Chatbot to cyfrowy, wirtualny asystent, który tworzy nowe możliwości kontaktu z użytkownikiem. Działa na różnych platformach, np. Messengerze, Twitterze, Whatsappie, Skype, za pośrednictwem SMS-a czy asystenta Google. Automatyzuje kontakt z odbiorcą, co jednak nie oznacza, że go zubaża. Wręcz przeciwnie – pozwala wprowadzić do komunikacji nowe formaty i uatrakcyjnić, zgrywalizować ją.

Jak działa chatbot?

Najprościej mówiąc, chatbot jest programem, który przetwarza i z powodzeniem imituje ludzki język (i mówiony, i pisany). Aby porozumieć się z użytkownikiem, wykorzystuje interfejs konwersacyjny. Bazując na uczeniu maszynowym i zaimplementowanych bazach danych, może odpowiadać na pytania użytkownika albo przeprowadzać go przez ustalone wcześniej przez twórcę ścieżki.

Chatboty można podzielić według kilku kryteriów. W zależności od sposobu rozmowy z użytkownikiem wyróżnimy: chatboty tekstowe i chatboty głosowe (voiceboty). Natomiast w zależności od modelu implementacji nowoczesne chatboty dzielą się na:

  • bazujące na podpowiedziach – prowadzą użytkownika poprzez zaprojektowane wcześniej ścieżki wyboru, nie przetwarzają języka naturalnego i nie odpowiadają na pytania spoza scenariusza,
  • przetwarzające język naturalny – rozpoznają intencje użytkownika i rozumieją wprowadzone przez niego wiadomości; wykorzystują uczenie maszynowe i zaawansowane algorytmy,
  • hybrydowe – wykorzystujące zarówno przetwarzanie języka naturalnego, jak i podpowiedzi.

Dlaczego warto na niego postawić?

Jakie są zalety wprowadzenia chatbota do swojej strategii?

Chatbot poprawia obsługę klienta

Może stanowić rozbudowaną pomoc dla Twoich klientów i wspierać ich na kolejnych etapach procesu zakupowego, odpowiadając np. na pytania związane z płatnością, przesyłką czy stanem zamówienia. To właściwie dział obsługi klienta dostępny 24/7. Pozwala zaoszczędzić czas poświęcany przez Ciebie do tej pory na realizację zamówień. Umożliwia obsługę większej liczby klientów w tym samym czasie.

Zwiększa zaangażowanie konsumenta

Chatbot może prowadzić proaktywną komunikację względem Twoich użytkowników i proponować im np. rabaty na kolejny zakup, konkursy czy podsuwać nowe produkty. Wciąga w rozmowę, podsuwa dodatkowe informacje i mówi o Twojej marce, kiedy Ty zajmujesz się… czym innym.

Pozwala zbierać informacje o klientach i znajdywać nowe insighty

Pytania, które użytkownicy wprowadzają do chatbota, mogą być dla Ciebie źródłem informacji o tym, co należy poprawić, np. na Twojej stronie. Albo staną się kopalnią pomysłów na treści.

Chatbot zmniejsza koszty

W końcu usprawnia obsługę klienta, eliminuje problemy w procesie zakupowym, dociera do klienta łatwiej niż płatna reklama (a do tego bezpośrednio) i redystrybuuje Twoje treści.

Przykłady chatbotów

Zobacz, jak może działać chatbot (kliknij w obraz, by odtworzyć film):

Wirtualny asystent medyczny, czyli chatbot Projektu AED

Chatbot akcji społecznej Szary Ekran

Chabot wspierający kampanię marki Mosso

To przykłady chatbotów, jakie stworzył Michał Bednarczyk, Media Manager z ContentHouse. Zbudował już ponad 5 000 ekranów, a z jego botami rozmawiało już blisko 30 000 użytkowników. Wypełnij brief, jeśli chcesz wprowadzić podobne narzędzie do swojej strategii.

5 narzędzi do tworzenia chatbota

Jest wiele narzędzi, które mogą posłużyć do zbudowania chatbota. Najpopularniejsze i najskuteczniejsze z nich to:

Botsify

chatbot w content marketingu

Źródło: influencermarketinghub.pl

Dzięki temu narzędziu można stworzyć chatbota na stronę internetową, Messengera i Slacka. Darmowa wersja Botsify pozwoli obsłużyć do 100 użytkowników. Plan Pro to nieograniczona liczba chatbotów i do 30 000 unikalnych użytkowników miesięcznie, a do tego nieograniczona liczba wiadomości. Platforma oferuje 14-dniowy okres próbny. By obsługiwać Botsify nie potrzebujesz żadnej wiedzy programistycznej. Budowa chatbota odbywa się dzięki szablonom i interfejsowi typu przeciągnij i upuść.

Landbot

Źródło: techcrunch.com

By stworzyć chatbota w Landbocie również nie trzeba umieć kodować. Tworzenie chatbota polega na wykorzystywaniu bloków, reguł i ścieżek. Narzędzie pozwala stworzyć bota na stronę internetową, Messengera czy WhatsAppa. W darmowej wersji można zbudować bota z 30 bloków i przeprowadzić do 100 rozmów miesięcznie.

Chatfuel

Źródło: chatfuel.com

Chatfuel służy do tworzenia botów na Facebooka. Jego obsługa również nie wymaga znajomości kodu. Bot wykorzystuje NLP (mechanizmy przetwarzania języka naturalnego) i rozpoznaje język, ale może wysyłać też odpowiedzi predefiniowane. Niektóre funkcje bota są bezpłatne. Wersja premium pozwala na tworzenie nieograniczonej liczby botów dla maksymalnie 30 000 użytkowników.

Pandorabots

Źródło: home.pandorabots.com

Pandorabots to jedna z najstarszych platform do tworzenia chatbotów na świecie. Obsługuje język skryptowy AIML, który trzeba znać, by stworzyć tu chatbota. Co ważne, kod stworzony w ramach Pandorabots twórca chatbota może pobrać na własność.

ManyChat

Źródło: manychat.com

Chatbota na Messenger możesz też stworzyć na ManyChat. Platforma świetnie nadaje się zwłaszcza dla e-commerce – chatbota można zintegorwać z CMS-em Shopify, PayPalem, a także z setkami innych aplikacji, za pomocą Integromatu.