Odpowiednio prowadzony blog firmowy jest narzędziem, dzięki któremu przedsiębiorstwa wzmacniają swoją pozycję w branży i docierają z ofertą do nowych klientów. Takie efekty są możliwe dzięki przemyślanym działaniom SEM, oznaczającym marketing w wyszukiwarce internetowej. Czy zarówno SEO, jak i PPC idą w parze z promocją artykułów blogowych?

SEO i PPC – czym się różnią?

SEO (Search Engine Optimization) to optymalizacja dla wyszukiwarki internetowej. Profesjonalne działania SEO uwzględniają wiele różnych czynników – począwszy od technicznych aspektów strony internetowej, poprzez optymalizację treści, aż po właściwą strategię linkowania. Ich celem jest uzyskanie wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania Google. To właśnie tam aktywni są Twoi potencjalni klienci. Wystarczy spojrzeć na wyniki badań, zgodnie z którymi liczba użytkowników Google każdego miesiąca przekracza miliard.

SEO to jedna z części strategii SEM (Search Engine Marketing), czyli marketingu w wyszukiwarce internetowej. Drugim ważnym elementem jest PPC (Pay Per Click), czyli działania marketingowe, w przypadku których obowiązuje model rozliczenia za kliknięcie reklamy. Właśnie tutaj kryje się jedna z podstawowych różnic między SEO a PPC. Podczas gdy wyświetlanie treści w wyszukiwarce jest bezpłatne, model Pay Per Click wiąże się dodatkowymi kosztami. Pozwala jednak usprawnić realizację celów biznesowych przy możliwości bezpiecznego dostosowywania budżetu.

SEO wiąże się przede wszystkim z regularną publikacją treści, które są dostosowane do wyszukiwarki i atrakcyjne dla użytkowników. Z kolei PPC można potraktować jako dodatkowe wsparcie sprzedaży, organizując kampanie marketingowe w okresach większego zainteresowania użytkowników konkretnymi produktami lub usługami. Sprawdźmy, jak wykorzystać potencjał SEM do promowania bloga firmowego.

Czytaj też: Jak stworzyć profesjonalny landing page?

Jak promować bloga firmowego przy pomocy SEO?

Artykuły publikowane na blogu firmowym muszą spełniać pewne standardy, aby były widoczne dla wyszukiwarki Google. Wiąże się to z koniecznością optymalizacji treści, przede wszystkim poprzez analizę słów kluczowych i konfigurację meta tagów.

W jaki sposób dotrzeć do grupy docelowej? Tworząc merytoryczne artykuły, które odpowiadają zainteresowaniom Twoich potencjalnych klientów. Dlatego konstruowanie contentu należy rozpocząć od analizy słów kluczowych. Dzięki niej dowiesz się, jakie frazy są wyszukiwane przez użytkowników, przy czym ważny jest dobór takich słów, które charakteryzują się optymalną liczbą wyszukiwań w skali miesiąca. Badania pokazują, że zdecydowana większość fraz, które wpisywane są średnio 10 000 razy miesięcznie, mają postać maksymalnie dwóch słów.

Warto jednak zauważyć, że „więcej” nie zawsze znaczy „lepiej”. Wybór fraz kluczowych, które są często wyszukiwane, oznacza problem w postaci większej konkurencji. Ponadto najlepszą praktyką w prowadzeniu bloga firmowego jest tworzenie artykułów o charakterze poradnikowym, a więc takich, które zawierają frazy long tail składające się z kilku słów. Wszystko dlatego, że są one bardziej dopasowane do potrzeb i problemów użytkowników.

Poniżej przykłady:

  • Jak napisać opis produktu?
  • Czy warto inwestować w nieruchomości?
  • Jak nagrać podcast?

Można powiedzieć, że większość fraz long tail przyjmuje taką właśnie postać. Oczywiście, każdy blog firmowy wymaga indywidualnej analizy słów kluczowych i unikalnej strategii projektowania treści.

AIDA, czyli podstawowa zasada skutecznego marketingu treści. Dowiedz się więcej

Meta tagi, czyli tytuły i opisy dla wyszukiwarki

Analiza słów kluczowych już za Tobą i dysponujesz merytorycznym artykułem blogowym? Kolejnym krokiem jest optymalizacja tekstu na poziomie jego publikacji, czyli stworzenie meta tagów, czyli tytułów i opisów, które wyświetlają się w wynikach wyszukiwania Google.

Treści, które na co dzień obserwujemy w wyszukiwarce, składają się z meta title i meta description. Pierwszy z elementów to tytuł, który podświetla się na niebiesko, drugi jest krótkim opisem zawierającym streszczenie konkretnego artykułu blogowego. Co powinno znaleźć się w tych elementach?

Po pierwsze, powinny one zawierać słowo kluczowe, które pojawia się w treści artykułu. Po drugie, zarówno tytuł, jak i opis muszą być atrakcyjne, aby zachęcały użytkownika do kliknięcia. Dlatego należy zastosować power words (np. „profesjonalny”, „bezpieczny”, „solidny”) oraz CTA (call to action), które wskaże odbiorcy, dlaczego warto przejść na stronę docelową i przeczytać artykuł.

Czym są power words i w jaki sposób je stosować?

Czy warto promować treści w modelu PPC?

Płatne kampanie reklamowe zazwyczaj odsyłają użytkowników bezpośrednio do firmowej oferty. Blog firmowy z kolei sam w sobie jest już formą promocji Twoich usług i produktów. Jeśli wdrożysz odpowiednią strategię pozycjonowania artykułów blogowych, nowi odbiorcy będą mieli okazję poznać Twoją firmę. Dlatego w większości przypadków wystarczy przemyślana optymalizacja SEO.

Należy jednak pamiętać, by na blogu publikować takie artykuły, które zawierają odpowiedzi na pytania nurtujące Twoich potencjalnych klientów. Dzięki temu nawiążesz relacje z nowym odbiorcą i zadbasz o atrakcyjność swojej marki, co finalnie zwiększy szanse na podniesienie poziomu sprzedaży.

Promocja bloga firmowego na Facebooku i LinkedIn

W kontekście bloga firmowego warto wspomnieć również o promocji w mediach społecznościowych. Możesz zwiększyć zasięg artykułów, wykorzystując ich potencjał. Pamiętaj, aby wybrać odpowiedni kanał social media, uwzględniający specyfikę Twojej grupy docelowej.

Zaciekaw swoich odbiorców konkretnym problemem, tworząc angażujący post na firmowym profilu na Facebooku lub LinkedIn. Treść wpisu, zawierającego link do artykułu na blogu, powinna być krótka i czytelna. Warto również zamieścić atrakcyjne zdjęcie, które przyciągnie uwagę. Stworzony w ten sposób post zachęci użytkowników do kliknięcia w link i zapoznania się z treścią artykułu.

Należy jednak pamiętać, że zarówno linki do artykułów w mediach społecznościowych, jak i umiejętnie dobrane słowa kluczowe nie przyniosą oczekiwanych efektów, jeśli artykuł nie będzie przedstawiał wartości merytorycznej. Jeśli użytkownicy uznają Twoje treści za nieprzydatne, mogą już nigdy nie wrócić na stronę firmową. Dlatego podziel się swoją wiedzą i sformułuj odpowiedzi na często pojawiające się problemy. W ten sposób pozostawisz dobre wrażenie, a odbiorcy treści będą bardziej skłonni do skorzystania z Twojej oferty.

Czytaj też: Atomizacja contentu, czyli jak wykorzystać potencjał treści marketingowych