Odpowiednio skonstruowane treści reklamowe są istotną częścią działań promocyjnych. Artykuły blogowe, opisy produktów, materiały wideo – formatów do wyboru jest wiele. Co jednak zrobić, aby treści skutecznie wyróżniały się na tle konkurencji? Z pomocą przychodzi marketing narracyjny.

Marketing narracyjny, czyli reklamowy storytelling

Marketing narracyjny polega na konstruowaniu atrakcyjnych historii do celów reklamowych. O wiele częściej można spotkać się z nazwą storytelling, która oznacza „opowiadanie historii”. Nietrudno zauważyć, że dosłowne znaczenie tego terminu nie odsyła nas bezpośrednio do marketingu narracyjnego. Storytelling ma bogatą, długą historię i znajduje swoje zastosowanie w wielu dziedzinach.

W obszarze marketingu storytelling jest narzędziem do budowania rozpoznawalności marki i zwiększania sprzedaży za pomocą angażujących historii. Reklamowy storytelling cieszy się dużą popularnością – jednym z przykładów są dobrze wszystkim znane Instagram Stories, z których codziennie korzysta ponad pół miliarda internautów.

Jak storytelling wygląda w praktyce? Na początek przyjrzyjmy się strukturze, która kryje się za atrakcyjną opowieścią.

Czytaj też: Czym są power words i w jaki sposób je stosować?

Struktura angażującej opowieści

Istnieje pewien uniwersalny przepis na angażującą opowieść. Na jego podstawie powstaje większość historii, z którymi spotykamy się na co dzień w książkach, filmach i serialach. Za ową strukturą podążają również reklamodawcy, tworząc historię marki lub konkretnego produktu.

Struktura atrakcyjnej historii powinna uwzględniać następujące elementy:

  • bohater,
  • kontekst,
  • konflikt,
  • rozwiązanie.

Podstawą angażującej opowieści jest interesujący bohater. Dobrą praktyką w marketingu jest tworzenie takich postaci, z którymi potencjalni klienci będą mogli w prosty sposób się identyfikować. Realizacji tego celu służy kontekst, czyli między innymi miejsce, w którym rozgrywa się akcja, relacje bohatera z innymi osobami, a także zawód, hobby czy styl życia.

Kolejnym ważnym elementem jest konflikt. W angażującej historii bohater osadzony w swojej codzienności napotyka trudność – problem, z którym musi sobie poradzić. Ostatnim elementem jest rozwiązanie akcji i wskazanie środków zaradczych w kontekście problemu, z jakim borykał się bohater opowieści.

User generated content, czyli treści cenne z punktu widzenia firmy. Dowiedz się więcej

Dlaczego storytelling jest skuteczny?

Dlaczego storytelling jest skuteczny i jakie korzyści przynosi firmom? Dobrze skonstruowane historie reklamowe oddziałują na nastrój odbiorców i stanowią inspirację do działania – tym bardziej, im łatwiejsza jest identyfikacja z bohaterem opowieści.

Ponadto badania pokazują, że odbiorcy zapamiętują więcej informacji, jeśli są one przedstawione w formie historii. Prezentacja samych danych statystycznych skutkowała zapamiętywaniem około 10 proc. treści. Z kolei angażujące historie sprawiają, że odbiorcy zapamiętują 70 proc. informacji. Co więcej, atrakcyjna opowieść budowana przez markę sprawia, że 55 proc. klientów jest bardziej skłonnych rozważyć zakup jej produktów

Ciekawa historia oraz prezentacja produktu w formie wciągającej opowieści pozwalają firmie wyróżnić się spośród konkurencji i skuteczniej docierać z promowaną ofertą do potencjalnych klientów. Dzięki marketingowi narracyjnemu firmy budują atrakcyjny wizerunek na rynku i zwiększają sprzedaż. Jak zatem tworzyć skuteczne historie reklamowe?

Czytaj też: Marketing empatii, czyli jak budować emocjonalną więź z rynkiem

Jak stworzyć reklamowy storytelling?

Punktem wyjścia jest pogłębiona analiza grupy docelowej, która dostarczy informacji na temat klientów oraz ich potrzeb. Gruntowne badania będą podstawą odpowiedzi na oczekiwania rynku. W tworzonej historii należy zaprezentować problemy i wyzwania, z jakimi borykają się odbiorcy oraz wprowadzić bohatera, który znajduje się w analogicznej sytuacji.

Niezwykle ważne jest również wyeksponowanie znaczenia reklamowej historii. Odbiorcy opowieści nie mogą mieć wątpliwości co do zagadnienia, którego ona dotyczy. Historia powinna być spójna, zwięzła i zakończona jasnym wezwaniem do działania. Call to action (CTA) może mieć różne formy w zależności od tego, czy na przykład zachęcasz do zakupu, uczestnictwa w szkoleniu, czy odwiedzenia firmowej strony internetowej.

Skuteczne historie reklamowe muszą angażować uwagę potencjalnych klientów. Cel można osiągnąć poprzez odwoływanie się do emocji. W tym kontekście znaczenie ma także format, w jakim przedstawisz swoją opowieść. Jak to wygląda w praktyce?

AIDA, czyli podstawowa zasada skutecznego marketingu treści

Marketing narracyjny w praktyce

Storytelling jest powszechnie wykorzystywany w wideo marketingu, dzięki któremu można skutecznie podtrzymać zaangażowanie odbiorcy. Doskonałym przykładem storytellingu w formacie wideo jest reklama Give Your Family The Gift of Music aplikacji Simply Piano.

Opowieść o marce lub produkcie w takiej formie można zamieścić na landing page, firmowej stronie internetowej oraz mediach społecznościowych. Oczywiście, wideo marketing nie jest jedynym obszarem, w jakim reklamodawcy stosują storytelling – kolejne możliwości to podcast, e-book i artykuł blogowy

Dobrym miejscem na storytelling są także firmowe case studies. Przedstawienie zrealizowanego projektu w formie wciągającej historii to inspiracja dla Twoich potencjalnych klientów. Warto opowiedzieć również historię firmy za pomocą tekstu, który wzbogaci odpowiednią zakładkę na stronie firmowej.

Na tym potencjał marketingu narracyjnego się nie kończy. Opisy produktów i usług, infografiki, animacje – możliwości jest wiele. Angażujące historie dostarczają klientom emocji i rozrywki. Dzięki temu marki zbliżają się do swoich odbiorców, zachęcając ich do skorzystania z firmowej oferty. Odpowiednio wykorzystany potencjał storytellingu pozwala firmom zapisać się w pamięci klientów, przekładając się często na budowę długotrwałych relacji biznesowych.

SEO i PPC, czyli jak promować bloga firmowego? Dowiedz się więcej