Pewnie nie raz już słyszałeś, że MUSISZ mieć firmowego bloga. Widzisz, że w ich prowadzenie angażują się Twoi znajomi i konkurencja. Z drugiej strony zastanawiasz się, czy naprawdę warto. Prowadzenie bloga to w końcu czasochłonne działanie. My zdecydowanie jesteśmy za – warto mieć bloga firmowego. Przygotowaliśmy dla Ciebie zestawienie korzyści, jakie daje własne medium.
Dlaczego warto prowadzić blog firmowy?
Dajesz się poznać odbiorcom
By sprzedawać, ludzie muszą wiedzieć, że istniejesz. Blog firmowy to świetny sposób na zasygnalizowanie: „hej, jestem tutaj i mam naprawdę dobry produkt!”. Zwłaszcza dla nowych marek to rozwiązanie pozwalające zaprezentować się w sieci. Biorąc pod uwagę ilość co chwilę tworzonych biznesów to właśnie obecność w internecie jest najlepszym sposobem na pokazanie się.
Blog firmowy to swego rodzaju wizytówka, którą możesz pokazać potencjalnym klientom. To dzięki niemu poznają nie tylko zalety i zastosowania Twojego produktu, ale także misję i filozofię marki. Gdy na tym poziomie znajdziesz wspólny język ze swoją grupą odbiorców, to znacznie chętniej zostaną oni Twoimi klientami.
Pokazujesz się jako ekspert
Okazja do dowiedzenia się o tym, że marka istnieje to jedno. Drugie zadanie to zbudowanie pozycji eksperta – kogoś, kto naprawdę dobrze zna się na swojej dziedzinie. Najlepszym sposobem na to jest dzielenie się zaawansowaną wiedzą przekazaną w prosty i zrozumiały sposób.
Gdy decydujemy się skorzystać z czyjegoś produktu chcemy mieć pewność, że został on stworzony przez specjalistów, których bez problemu możemy obdarzyć zaufaniem. Ufamy ekspertom, a swoją eksperckość łatwo jest pokazać właśnie za pomocą firmowego bloga.
Edukujesz o swoim produkcie
Prowadzenie bloga firmowego to nie tylko tworzenie treści związanych z Twoją dziedziną. To także kontekstowe umieszczanie Twojego produktu. Dzięki temu wzmianki sprzedażowe nie są nachalne i nie krzyczą tylko: „kup mnie teraz!”.
Nawet jeśli na początku czytelnik nie jest zainteresowany kupnem, to nadal jesteś dla niego wartościowym kompanem – w końcu dostarczasz rzetelnej wiedzy. To buduje przywiązanie, a ono zdecydowanie się opłaca. Gdy odbiorca poczuje u siebie potrzebę, której zaspokojenie jest możliwe dzięki Twoim produktom – wróci do Ciebie, bo właśnie Tobie ufa.
Dzięki edukacji jesteś w stanie zapoznać czytelników z zaletami i przewagami Twojego produktu. Wielu z nas przed podjęciem decyzji zakupowych czyta opinie i opisy produktów. Dlatego tak ważne jest dostarczenie wyczerpujących informacji o funkcjonalności produktu. Blog firmowy pozwala naturalnie osadzić je wśród edukacyjnych treści.
Dobrze zaplanowana strategia content marketingowa pozwala Ci edukować odbiorców jeszcze niezainteresowanych zakupem oraz przekonać do siebie tych zdecydowanych na zakup i szukających najlepszej opcji dla siebie.
Budujesz swoją pozycję w wyszukiwarce
Pisząc o blogu firmowym trudno nie wspomnieć jak ważne jest to działanie z punktu widzenia wyszukiwarek. Bieżąco aktualizowane wpisy na blogu to świetny sposób na wypozycjonowanie swojej strony i produktu. Nie tylko w zapytania bezpośrednich, ale także przy pomocy tzw. długiego ogona. Wielu użytkowników korzysta z fraz składających się z 4-6 wyrazów. Ich naturalne umieszczenie jest najprostsze właśnie w artykułach blogowych.
Im wyżej będziesz w wyszukiwarce, tym więcej osób będzie trafiać na Twoją stronę. Im więcej osób szuka informacji na Twoim blogu, tym większe masz możliwości sprzedaży.
Zbierasz dane kontaktowe do swoich użytkowników
Nie ma w sieci nic cenniejszego niż kontakt do odbiorców, np. w postaci zapisu do newslettera. Użytkownicy są bardziej skłonni nam go zostawić jeśli w zamian dostaną coś wartościowego – np. treści odpowiadające na ich pytania. Planując takie działania koniecznie pamiętaj o RODO i odpowiednich zgodach!
Poznajesz, czego potrzebują Twoich odbiorcy
Dobrze prowadzony blog firmowy to kopalnia wiadomości o potrzebach Twoich odbiorców. Precyzyjnie odpowiadanie na nie to często gwarancja sukcesu sprzedażowego. Zostawiając komentarze, pisząc wiadomości prywatne czy dyskutując pod artykułem użytkownicy dostarczają nam wiedzy dotyczącej tego, jakie problemy najbardziej utrudniają im codzienność, co jest dla nich ważne, czego oczekują od produktów, który ma na te trudności odpowiadać.
Masz (prawie) gotowe treści do social mediów
Wyczerpujące artykuły blogowe mogą być bazą do tworzenia innego rodzaju treści i ich dystrybucji w social mediach. To na ich podstawie można tworzyć infografiki czy posty na kanały społecznościowe. Przekazanie podobnej treści, ale inny, atrakcyjny i właściwy dla konkretnego kanału content będzie budował wokół Twojej marki zaangażowaną grupę odbiorców. Nie musisz ograniczać się wyłącznie do udostępniania linków do artykułu.
Pokazujesz charakter marki
Wiele marek mierzy się z wyzwaniem pokazania swojej „ludzkiej” twarzy. Tego, że za sterami znajdują się ludzie tacy jak Ty. Blog to także miejsce na pokazanie, co dzieje się wewnątrz firmy, jakie osoby w niej pracują, jakie wyznają wartości. Dzięki takim zabiegom marka staje się nam bliższa, nabieramy do niej osobistego stosunku, zaczynamy jej bardziej ufać.
Usprawniasz obsługę klienta
Kontakt z klientem to nie tylko moment sprzedaży. Często to także budowanie relacji przed i po zakupie. Pytania dotyczące działania produktu czy usługi to codzienność w działach obsługi klienta. Dużym ułatwieniem dla wszystkich będą właśnie artykuły blogowe. Z jednej strony od razu dostarczają klientom odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania. Z drugiej, usprawniają działania pracowników zajmującym się obsługą klienta. Nie muszą odpowiadać na każde zapytanie, bo na te najbardziej podstawowe stworzona została już wyczerpującą odpowiedź – właśnie w formie blogowego artykułu.