Kluczem do sukcesu w obszarze content marketingu jest atrakcyjna treść. Na co należy zwrócić szczególną uwagę, by content był skutecznym narzędziem służącym realizacji zakładanych celów? Jedną z fundamentalnych zasad konstruowania treści jest AIDA, która prowadzi odbiorcę komunikacji marketingowej przez kolejne etapy lejka sprzedażowego.

Czym jest model AIDA?

Za skrótem AIDA kryją się cztery kolejne postawy odbiorcy przejawiane wobec reklamowanego produktu lub usługi:

  • Attention – uwaga,
  • Interest – zainteresowanie,
  • Desire – pożądanie,
  • Action – akcja/działanie.

Zasada AIDA to przepis na tworzenie efektywnych treści marketingowych. Przygotowywany content powinien zwrócić uwagę odbiorcy i wywołać zainteresowanie. Kolejną pożądaną reakcją potencjalnego klienta jest chęć nabycia produktu lub skorzystania z usługi. Wszystko to ma ostatecznie doprowadzić do podjęcia działania w postaci dokonania zakupu.

Artykuły blogowe, opisy w sklepie internetowym, treści na landing page – każdy z tych formatów wymaga odpowiedniej narracji. Jak zatem wykorzystać model AIDA w procesie tworzenia treści sprzedażowych? 

Czytaj też: Jak promować sklep internetowy za pomocą contentu?

Attention – zwróć uwagę użytkownika

Jak wiadomo, liczy się pierwsze wrażenie użytkownika, co w przypadku content marketingu oznacza przeważnie stosowanie atrakcyjnych nagłówków. Przeglądając wyniki wyszukiwania, odbiorcy przechodzą na strony www kierując się właśnie nagłówkami. Z badań wynika, że aż ośmiu na dziesięciu użytkowników zwraca uwagę na nagłówki, ale tylko dwie osoby decydują się na kliknięcie.

Wszystko dlatego, że większość nagłówków nie motywuje użytkowników do odwiedzenia witryny. Należy więc poświęcić tej kwestii szczególną uwagę. Nagłówek powinien być przede wszystkim konkretny. Dobrą praktyką jest tworzenie nagłówków zapowiadających, że po kliknięciu odbiorca otrzyma zestaw cennych porad lub przydatnych faktów. A potem sumienne spełnianie tej obietnicy.

Pierwszy człon zasady AIDA, czyli zwrócenie uwagi odbiorcy, można zrealizować również poprzez wykorzystanie multimediów. Dlatego warto dodać do treści atrakcyjne zdjęcie główne lub materiał wideo

Jaki content najbardziej nadaje się na materiał wideo? Dowiedz się więcej

Interest – zainteresuj odbiorcę

Kolejnym krokiem jest podtrzymanie zaciekawienia. Użytkownik, który zdecydował się kliknąć w nagłówek, przystąpi do lektury treści. Jeśli pierwsze zdania nie będą angażujące, z pewnością opuści stronę i rozpocznie swoje poszukiwania od nowa, w innym miejscu.

Dlatego też warto pamiętać, by w procesie tworzenia contentu zwracać szczególną uwagę na lead. Powinien być krótki, prosty w odbiorze i treściwy. Pisz konkretnie i nie przytłaczaj czytelnika zbyt dużą liczbą danych. Wstęp powinien zapowiadać właściwą część tekstu i zachęcać do lektury. Warto odwołać się także do emocji, które sprzyjają kreowaniu zainteresowania.

Desire – przedstaw atuty produktu

Następnym krokiem jest wzbudzenie w potencjalnym kliencie chęci zakupienia produktu lub skorzystania z usługi. Dlatego skoncentruj się na tym, aby w odpowiedni sposób zaprezentować atuty swojej oferty oraz korzyści płynące z zakupu.

Napisz, co wyróżnia Twój produkt lub usługę wśród rozwiązań oferowanych przez konkurencję – określ, dlaczego warto skorzystać właśnie z Twojej propozycji. Zalety produktu możesz przedstawić także w ujęciu poradnikowym, wskazując, jakie problemy może rozwiązać jego zakup. Jako że do użytkownika najbardziej trafiają multimedia, możesz zamieścić w tekście materiał wideo, zdjęcia lub infografikę, które wyeksponują najważniejsze cechy Twojej oferty sprzedażowej. 

Czytaj też: Jak tworzyć skuteczne treści poradnikowe?

Action – spraw, by użytkownik stał się klientem

Ostatnim krokiem jest zachęcenie użytkownika do zakupienia produktu lub skorzystania z usługi. Dlatego elementem obowiązkowym w content marketingu jest klarowne i dobrze widoczne call-to-action (CTA).

Co jeszcze można zrobić, aby skłonić klienta do skorzystania z oferty? Z pomocą przychodzą powszechnie stosowane reguły wpływu społecznego. Możesz powołać się na przykład na społeczny dowód słuszności. Zaprezentuj dane liczbowe informujące o tym, ile osób zakupiło Twój produkt i przedstaw opinie klientów. To ważne, bo aż 88% osób kieruje się opiniami innych kupujących przy wyborze konkretnej oferty.

Spraw, aby Twoja oferta była jeszcze atrakcyjniejsza, dołączając do niej drobny upominek. Mogą to być na przykład różnego rodzaju gratisowe gadżety (np. bezpłatne szkolenie) albo e-book. Warto także wskazać, że czas promocji jest ograniczony, co można zrobić umieszczając na stronie internetowej specjalny licznik odmierzający upływ czasu.

Jak wykorzystać potencjał user generated content w marketingu?

AIDAL, czyli jak podtrzymać relacje z rynkiem

Marketerzy czasem wzbogacają model AIDA o dodatkowy element, jakim jest Loyalty (lojalność). Wszystko po to, by skłonić pozyskanego już klienta do ponownego skorzystania z oferty. W kontekście content marketingu cel ten można osiągnąć na przykład poprzez informowanie o rabatach, które klient otrzyma, gdy dokona kolejnego zakupu produktu lub usługi.

Zasada AIDA jest doskonałym nawigatorem w procesie tworzenia contentu. Znajduje swoje zastosowanie w opisach produktów oraz rozmaitych treściach, których celem jest wspieranie sprzedaży. Zasadę tę wykorzystuje się również do przygotowywania materiałów wideo i podcastów. Uwzględniający budowanie lojalności klienta, model AIDAL jest odzwierciedleniem kompletnego lejka sprzedażowego.