Pierwsze objaśnienia hasła Topical Authority pojawiły się już w 2006 roku i wtedy odnosiły się do „stron, które są darzone zaufaniem przez ekspertów z danej branży i często przez nie cytowane za pomocą odnośników”. Dziś, wraz z rozwojem algorytmów Google, zmieniła się też definicja Topical Authority. Jakie jest jego znaczenie na początku 2020 roku? I jak to wykorzystać w planowaniu strategii content marketingowej?

Z tego artykułu dowiesz się:

Definicja Topical Authority

Czym więc jest dziś Topical Authority? To połączenie rzetelnej wiedzy autorów treści, wyczerpania tematu oraz kontekstu, w jakim content się pojawia, czyli tematyki i konstrukcji pozostałych artykułów na stronie. Premiowane w wynikach wyszukiwania są witryny, które spełniają następujące warunki:

  1. Oferują wiedzę autorów znających się na danym temacie,
  2. Zawierają treści wyczerpujące, ale dopasowane do intencji użytkownika, czyli używające jego języka i niewykazujące klątwy wiedzy autora tam, gdzie użytkownik potrzebuje prostej i odpowiedzi,
  3. Publikują różnorodne materiały pogłębiające wiedzę użytkownika na temat danej dziedziny.

Przykład:

Spośród stron publikujących treści na temat języków obcych, największeTopical Authority będzie miała ta, która:

  1. Udostępnia artykuły/inne materiały pisane przez swoich pracowników lub tworzone z ich udziałem i przez nich weryfikowane,
  2. Pisząc np. o sposobach nauki języków obcych, omówi zarówno metody konkretnych specjalistów (także ich wady i zalety), wskaże sposoby na zmotywowanie się do nauki i taktyki, które można zastosować w domu, oraz podpowie użytkownikowi programy, platformy i aplikacje, które są pomocne w nauce,
  3. Opublikuje materiał o sposobach nauki języków obcych na blogu, na którym pojawiają się także np. porównania podręczników do nauki języków obcych, podpowiedzi, jak przełamać strach przez mówieniem w języku obcym, oraz artykuł o tym, jak używanie różnych języków wpływa na sposób myślenia (i powoła się np. na prawo relatywizmu językowego).

Algorytmy Google a Topical Authority

Z czego dziś wynika popularność tego zagadnienia? Z działania algorytmów Google. Topical Authority zyskało na znaczeniu w kontekście uruchomienia:

  • Pandy (w „polskim internecie” od sierpnia 2011, odpowiada za zmniejszanie widoczności stron zawierających kopiowane, zduplikowane, nierozwinięte i mało wartościowe treści),
  • Kolibra (działa od 2013, odpowiada za dopasowywanie wyników wyszukiwania do kontekstu zapytania użytkownika; dzięki niemu tworzący treści biorą pod uwagę także intencje użytkownika i cel, w jakim użył konkretnych słów kluczowych),
  • Berta (działa od października 2019, natomiast jego efekty dla języka polskiego są na razie ograniczone, odpowiada za rozumienie naturalnego języka użytkowników i jeszcze lepsze dopasowywanie wyników do kontekstu).

Wszystkie te algorytmy dążą do tego, by treści dostarczane użytkownikowi w postaci wyników wyszukiwania były wartościowe i rzetelne, a więc cechowały się wysokim Topical Authority. Tym samym nie chodzi już o liczbę cytowań/linków, ale o poziom wiedzy autora.

Jakie to ma znacznie w budowaniu strategii content marketingowej?

Działanie algorytmów odpowiadających za ocenę Topical Authority bazuje na sztucznej inteligencji i uczeniu maszynowym. Oznacza to, że chcąc nie chcąc, twórcy contentu muszą współpracować z robotami Google. Nie są tu jednak stratni, bo takie działanie wpływa na korzyść użytkownika. Tym samym autora treści, któremu przecież zależy, by treść była czytana.

Dlaczego to ważne, by dbać o Topical Authority swojego serwisu? Z dwóch powodów. Po pierwsze, pozwala to realnie poprawić doświadczenie użytkownika i dostarczyć mu dokładnie tego, czego potrzebuje. Po drugie, zadbany pod względem Topical Authority serwis po prostu pozycjonuje się wyżej i ma większą szansę na to, by dotrzeć do tego użytkownika dotrzeć.

Jak więc tworzyć content? Topical Authority w praktyce

Jak więc wprowadzić takie myślenie w zakresie doboru tematów, sposobu pisania, konstrukcji artykułu?

  1. Publikuj w serwisie materiały wyczerpujące Twoją niszę tematyczną (już na etapie tworzenia harmonogramu publikacji ustal, jakie tematy są poszukiwane przez użytkowników i które z nich warto połączyć),
  2. Stawiaj na profesjonalną wiedzę autorów i potwierdzone źródła (możesz dołączać do specjalistycznych artykułów np. bibliografię),
  3. Zamiast kilku artykułów poruszających różne aspekty tego samego tematu, twórz jeden obszerny, łączący je wszystkie. Następnie opatrz go klikalnym spisem treści (jak w tym materiale) lub innym rodzajem nawigacji,
  4. Tworząc treści związane z daną frazą, zwracaj uwagę na intencje, jakie mogli mieć użytkownicy, wpisujący to hasło w Google,
  5. Pisz takim językiem, jakim mówią Twoi użytkownicy,
  6. Linkuj wewnętrznie powiązane artykuły.

Reklama

Niech Cię widzą w sieci! - Grzegorz Miłkowski