Bazujące na łańcuchach bloków tokeny kryptograficzne to niezwykle potężne narzędzie, którego zastosowania są niemal nieograniczone. Mimo to opinie o NFT są bardzo zróżnicowane – od zachwytu, przez wyśmiewanie, po lęk przed algorytmizacją świata. Oczywiście są to opinie tych, którzy należą do społeczności żywo zainteresowanej technologią blockchain. A co o NFT myślą przeciętni Polacy?
NFT w świadomości społecznej
Nad tokenami niewymiennymi pochylają się znane marki niemal z każdej branży – domy mody takie jak Dolce & Gabbana czy Gucci, wydawnictwa komiksowe na czele z Marvel i DC Comics, linie lotnicze, jak choćby Air Europa i Emirates Airline, kluby piłkarskie takie jak Real Madrid, FC Barcelona i Juventus Turyn, marki samochodów w tym Mercedes, Ferrari i Porsche oraz tysiące innych takich jak Playboy, Starbucks, Warner Bros. Pictures czy Adidas. Zainteresowanie NFT okazują też platformy społecznościowe i serwisy streamingowe w tym Facebook, Instagram, Twitter, TikTok, YouTube, Spotify oraz Reddit. Własne kolekcje NFT emitują sportowcy, aktorzy, muzycy i inni celebryci, w tym Mike Tyson, Cristiano Ronaldo, Anthony Hopkins, Eminem i Snoop Dogg.
Tak intensywna promocja NFT skłania do myślenia, że o tokenach kryptograficznych słyszeli dosłownie wszyscy. Tymczasem wyniki raportu Hill and Knowlton Strategies „NFT: wciąż szansa czy jednak pułapka? Znaczenie tokenów niewymienialnych dla konsumentów i marek” dowodzą, że zaledwie 18% Polaków zetknęło się z określeniem NFT. Nie zaskakuje przy tym fakt, że im młodsi respondenci, tym wyższa świadomość na temat tokenów kryptograficznych.
Czytaj też: Zastosowanie tokenów NFT – w jakich branżach można je wykorzystać?
Oczywiście sama świadomość istnienia NFT nie przekłada się automatycznie na rozumienie tego zagadnienia. Wspomniane badanie dowodzi, że wiedza w obszarze tokenów niewymiennych jest bardzo powierzchowna. Wśród osób deklarujących znajomość pojęcia NFT aż 60% nie potrafi wskazać, jakie funkcje pełnią tokeny kryptograficzne. Wielu Polakom tokeny kojarzą się z piramidami finansowymi, akcjami marketingowymi, ale też z płatnościami zbliżeniowymi i z bezdotykowym ładowaniem telefonu, myląc NFT z NFC. Stosunkowo niewielka grupa pytana o skojarzenia z NFT wymienia takie zagadnienia, jak kryptowaluty, tokeny kolekcjonerskie, potwierdzenie własności aktywów cyfrowych czy też aktywa inwestycyjne.
Niewielka znajomość NFT przekłada się na znikomą liczbę osób posiadających tokeny kryptograficzne. Niemniej jednak aż 8% wśród respondentów deklarujących znajomość pojęcia NFT, posiada tokeny, a 16% badanych, którzy nie posiadają tokenów NFT, przewiduje ich zakup w ciągu kolejnych 12 miesięcy, przy czym jest to odpowiednio 1% i 2% całej grupy reprezentacyjnej. Warto jednak wiedzieć, że nie są to liczby mocno odbiegające od globalnych tendencji.
Niechęć wobec NFT
Szum medialny wokół NFT nie słabnie, a entuzjaści nowoczesnych technologii prześcigają się w przedstawianiu kolejnych zastosowań dla tokenów kryptograficznych. Tymczasem zupełnie niedawno firma CashNetUSA zebrała dane, które wskazują na to, że Polacy odnoszą się do NFT z dużą niechęcią. W ramach badania przeanalizowano tweety o tematyce NFT i okazało się, że aż 22,7% z nich to wpisy wyrażające negatywną opinię, co dało nam pozycję lidera, wśród państw, które nie darzą tej technologii sympatią.
Czytaj też: Jak tworzyć tokeny NFT i czy warto to robić? Poradnik dla twórców cyfrowych
Raport Hill and Knowlton Strategies potwierdza te doniesienia, podkreślając, że Polacy częściej utożsamiają NFT z ryzykiem, niż z rewolucją w świecie cyfrowym. Bardzo często przychylano się do stwierdzenia, że NFT to inwestycja obarczona wielkim ryzykiem, chwilowa moda, narzędzie do wyłudzania pieniędzy. Część badanych zwraca też uwagę na fakt, że tokeny NFT są szkodliwe dla środowiska. Oczywiście pojawiały się też opinie pozytywne. 18% badanych zgodziło się ze stwierdzeniem, że NFT to fajny gadżet cyfrowy, a 15% zauważyło, że na tokenach można dużo zarobić.
Jak i gdzie kupić tokeny NFT? Dowiedz się więcej
Czy warto organizować kampanie wykorzystujące NFT?
Choć potencjał NFT jest ogromny, to rynek tokenów niewymienialnych jest bardzo niestabilny, a świadomość społeczna wciąż jest na niskim poziomie. Tym samym korzystanie z NFT w kampaniach marketingowych i sprzedażowych jest obarczone dużym ryzykiem. Obecne spowolnienie gospodarcze również nie sprzyja tokenom NFT. Niemniej jednak świeżość technologii jest walorem, który wciąż pozwala wyróżnić się na rynku i zyskać zainteresowanie klientów. Dlatego naszym zdaniem warto eksperymentować z wykorzystaniem NFT, jednocześnie minimalizując ryzyko związane z takimi działaniami i edukować odbiorców w zakresie nowoczesnych technologii.