trzeba przekonywać. Na dobrą sprawę każdy marketer potrafi wysłać kampanię, ale na tym przecież nie koniec. Potrzebna jest przede wszystkim skuteczność i monitoring naszych działań, w czym mogą nam pomóc platformy służące do kompleksowej obsługi kampanii email marketingowych. Można tutaj wspomnieć chociażby o naszym rodzimym FreshMailu, Sare czy GetResponse. Wbrew pozorom, email marketing wcale nie umarł – wręcz przeciwnie, żyje i ma się całkiem dobrze.

Przemyślana i dobrze stargetowana kampania dotrze do zainteresowanego wiadomością odbiorcy i sprawi, że nie tylko ją otworzy i przeczyta, ale będzie czekał na kolejną. Ponadto, email marketing pozwala na segmentowanie baz, optymalizację wysyłek oraz integrację z wieloma kanałami, dzięki czemu dotarcie do odbiorcy ze swoją historią staje się jeszcze łatwiejsze. Przy działaniach brand journalismowych warto uwzględnić konsekwentne gromadzenie leadów na naszych serwisach, które będą stanowić wartościową bazę danych możliwą do dalszej eksploatacji.

Należy mieć świadomość tego, że mailingi tworzą komunikację internetową i mają bardzo duży wpływ na tak pożądany przez wszystkich wysoki open rate. Interesująca dla odbiorcy treść, nie tylko podniesie klikalność maili, ale także pozwoli na to, aby z łatwością i bez niepotrzebnej nachalności, swobodnie osadzić kontekstowo markę, produkt czy usługę.

Narzędzia do tworzenia infografik


Visual content to jedno z najważniejszych narzędzi, z którego pomocą przekaz zapada w pamięci i zostaje w niej zdecydowanie dłużej niż treści tekstowe. Obraz jest kluczem do sukcesu, który nie tylko eliminuje bariery językowe, ale zwiększa szanse na udostępnianie materiałów m.in. na portalach społecznościowych. Z racji tego, że content wizualny jest zdecydowanie lepiej pozycjonowany i przyswajany przez użytkownika, to efektem odpowiedniej ekspozycji jest wzrost świadomości danego brendu, a także – jeśli działania są konsekwentne – pozycjonowanie się marki jako eksperta w danej tematyce. Doskonałym narzędziem, sprawdzającym się w brand journalismie są infografiki. Narzędzia, dzięki którym stworzycie bez problemu dobrze wyglądające grafiki to: Piktochart, Visual.ly czy Venngage. Są proste w obsłudze, niezwykle intuicyjne, ale i efektywne.

Monitoring mediów

Monitorowanie „wypuszczonych” przez nas do sieci treści jest niezbędne w tworzeniu brand journalismu. Śledzenie opinii o marce, produkcie, stronie www czy osobie, a co za tym idzie, lepsza znajomość tego, co dzieje się wokół naszej marki, pozwoli na poszerzenie grupy docelowej i skuteczniejsze dotarcie do określonego grona odbiorców. Internet rozrasta się z dnia na dzień i bez analitycznego podejścia do planowanych działań utoniemy w gąszczu nie do końca weryfikowalnych informacji i danych.

Narzędziami, które obecnie wspomagają monitoring sieci, są m.in. Brand24, Monitori czy SentiOne. Pozwalają one na analizę nie tylko swojej marki czy produktu, ale także konkurencji. Opinie klientów, dyskusje, wyszukiwanie nowych konsumentów, czy w końcu zbiorcze agregowanie danych z wybranych kanałów oraz segregowanie informacji to niezbędne praktyki brand journalismowe. Narzędzia analityczne pomogą wyszukać te miejsca w internecie, gdzie nasza marka jest nieobecna, a mogłaby zaistnieć w naturalnym, nieinwazyjnym kontekście. Reasumując, narzędzia takie jak Brand24 czy Monitori, świetnie sprawdzą się do wyszukania niezagospodarowanej przez markę niszy i bieżącego monitoringu.

Pay with tweet

Wymóg udostępnienia w zamian za pobranie konkretnego materiału jest skuteczną metodą do generowania zasięgu, ale pod jednym warunkiem: oferowany content musi być naprawdę wartościowy, co za tym idzie muszą go poprzedzać skuteczne działania teaserowe. Chcąc podzielić się z użytkownikami treściami i jednocześnie oczekując od nich „zapłaty” w formie udostępnienia, musimy mieć na uwadze fakt, że są oni takimi samymi klientami jak w każdym sklepie. Płacą więc oczekują. Jeśli za pierwszym razem nie odbiorą pozytywnie danej treści – zrażą się i na pewno do nas nie wrócą.

Pożądany efekt wirusowy promujący content jest więc z jednej strony z pozoru niezwykle prosty, ale i jednocześnie wymaga sporego nakładu pracy. Ale to dobrze, bo działania brand journalismu takie właśnie muszą być – wartościowe i cenne dla odbiorcy. Warto również wspomnieć o ryzyku, jakie niesie za sobą wykorzystanie Pay with tweet. Przede wszystkim, nie jest to narzędzie do promowania treści w sieci, a sposób na „pociągnięcie” ich dalej. Obarczone jest to jednak możliwością poniesienia porażki – jeśli nie jesteś pewien swojego contentu, nie decyduj się na Pay with tweet.

Blogowanie na żywo

Reportaż z wydarzenia na żywo, to świetna technika służąca do wciągnięcia w świat naszej opowieści oraz pogłębienia relacji z konsumentami. Używać do tego można zarówno Periscope, Facebooka czy coraz bardziej popularnego Snapchata. Wszystko po to, aby dodać historię, skomentować ją i pozwolić na zaangażowanie się w nią użytkownikom. Relacja na żywo musi być okraszona zdjęciami, klipami livestreamowymi, które potrafią dodać efektywność blogowania „na żywo”.

Różne formy blogowania

Pozostając w temacie blogowania, warto wspomnieć o tym, że świetnym narzędziem do budowania historii marki, jest Tumblr, Instagram czy Pinterest. Są to miejsca, w których ludzie średnio spędzają jednorazowo około 15 minut, nieprzerwanie konsumując content. Instagram, Tumblr i Pinterest, są miejscami inspirującymi, pozwalającymi na budowanie oryginalnej narracji. O ile Instagram jest zauważany przez coraz większą ilość brandów w naszym kraju, to jeśli chodzi o obecność na Tumblrze, to nie jest aż tak widoczna jak chociażby w Stanach Zjednoczonych – tam jest to nierozłączna część ekosystemu największych marek, takich jak Coca-Cola, Red Bull, Nike czy Calvin Klein. Można więc śmiało prognozować, że i za jakiś czas na naszym rodzimym podwórku podobne serwisy społecznościowej będą miejscem, w którym pojawi się równie angażujący content, jak na Instagramie czy Facebooku.

WordPress

Dlaczego System zarządzania treścią jest tak ważny w brand journalismie? CMS to podstawa dobrze zorganizowanej pracy – wyznacza ścieżkę obiegu informacji pomiędzy całym zespołem i pozwala na swobodną edycję contentu z poziomu przeglądarki. Ponadto, taki system formatuje zawartości tak, aby spełnić wymogi danej platformy. Oczywistym wyborem staje się WordPress, który jest nie tylko świetnie opracowany, ale także przyjazny dla wyszukiwarek. Ponadto, jest na tyle intuicyjny, że absolutnie nikt korzystający z niego, nie musi mieć wykształcenia informatycznego. Argumentem, potwierdzającym wyższość WordPressa nad innymi narzędziami, jest fakt, że korzystają z niego największe firmy oraz wydawcy, tacy jak UPS, Spotify, NBC Sports, Time, CNN, WWD oraz wiele, wiele innych.

Prowly

Narzędzie, które dla wielu PR-owców i dziennikarzy stało się wybawieniem z wiecznie nieaktualnych baz kontaktów, informacji o zasięgach i problemów związanych z integracją wielu kanałów. Dziś, w szumie informacyjnym i komunikacyjnym, nikt nie może sobie pozwolić na chaos i nieaktualne dane. Posiadanie wszystkich potrzebnych informacji i danych w jednym miejscu jest tym, co zapewnia Prowly. Ponadto, każdy użytkownik może stworzyć responsywne strony z materiałami prasowymi, sprawdzać ich zasięgi oraz budować wiedzę o swoich odbiorcach.

Ten tekst pojawił się w ebooku nt. Brand Journalismu, wydanym przez ContentHouse.

Content Standard: Brand Journalism

Brand journalism

  • Przegląd inspirujących kampanii
  • Wskazówki dotyczące mierzenia skuteczności działań
  • Komentarze ekspertów branżowych
  • Prognozy czyli brand journalism w 2016 roku


Kliknij, aby pobrać całe wydanie i dowiedzieć się najważniejszych faktów o nowej erze PR.