Reklama natywna wskazywana jest jako jeden z najważniejszych trendów w content marketingu w 2017 roku. Eksperci IAB Polska działający w ramach Grupy Roboczej Content Marketing i Reklama Natywna opracowali właśnie kompletny przewodnik dla branży marketingowej, który ma pomóc w zrozumieniu, czym native ads jest oraz jak wpłynęła na zmianę w konsumpcji mediów przez użytkowników.

„Według badania z 2015 roku przeprowadzonego w USA przez Harvard Business Review 70 proc. internautów deklaruje chęć pozyskiwania nowych informacji o produktach i usługach poprzez content (treści) zamiast przez tradycyjne reklamy.” Kilkunastostronicowa publikacja IAB Polska to zbiór ośmiu artykułów przybliżających takie zagadnienia, jak aspekty prawne, czy cele i wskaźniki z zakresu reklamy natywnej.

Reklama natywna wg autorów publikacji to format reklamowy, który posiada odpowiednie cechy, czyli treść niosącą wartościowy i merytoryczny przekaz oraz format wtapiający się w otoczenie, niezakłócający naturalnej ścieżki konsumpcji i dostosowany do zainteresowań użytkowników oraz oznaczony w odpowiedni sposób odróżniający go od zwykłej treści redakcyjnej.

Przewodnik-reklama natywna IAB
źródło: Przewodnik po reklamie natywnej

Celem publikacji jest nie tylko merytoryczne wsparcie branży, ale również zaprezentowanie obecnej sytuacji reklamy natywnej, prognoz oraz standardów, które miałyby zapewnić jej efektywne i zgodne z prawem wykorzystanie.

4 trendy w reklamie natywnej w IAB Polska

Autorzy publikacji we wnioskach przewidują, cztery dominujące trendy w rynku reklamy natywnej. Będzie to wideo, które ma coraz silniejszy wpływ na odbiorcę niż reklamy klasyczne; mobile – rośnie liczba posiadaczy smartfonów, a badania pokazują, że ten format reklamowy jest o wiele lepiej przyjmowany przez użytkowników na telefonie komórkowym niż na desktopie. Dodatkowo kanał mobile umożliwia lokowanie reklam w aplikacjach. Kolejnym trendem jest analityka – niezwykle ważna w marketingu opartym o treść, możliwość dotarcia do głębokich insightów. Reklama natywna wymusi rozwój narzędzi do optymalizacji i analitycznych. Jako czwarty trend wskazywany jest  rozwój formatów natywnych, czyli social post, treści sponsorowane (artykuły, galerie), boksy rekomendowane i in-feed.

Publikację IAB Polska „Przewodnik po reklamie natywnej” można pobrać pod linkiem: http://iab.org.pl/wp-content/uploads/2016/12/Przewodnik-po-reklamie-natywnej.pdf