Rosnąca popularność tokenów niewymienialnych sprawia, że znajdują one coraz więcej zastosowań w kolejnych obszarach rynku. Ogromny potencjał tokenów NFT dostrzegła także branża sportowa, a korzyści czerpią z nich zarówno kluby sportowe i zawodnicy, jak i kibice.

Unikalne doświadczenia kibiców i tokeny niewymienialne

Organizatorzy wydarzeń sportowych muszą aktywnie walczyć o obecność kibiców na trybunach. Jak wynika z raportu The Stadium Experience: Keeping sports fans engaged – and loyal przygotowanego przez Deloitte, entuzjaści sportu coraz częściej wybierają bowiem oglądanie rozgrywek w domowym zaciszu, gdyż dysponują sprzętem zapewniającym najwyższą jakość obrazu i dźwięku. W dodatku nie muszą tracić czasu na dotarcie do obiektów sportowych oraz nie ponoszą związanych z tym dodatkowych kosztów. 

Ekscytująca atmosfera to często za mało, by przyciągać nowych fanów i zwiększać frekwencję na stadionach. Dlatego organizacje sportowe poszukują sposobów na poprawę doświadczeń kibiców i zapewnienie im unikalnych wrażeń, których nie doświadczą przed telewizorem. Użytecznym narzędziem do realizacji takich planów coraz częściej są tokeny niewymienialne. Jednym z pierwszych pomysłów na wykorzystanie tokenów NFT w sporcie było stworzenie sportowych przedmiotów kolekcjonerskich.

Czytaj też: Jak tworzyć tokeny NFT i czy warto to robić? Poradnik dla twórców cyfrowych

Dodatkowe źródło dochodów dla klubów i sportowców

Cyfrowe pamiątki mogą przybierać różne formy, na przykład kart zawodników lub limitowanych nagrań wideo przedstawiających nieudostępniane publicznie momenty. Na przykład kolekcja NFT Legii Warszawa to content wideo z najbardziej emocjonującymi chwilami – golami i paradami bramkarskimi. Fani mogą kolekcjonować zasoby cyfrowe, a także je sprzedawać, podczas gdy organizacje sportowe zyskują nowe źródło dochodów. Na wydawaniu kolekcji NFT zyskać mogą także poszczególni sportowcy, którzy w ten sposób mogą budować swoją markę osobistą.

Tokeny NFT sprawdzają się także jako bilety na wydarzenia sportowe i karty członkowskie w fanklubach. W tym przypadku tokeny, zwłaszcza wtedy, gdy zostaną zintegrowane z przebiegającymi na żywo rozgrywkami, mogą zapewniać dodatkowe wrażenia z udziału w wydarzeniu. Możliwość posłuchania zakulisowych rozmów między trenerami a zawodnikami, dostęp do obrazu z kamer umieszczonych w nietypowych miejscach czy możliwość decydowania, jakie piosenki zostaną odtworzone podczas przerwy, znacznie zwiększają zaangażowanie kibiców.

Idealna nagroda dla wiernych fanów

Zgromadzone przez kibiców tokeny NFT mogą zyskać na wartości w długofalowej perspektywie, co czyni z nich idealną nagrodę dla najbardziej zaangażowanych fanów. Możliwość pozyskania autografów, a nawet wzięcia udziału w spotkaniach na żywo ze sportowcami, przekazywanie limitowanych lub spersonalizowanych gadżetów czy też oferowanie ekskluzywnych zniżek na kolejne wydarzenia pozwalają lojalizować relacje z kibicami. Na przykład kibice posiadający tokeny wyemitowane przez japoński klub YSCC Yokohama otrzymują bezpłatne pamiątki, zyskują możliwość zakupienia biletów VIP, a nawet mogą wziąć udział w przedmeczowych spotkaniach z piłkarzami.

Tokeny niewymienialne dają kibicom YSCC Yokohama także prawo do wyrażania opinii dotyczących decyzji podejmowanych przez zarząd klubu. Mogą oni również głosować na projekty strojów zawodników i wybierać gracza miesiąca lub roku, którzy zostaną uhonorowani nagrodami specjalnymi. Tokeny dające prawo głosu sprzedaje również włoski klub Juventus Turyn. Zasada jest prosta – im więcej tokenów NFT posiada kibic, tym silniejszy staje się jego głos.

Czytaj też: Zastosowanie tokenów NFT – w jakich branżach można je wykorzystać?

Masowy rynek transakcji

Na rynku tokenów niewymienialnych nie brakuje transakcji o dużej wartości. Jednym z przykładów jest choćby cyfrowa grafika The Merge sprzedana za 91,8 mln dolarów. Z tokenami sportowymi jest jednak inaczej. Transakcje o wyjątkowo dużej wartości należą do rzadkości, ale za to jest ich mnóstwo. Dlatego sportowe tokeny królują na rynku pod względem liczby transakcji, choć różnice pomiędzy poszczególnymi projektami sprzedażowymi także bywają duże. 

We wrześniu Sorare, oferująca karty piłkarzy, zarobiła 22 mln dolarów, realizując 324 000 transakcji, podczas gdy podobny wynik – 23 mln dolarów – osiągnęła gamerska kolekcja CryptoPunks, realizując 154 transakcje. W pierwszym przypadku średnia wartość transakcji wynosiła więc niecałe 70 dolarów, a w drugim – blisko 150 000 dolarów! Inne sportowe kolekcje osiągają podobne wyniki – NBA Top Shot odnotowuje w ciągu miesiąca około 200 000 transakcji, a NFL All Day – prawie pół miliona. Sportowe NFT cieszą się więc dużym zainteresowaniem i są sprzedawane na masową skalę.

Jak i gdzie kupić tokeny NFT? Dowiedz się więcej

Przyszłość tokenów NFT w branży sportowej

Można spodziewać się, że zakres zastosowań tokenów NFT cały czas będzie się poszerzał. W raporcie PwC Sports Outlook 2022 for North America przygotowanym przez PricewaterhouseCoopers, tokeny wymieniono wśród najważniejszych trendów w branży sportowej. Nic w tym dziwnego, skoro w NFT inwestują takie piłkarskie potęgi jak FC Barcelona czy Manchester United. Tokeny niewymienialne promują też największe nazwiska, m.in. Cristiano Ronaldo, który niedawno rozpoczął współpracę z Binance, w ramach której otrzyma własną kolekcję NFT.

Wykorzystanie NFT w przemyśle sportowym ogranicza jedynie wyobraźnia. Dzięki tokenom można zaoferować fanom bezpośrednie interakcje ze sportowcami w wirtualnym środowisku czy umożliwić wspieranie projektów charytatywnych. Na takie rozwiązanie zdecydował się ukraiński klub piłkarski Szachtar Donieck, emitując własną kolekcję NFT w ramach akcji Football for Peace. W trakcie akcji wylicytowano jedenaście koszulek z autografami piłkarzy, sprzedano także tzw. Mystery Boxy, zawierające NFT o czterech różnych poziomach rzadkości. Zyski zostały przekazane osobom cierpiącym z powodu wojny w Ukrainie. 

CryptoKitties, czyli początki branży NFT