Dobrze wypozycjonowany artykuł evergreenowy to ważny punkt w CV każdego content marketera. Raz dobrze wykonana praca może przynosić efekty przez kolejne miesiące czy nawet lata. Czym jest evergreen content, a jakich treści nie można zaliczyć do tej kategorii? Dlaczego warto, by miały swoje miejsce w planie contentowca? I najważniejsze – jak napisać dobry evergreen content? Zapraszamy do lektury!

Co to jest evergreen content?

Evergreen content to dosłownie content wiecznie zielony. Wiecznie zielony, czyli cały czas aktualny. Mimo upływu czasu nie traci na aktualności i cały czas dostarcza czytelnikom wyczerpujących informacji. Dzięki temu możliwe jest jego wysokie wypozycjonowanie, a to, jak dobrze wiemy, zawsze zajmuje trochę czasu. Podsumowując w skrócie evergreen content to treść aktualna, wyczerpująca, dotycząca stale popularnego tematu.

Co jest evergreenem, a co nie?

Wymóg aktualności i popularności to najważniejsze wyróżniki. Dlatego do kategorii evergreenów będziemy mogli zaliczyć:

  • poradniki,
  • FAQ,
  • instrukcje,
  • recenzje produktów,
  • porównania,
  • słowniki,
  • case study.

Evergreenami na pewno nie będą:

  • artykuły newsowe,
  • zestawienia trendów,
  • reportaże,
  • felietony
  • inne treści dotyczące nowinek.

Jednak nie tylko rodzaje treści pozwalają określić, czy artykuł jest evergreenowy czy nie. Ważne jest także zwrócenie uwagi na popularność tematu. Czy jest wyszukiwany w podobnej częstotliwości przez cały rok, czy może charakteryzuje się sezonowością? Czy właśnie stał się popularny, czy może od jakiegoś czasu ciekawi użytkowników internetu?

Najlepiej wybierać te tematy, które cieszą się podobną popularnością przez cały czas. To one zapewniają niesłabnące zainteresowanie i dużą liczbę wyszukiwań.  Warto tutaj skorzystać z narzędzia Google Trends, by określić, jak na przestrzeni czasu zmieniała się popularność tematu, który chcemy poruszyć.

Dlaczego warto mieć wiecznie zielone treści na swojej stronie?

Wspomnieliśmy już o jednej rzeczy. Dobrze napisany evergreen content pracuje na Twoją korzyść przez długi czas. Pozwala Ci budować pozycję eksperta, ściągając na Twoją stronę ciągle nowych użytkowników. A tych masz szansę zamienić ich na klientów.

Wiecznie zielony content pracuje także na Twoją pozycję w wyszukiwarce, poprzez wysokie miejsca w wynikach wyszukiwania. To ważne także dla Google’a – dobra treść to dla niego sygnał, że Twoja strona jest wartościowa i warto podsuwać ją użytkownikom.

Warto pamiętać jednak, że nie samymi evergreenami contentowiec żyje. Choć mają one ogromne znaczenie w pozyskiwaniu czytelników, dystrybucji treści w social media czy w budowaniu pozycji w wyszukiwarce, warto dbać o urozmaicenie treści pojawiających się na blogu. Dlatego przeplataj treści poradnikowe, nietracące na aktualności nowinkami, newsami czy trendami. Pamiętaj, że czytelnik szybko się nudzi, a o jego uwagę rywalizują codziennie setki stron.

Jak napisać dobry evergreen content?

Po pierwsze wyczerpująco. By treść rzeczywiście zyskała miano evergreenu musi być naprawdę kompleksowa i odpowiadać na wszystkie (lub zdecydowaną większość) zapytania użytkowników. Jego celem jest to, by użytkownik znalazł odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania w jednym miejscu. Dlatego często takie artykuły będą długie, a ich przygotowanie bardziej pracochłonne. Ale niewątpliwie warto.

Po drugie, dobry evergreen musi posiadać odpowiednio dobrane słowa kluczowe. To dzięki nim użytkownicy będą mieć większe szanse na znalezienie go w sieci. Właściwy dobór adekwatnych słów kluczowych i dobre ich zagęszczenie to podstawa dobrze napisane evergreenu. W ich wyborze pomogą Ci narzędzia SEO-we, np. answerthepublic.pl lub neipatel.pl (dawniej ubersuggest).

Pamiętaj także, by poza słowami kluczowymi zoptymalizować cały tekst – zadbać o śródtytuły, pogrubienia, wyróżniki, crosslinkowanie czy atrybuty „alt” w obrazkach.

Po trzecie, miej na uwadze, do kogo kierujesz swoje treści. Jeśli jest przeznaczona dla początkujących, unikaj fachowego, branżowego słownictwa. Staraj się jak najprościej wytłumaczyć to, co masz do przekazania. Przeanalizuj, czego rzeczywiście szukają Twoi odbiorcy, jakie pytania ich interesują, jakich odpowiedzi potrzebują.

Aktualizacja to podstawa!

Choć evergreen przez wiele czasu może pracować samodzielnie, bez przeszkód to napisanie go i pozostawienie samemu sobie jest marnowaniem potencjału. Dlatego raz na jakiś czas warto wykonać aktualizacje o najnowsze dane. Zwłaszcza, gdy coś zmienia się w temacie, który opisujesz. To także ważne z punktu widzenia SEO. Nie musisz jednak od razu od nowa redagować całego tekstu. Czasem wystarczy tylko dodanie kilku akapitów, śródtytułów czy linków.

*

Evergreeny to bez wątpienia ważne treści i warto mieć je na swoim blogu. Zwłaszcza, że odcinać kupony można jeszcze długo po ich opublikowaniu. Nie powinny jednak stanowić jedynego rodzaju treści, który czytelnicy znajdą na Twoim blogu. Zadbaj o odpowiednie zróżnicowanie tematu – i evergreeny, newsy i treści sezonowe są potrzebne, by budować chętnie czytane medium.

Reklama


Poradnik: Marketing vs recesja
Niech Cię widzą w sieci! - Grzegorz Miłkowski