Od wielu lat sklepy internetowe prezentują nam oferty, które wydają nam się niesamowitą okazją na oszczędzanie. Jednakże nie wszystko złoto, co się świeci. Większość promocji dostępnych zarówno w sklepach stacjonarnych, jak i w handlu online są naciągane. Na szczęście dni fałszywych zniżek dobiegają końca i w ich miejsce wkracza dyrektywa Omnibus e-commerce.
Nadchodzące zmiany w handlu online
Dyrektywa Omnibus całkowicie zmienia dzisiejszy e-commerce, wprowadzając serię zmian w przepisach dotyczących praw ochrony konsumentów w Unii Europejskiej. Dyrektywa ma za zadanie ujednolicenie przepisów na poziomie europejskim i zwiększenie zaufania konsumentów do zakupów online.
Jedne z najważniejszych zmian, które nas czekają:
-
Informowanie o najniższej cenie
Każda promocja musi mieć informację o najniższej cenie, jaka obowiązywała w ciągu ostatnich 30 dni przed aktualną zniżką. Dzięki temu konsument może przekonać się, czy dana oferta jest dla niego faktycznie korzystna.
-
Obowiązek podania numeru telefonu
Firma musi nie tylko podać adres e-mail do kontaktu, ale również jest zobowiązana do podania numeru telefonu, dzięki któremu konsumenci będą mogli otrzymać potrzebne informacje dotyczące działalności sklepu w łatwiejszy i szybszy sposób.
-
Zwiększenie autentyczności opinii
Poszukiwanie opinii dotyczących sklepu lub produktu to jedna z pierwszych rzeczy, której poszukuje użytkownik przed dokonaniem zakupu. Jednakże nie zawsze były one prawdziwe.
Od teraz przedsiębiorca będzie miał obowiązek udostępniania jedynie prawdziwych opinii, pochodzących od osób, które faktycznie zakupiły dany produkt. Tym samym ta istotna zmiana spowoduje koniec ery fałszywych opinii dostępnych w internecie.
-
Zakaz plasowania ofert
Kolejną nowinką jest brak możliwości pozycjonowania ofert bez wiedzy konsumenta. Wiele sklepów umieszcza produkty na stronie według swoich rankingów, za którymi często kryje się płatne pozycjonowanie. Nowa ustawa nakazuje ujawnienie decyzji, która wpłynęła na pojawienie się produktów w danym miejscu podczas ich wyszukiwania.
Dyrektywa Omnibus, od kiedy w Polsce i co to oznacza dla firm
Ustawa obowiązuje w Polsce od 1 stycznia 2023 roku, tym samym firmy powinny już wprowadzać w życie wyżej wymienione zmiany. Wymagania dotyczące ustawy implementującej dyrektywę Omnibus na samym początku mogą wydawać się kłopotliwe dla przedsiębiorców, ponieważ oznaczają koniec manipulacji promocjami oraz opiniami o firmie, co może bezpośrednio wpłynąć na gorszą sprzedaż, a tym samym niższe przychody.
Jednakże należy pamiętać, że w przypadku niezastosowania się do wyznaczonych zmian, może zostać nałożona grzywna lub kara finansowa – w zależności od skali i nasilenia szkody.
Dlatego w celu uniknięcia kar, firmy powinny przestrzegać obowiązujących przepisów i podać wszystkie wymagane informacje na stronie, które pozwolą wzbudzić większe zaufanie klientów do danej marki i uniknąć nieprzyjemnych sytuacji. Niezadowolony lub oszukany klient nie wróci do tej samej marki drugi raz, dlatego trzeba rozpatrzyć naniesione zmiany w sposób pozytywny, który pomoże rozwinąć firmy.
Koniec z fałszywymi promocjami na Black Friday
Brak możliwości fałszywego zaniżania cen pozwoli użytkownikowi uczciwie kupić produkt w atrakcyjnej cenie. Wiele firm zawyża ceny produktów przez Czarnym Piątkiem, aby obniżyć je tuż przed samym dniem zakupoholików, przez co wiele osób kupuje produkt w cenie, która nie jest wcale tak atrakcyjna, jak kilka tygodni przed akcją rabatową. Nowe prawo ochrony konsumentów pozwoli nam sprawdzić dokładnie jaka była najniższa cena produktu w ciągu ostatnich 30 dni, dzięki czemu nie damy się nabrać na fałszywy rabat.
Warto więc przekonać się na własnej skórze, jakie uczciwe ceny i faktyczne zniżki czekają na nas w tym roku. Wszelkie zmiany wynikające z tej dyrektywy, o ile zastosowane w prawidłowy i dobrze zweryfikowany sposób, mogą okazać się korzystne zarówno dla odbiorcy, jak i przedsiębiorcy.