Tworzenie wartościowych treści to pierwsze przykazanie w dekalogu każdego content marketera. Co jednak w sytuacji, gdy nie masz już pomysłów, a Twoja wena twórcza bezpowrotnie oddaliła się w siną dal? Odpowiedzią na tę upiorną bolączkę jest recykling treści, który umożliwia wielokrotne wykorzystanie tych samych materiałów na wiele sposobów. Sprawdź, jak tworzyć nowe treści i nie zwariować.

Co to jest recykling treści?

Nowy trend? Droga na skróty? A może sposób na lenistwo? Nic bardziej mylnego!
Recykling contentu to ponowne, a czasem nawet wielokrotne, wykorzystanie istniejących już treści. Najczęściej polega na przedstawieniu bądź omówieniu danego tematu w nowej formule, która – ze względu na dynamikę zmian i sposobów konsumowania treści w Internecie – może aktualnie okazać się bardziej atrakcyjna dla Twoich odbiorców.

Evergreen content, czyli treści wiecznie żywe

Zanim jednak dowiesz się, jak tchnąć w swoje treści drugie życie, musisz wiedzieć, że bazą, która pozwoli wdrożyć strategię recyklingu całkowicie bezboleśnie, wymagając od Ciebie minimalnego nakładu pracy, jest tzw. evergreen content. Zapytasz pewnie – „ever… co”?

W tłumaczeniu na język polski – to treści wiecznie zielone, czyli takie, które są uniwersalne i w długiej perspektywie czasowej nie tylko pozytywnie wpływają na naturalne pozycjonowanie Twojej strony, ale przede wszystkim nie ulegają dezaktualizacji.

 

Źródło: artefakt.pl

Powyższa grafika ilustruje różnice w ruchu w serwisie pomiędzy contentem newsowym a treściami evergreen. Teksty tworzone na bazie bieżących wydarzeń czy aktualności generują wysoką liczbę odwiedzin, ale przez krótki czas. Natomiast teksty odpowiednio dopasowane do odbiorców i napisane zgodnie ze sztuką copywritingu mogą generować spory ruch w serwisie jeszcze przez wiele tygodni, miesięcy, a nawet lat po ich publikacji.

Jak wielokrotnie wykorzystać treści?

Content można poddawać recyklingowi na wiele sposobów. Wszystko zależy od intencji i celu, jaki chcesz osiągnąć. Pamiętaj jednak, że powtórne wykorzystanie istniejących już treści nie polega na duplikacji contentu. Istotą efektywnego recyklingu jest spożytkowanie dotychczasowego potencjału i jednoczesne podarowanie użytkownikowi nowej wartości. Jak to zrobić?

  • Zaktualizuj istniejące artykuły

Sprawdź, które z tekstów na Twojej stronie są najbardziej poczytne, a następnie zrób ponowny research i przedstaw omówiony już temat z nowej perspektywy. Być może z upływem czasu podane przez Ciebie informacje uległy dezaktualizacji lub nie wyczerpują już sedna opisywanej sprawy? Przejrzenie starych artykułów umożliwi Ci również ich optymalizację pod kątem SEO. Uzupełnij w tekstach słowa kluczowe oraz popraw niedziałające linki – tych kilka ruchów zapewni Twojej stronie lepsze pozycjonowanie w wyszukiwarce Google. Nie zapomnij też, by na końcu każdego wpisu umieścić przyciski do udostępniania w social media. W innym wypadku mocno ograniczysz zasięg swoich treści.

  • Stwórz infografikę

Nie wszyscy lubią czytać, dlatego warto żonglować formatami. Przygotuj więc infografikę (lub inną atrakcyjną wizualnie formę), by przekazać swoim odbiorcom nową wartość. Ten sposób odświeżania contentu jest nie tylko bardziej angażujący i łatwiejszy do przyswojenia przez użytkowników, ale ma także duży potencjał viralowy. Pamiętaj, by stworzona grafika była dostosowana do specyfiki nośnika oraz kanału, za pośrednictwem których będziesz ją udostępniać.

Infografika rycykling contentu

  • Podziel materiał na mniejsze części

Jeśli dysponujesz obszernym artykułem lub nagraniem video omawiającym konkretny temat, możesz podzielić go na kilka części i stworzyć cykl, który stworzy spójną całość. Pojedyncze materiały możesz rozdysponować na wiele sposobów. Dołącz je do newslettera lub opublikuj w kanałach social media (np. Facebook i LinkedIn), nawet w formie krótkiej zajawki przekierowującej użytkowników do Twojego serwisu. Dzięki temu redystrybuujesz treści w bardziej przystępnej formie i dasz im szansę na organiczne rozkrzewienie w Internecie.

  • Opublikuj raport lub e-booka

Zgromadziłeś już wiele treści, ale nie wiesz, w jaki sposób odświeżyć ich formułę? Stwórz raport bądź e-booka, w którym zaprezentujesz swoje najlepsze teksty i ponownie omówisz najciekawsze zagadnienia. Gotowy materiał możesz udostępnić mailowo, np. w newsletterze lub skorzystać z systemu Pay With a Tweet, który umożliwia Ci darmowe pobranie treści w zamian za podzielenie się tą informacją ze swoimi znajomymi w mediach społecznościowych. Stworzenie i publikacja e-booka lub raportu niesie ze sobą także szereg innych korzyści – wzmacnia Twoją pozycję ekspercką w branży i generuje dodatkowy ruch na stronie. Czego chcieć więcej?

  • Nagraj video, podcast lub webinar

Nic tak nie sprzyja recyklingowi treści, jak wykorzystanie formatów, które wpisują się w aktualne trendy i jednocześnie konwertują. Będąc ekspertem w swojej dziedzinie, możesz podzielić się wiedzą w formie video-poradnika, webinaru lub podcastu. Zaproś też do udziału gości specjalnych. Dla Twoich odbiorców będzie to ciekawa i nowa formuła, natomiast dla Ciebie – sposób na promocję oraz zwiększenie zasięgu.

Mikrofon w tle komputer i notatnik

Jak widzisz, możliwości jest sporo, a recykling treści wcale nie jest drogą na skróty. Wręcz przeciwnie – jest metodą, która pozwala udoskonalać istniejący już content, zaktualizować go i poświęcić więcej uwagi na działania promocyjne, które przyciągną nowych użytkowników oraz wygenerują dodatkowy ruch na Twojej stronie.

Owocnego odświeżania Twoich treści!

 

Reklama


Poradnik: Marketing vs recesja
Niech Cię widzą w sieci! - Grzegorz Miłkowski