Reklama natywna wskazywana jest jako jeden z najważniejszych trendów w content marketingu w 2017 roku. Eksperci IAB Polska działający w ramach Grupy Roboczej Content Marketing i Reklama Natywna opracowali właśnie kompletny przewodnik dla branży marketingowej, który ma pomóc w zrozumieniu, czym native ads jest oraz jak wpłynęła na zmianę w konsumpcji mediów przez użytkowników.
„Według badania z 2015 roku przeprowadzonego w USA przez Harvard Business Review 70 proc. internautów deklaruje chęć pozyskiwania nowych informacji o produktach i usługach poprzez content (treści) zamiast przez tradycyjne reklamy.” Kilkunastostronicowa publikacja IAB Polska to zbiór ośmiu artykułów przybliżających takie zagadnienia, jak aspekty prawne, czy cele i wskaźniki z zakresu reklamy natywnej.
Reklama natywna wg autorów publikacji to format reklamowy, który posiada odpowiednie cechy, czyli treść niosącą wartościowy i merytoryczny przekaz oraz format wtapiający się w otoczenie, niezakłócający naturalnej ścieżki konsumpcji i dostosowany do zainteresowań użytkowników oraz oznaczony w odpowiedni sposób odróżniający go od zwykłej treści redakcyjnej.
Celem publikacji jest nie tylko merytoryczne wsparcie branży, ale również zaprezentowanie obecnej sytuacji reklamy natywnej, prognoz oraz standardów, które miałyby zapewnić jej efektywne i zgodne z prawem wykorzystanie.
4 trendy w reklamie natywnej w IAB Polska
Autorzy publikacji we wnioskach przewidują, cztery dominujące trendy w rynku reklamy natywnej. Będzie to wideo, które ma coraz silniejszy wpływ na odbiorcę niż reklamy klasyczne; mobile – rośnie liczba posiadaczy smartfonów, a badania pokazują, że ten format reklamowy jest o wiele lepiej przyjmowany przez użytkowników na telefonie komórkowym niż na desktopie. Dodatkowo kanał mobile umożliwia lokowanie reklam w aplikacjach. Kolejnym trendem jest analityka – niezwykle ważna w marketingu opartym o treść, możliwość dotarcia do głębokich insightów. Reklama natywna wymusi rozwój narzędzi do optymalizacji i analitycznych. Jako czwarty trend wskazywany jest rozwój formatów natywnych, czyli social post, treści sponsorowane (artykuły, galerie), boksy rekomendowane i in-feed.
Publikację IAB Polska „Przewodnik po reklamie natywnej” można pobrać pod linkiem: http://iab.org.pl/wp-content/uploads/2016/12/Przewodnik-po-reklamie-natywnej.pdf