Content wizualny jest niezbędnym elementem strategii marketingowych. Łatwy sposób konsumpcji treści oraz atrakcyjna forma graficzna sprawiają, że angażuje odbiorców mocniej niż tradycyjny tekst. Pomimo ekspansji wideo, dużą popularnością nadal cieszą się infografiki, przy użyciu których można realizować szereg działań związanych z reklamą, sprzedażą czy wzmacnianiem świadomości marki.

Kluczowa rola contentu wizualnego

Content wizualny odgrywa coraz większą rolę w obszarze działań marketingowych. Jest atrakcyjny w formie, przystępny w przekazie i skutecznie angażuje uwagę, ponieważ ludzki mózg znacznie lepiej przyswaja obraz niż tekst. W USA w 2020 roku ponad 2/3 agencji marketingowych przeznaczało co najmniej 10% swojego budżetu na różne formy contentu wizualnego. Z badań Vengage wynika, że marketingowcy najczęściej stawiali na „oryginalne grafiki” (32,5%), czyli na infografiki i ilustracje. Aż 40% ankietowanych oceniło, że w ubiegłym roku to właśnie one pomogły im w zrealizowaniu celów marketingowych.

Z drugiej jednak strony, dla prawie połowy marketerów tworzenie wizualnego contentu jest jednym z największych wyzwań. Najczęstsze problemy dotyczą utrzymania regularnego charakteru produkcji oraz zagwarantowania odpowiedniej jakości powstających treści. Tym niemniej są one bardzo cennym wsparciem dla promocji i sprzedaży. W związku z tym warto poświęcić więcej czasu na projektowanie takich wizualizacji, które wzmocnią przekaz marketingowy, przyciągną uwagę (potencjalnego) klienta i ugruntują świadomość marki.

Rzetelne dane fundamentem wiarygodności

Taką rolę, jak potwierdzają badania, odgrywają m.in. infografiki. Gdy zostają osadzone w artykułach publikowanych na stronach firmowych i dodatkowo opisane, poprawiają pozycję serwisów w rankingach wyszukiwania i generują większą oglądalność. Zawarte w nich informacje stanowią bowiem zachętę do zdobycia większej wiedzy na temat produktu lub marki. Unikalny charakter danych oraz oryginalność elementów wizualnych zwiększają szanse na dotarcie infografik do szerszych grup odbiorców. Łatwy sposób konsumpcji treści sprawia, że są one udostępniane przez użytkowników trzy raz częściej niż pozostałe formaty.

W pierwszym etapie tworzenia infografiki kluczowe znaczenie ma skrupulatny dobór danych, istotnych z punktu widzenia odbiorcy. Najważniejsza jest ich rzetelność – niezależnie od tego, czy pochodzą one z firmy, czy są pozyskiwane ze źródeł zewnętrznych. Dane powinny nie tylko działać na wyobraźnię odbiorcy, muszą także wzmacniać wiarygodność marki i budować jej ekspercki wizerunek. Projektując infografikę, należy pamiętać o konieczności zrównoważenia danych liczbowych, tekstu oraz elementów graficznych, by zapewnić przejrzystość wizualną oraz klarowność przekazu.

Na co zwrócić uwagę tworząc infografikę?

Zachowaniu czytelnego układu infografiki sprzyja jej podział na poszczególne sekcje, które następnie zostaną wypełnione dopasowanym tematycznie contentem. W górnej części powinien pojawić się tytuł zawierający słowa kluczowe. Może mu towarzyszyć chwytliwe hasło przyciągające uwagę odbiorców. W części głównej elementy tekstowe – w formie list i wypunktowań – powinny przedzielać dane liczbowe. Mogą być one prezentowane w postaci wykresów, które wizualnie urozmaicą całość infografiki i zwiększą jej przejrzystość.

Z kolei w części dolnej powinno znaleźć się wyraziste call to action, a poniżej – oficjalne logo firmy/marki. W ten sposób infografika będzie wspierać realizację celów sprzedażowych oraz działania marketingowe związane z budowaniem świadomości marki. W tym kontekście warto pamiętać także o możliwościach związanych z link buildingiem. Dlatego też ważnym elementem infografiki powinien być link zwrotny odsyłający do strony firmowej. Dzięki temu zwiększy się nie tylko liczba odwiedzających, ale wzrośnie także wiedza konsumentów na temat firmy oraz jej oferty sprzedażowej.

Wymóg zachowania spójności

Po przygotowaniu infografiki należy opublikować ją na blogu/stronie firmowej, wraz z możliwością pobrania/udostępnienia w formie pliku graficznego i linku. Infografice najlepiej poświęcić dedykowany artykuł, w którym zostanie ona osadzona jako najważniejszy, centralny element i dodatkowo omówiona. Kolejnym krokiem są działania w mediach społecznościowych. Infografika na profilach firmowych urozmaici oficjalną komunikację i pomoże wyróżnić ją na tle konkurencji. Im oryginalniejsza infografika, tym większe szanse na pozyskanie uwagi użytkowników i szerszą dystrybucję za pośrednictwem Facebooka czy LinkedIn.

Oczywiście, przekaz zawarty w infografice musi być spójny z przekazem, wizerunkiem i wartościami marki. Wymóg zachowania spójności dotyczy także sfery wizualnej, w związku z czym konieczne jest zdefiniowanie designu planowanych infografik. Schemat produkcyjny powinien uwzględniać układ treści, korespondującą z brandem kolorystykę, rodzaje elementów graficznych i fontów oraz sposób prezentacji informacji, szczególnie danych liczbowych. Wypracowany w ten sposób szablon ułatwi i przyspieszy pracę nad kolejnymi firmowymi infografikami.

Marketingowe perspektywy na przyszłość

Badania wykazały, że artykuły i posty z elementami wizualnymi generują większe zaangażowanie użytkowników niż treści, które ich nie zawierają. Infografiki na przykład zwiększają ruch na stronie średnio o 12%, a liczbę udostępnień postów dwukrotnie. Profesjonalna infografika, cechująca się wiarygodnością danych i przejrzystym designem, znajdzie zastosowanie w wielu sytuacjach. Przy jej użyciu można promować ofertę sprzedażową, informować o akcjach promocyjnych, budować wizerunek firmy czy wzmacniać employer branding. Szerokie możliwości wykorzystania sprawiają, że – pomimo ekspansji wideo – infografiki pozostaną jedną z najpopularniejszych form contentu oraz użytecznym narzędziem marketingowym.