Influencerzy od lat zajmują czołowe miejsca na listach głównych źródeł informacji użytkowników internetu oraz niepodzielnie zajmują czołowe miejsca wśród głównych źródeł pozyskiwania wiedzy. Pod ich wpływem Internauci decydują się na zakup danego produktu, wiernie śledzą ich kanały i przenoszą wszystkie te pozytywne emocje oraz zachowania na marki, które z nimi współpracują . Prawdziwą sztuką i gwarantem osiągnięcia tego efektu jest jednak odpowiedni dobór influencera. Podpowiadamy, co zrobić, by zdecydować się na tego, który da Twojej firmie spektakularne efekty!

Influencer marketing cieszy się wśród marek ogromnym zainteresowaniem i powodzeniem. Firmy z rozmaitych branż i praktycznie każdej wielkości mogą z powodzeniem korzystać z promocji w kanałach influencerów. Oto 5 wskazówek, które pomogą Ci zadbać o to, aby taka współpraca miała szansę na sukces.

1. Zacznij od siebie

W teorii marketingu zawsze na początku jest strategia. W praktyce wiele osób zdaje się zapominać o tym, że aby rzeczywiście móc odnieść sukces, trzeba wiedzieć, jakie ma się potrzeby, cele do realizacji, w jaki sposób należy mierzyć efekty, czego oczekują odbiorcy, w jakich kanałach należy się z nimi komunikować i jakie treści będą dla nich interesujące. Bez odpowiedzi na te pytania, nie będziemy wiedzieli ani jakiego influencera wybrać, ani też, czy w ogóle wybór influencera będzie dla nas konieczny i potrzebny. Nim przejdziemy do myślenia o tym, co mogą dać nam inni, zastanówmy się, jakie są nasze potrzeby.

Od czego zacząć? Od szczegółowej strategii marketingowej.

Czytaj więcej: Strategia SEO w content marketingu B2B

Czytaj więcej: Jak dobrze poznać swojego odbiorcę

2. Ustal punkty styczne

Wielu marketerów kieruje się znanymi nazwiskami, statystykami lub też wielkością i rodzajem publiczności influencera. To istotne kryteria wyboru, jednak pierwszym i najważniejszym jest dopasowanie influencera do marki. Warto wybrać takiego twórcę, który podziela podobne do marki wartości, którego charakter komunikacji jest zbliżony do komunikacji marki, a jego wizerunek nie będzie miał negatywnego wpływu na odbiór firmy, przez jej konsumentów. Dopiero to dopasowanie będzie odpowiednim punktem wyjścia do przyjrzenia się bliżej konkretnym twórcom.

Od czego zacząć? Zastanów się, z jakimi cechami i wartościami chcesz, aby była kojarzona Twoja marka? Być może masz już wypracowane te elementy w ramach strategii firmy – wykorzystaj tę wiedzę! Następnie zastanów się, jakie warunki powinien spełnić idealny influencer, aby pasował do stworzonej przez Ciebie charakterystyki marki. Określ jego płeć, wiek, zainteresowania, kanał komunikacji, tematy, które porusza, charakter wypowiedzi etc. Nie myśl tylko o tym, co podoba się Tobie, ale również, co może spodobać się Twoim klientom. Dlatego też w niniejszej charakterystyce powinieneś również ująć oczekiwania odbiorców, ich zainteresowania czy rodzaj komunikacji, który jest dla nich akceptowalny. Jeśli te trzy osie – marki, klientów i influencera, będą spójne będziesz miał pewność, że wybierasz odpowiedniego twórcę. 

3. Statystyki i publika

Na tym etapie warto zastanowić się, który z internetowych twórców ma najlepsze statystyki czy też, którego publiczność jest najbardziej zaangażowana. Pomocne będą cele, które udało Ci się ustalić ramach strategii. Jeśli celem jest zasięg, warto wybierać influencerów, posiadających najwyższe statystyki pod kątem liczby obserwujących. Jeśli jednak stawiasz na rozpoznawalność marki czy wsparcie sprzedaży, to najlepiej nawiązać współpracę z takim influencerem, którego fani są najbardziej aktywni i wykazują wysokie zaangażowanie odnośnie do jego treści.

Od czego zacząć? Odpowiedź na pytanie o pozycjonowanie danego influencera przynieść może… wyszukiwarka Google. Po wpisaniu konkretnych haseł, które będą spójne z wypisanymi wcześniej skojarzeniami, otrzymasz listę wyników, wśród których z pewnością znajdzie się influencer dla Ciebie. W określeniu popularności danego influencera pomocne będą różnorodne raporty branżowe, np. te realizowane przez Brand24 czy LifeTube, ukazujące najbardziej wpływowych influencerów, jak również rankingi publikowane dorocznie przez samych twórców m.in. Jasona Hunta czy Andrzeja Tucholskiego. Szczegółowe informacje dotyczące statystyk, zasięgu czy zaangażowania fanów poszczególnych influencerów otrzymasz od nich samych lub agencji ich zrzeszających czy platform typu WhitePress.

4. Treść

Influencerzy cenią sobie wolność twórczą. I faktycznie w wielu przypadkach, jeśli oddasz im stery projektu, to ich znajomość odbiorców, kreatywne pomysły oraz charakter tworzonych treści może wpłynąć bardzo pozytywnie na odbiór marki. Jednak przed stworzeniem pomysłu na film, zdjęcie czy wpis, powinieneś odpowiednio zbriefować internetowego twórcę. Musi on rozumieć, jak wygląda Twoja strategia, na osiągnięciu jakich efektów Ci zależy, jakie wartości sobie cenisz czy jakich granic nie można przekroczyć. Im lepiej omówicie Twoje potrzeby, tym bardziej zadowalający będzie efekt działań.

   

Od czego zacząć? Od stworzenia szczegółowego briefu dla twórcy. Warto w nim opisać swój pomysł na współpracę, określić charakter marki, opisać grupę odbiorców. Następnie jasno zaprezentować cel, który chce się osiągnąć wraz z influencerem. Brief powinien zawierać także informacje o tym, czego (jako reprezentant marki) sobie nie życzysz. Jakich zwrotów czy pozycjonowania chcesz unikać. Dobrze jest także określić wstępnie, w jaki sposób marka chce sprawdzać efektywność kampanii, czyli czego oczekuje od influencera, np. konkretnej liczby materiałów, wejść na stronę, zgłoszeń w konkursie etc. Po tak szczegółowo rozpisanym briefie warto spotkać się z influencerem i z otwartością wysłuchać jego pomysłów na relację kampanii. Często influencerzy mają specyficzną relację ze swoimi odbiorcami i sposób prezentacji marki czy produktu może przynieść znacznie lepsze efekty, jeśli zostanie zrealizowany w stylu twórcy.

5. Kontekst

Wolność twórcza przy okazji współpracy z marką ma jednak swoje ograniczenia. Już właściwa realizacja drugiego punktu niniejszego zestawienia powinna wpłynąć na to, aby influencer wiedział, w jaki sposób prezentować w swoim materiale Twoją markę. Jednak na każdym etapie prac warto trzymać rękę na pulsie. Ukazanie marki w odpowiednim kontekście przez influencera wpłynie na to, czy dla fanów komercyjny przekaz będzie interesujący, odebrany pozytywnie czy też zostanie przez nich zignorowany albo co gorsze – wywoła niechęć.

Świetnym przykładem pokazującym to, jak można wpleść markę, w kreatywny przekaz, spójny z charakterem samego twórcy i wartościami marki, jest realizacja youtuberów znanych pod nazwą Abstrachuje, realizowanej dla marki EB. Był to najpopularniejszy filmik polskiego YouTube’a w 2015 roku. A analiza reakcji i emocji, które pojawiały się wśród odbiorców podczas oglądania filmu, jasno pokazały, że ta współpraca była ogromnym sukcesem.

Odpowiedni wybór influencera, ustalony pomysł i wysoka jakościowo realizacja kreacji to szansa na odniesienie sukcesu – niezależnie od tego, czy naszą marką jest duży koncern piwowarski czy mała lokalna kawiarnia.

Każda marka może liczyć na taki sukces, jeśli rzetelnie podejdzie do tematu i w wyważony sposób dobierze influencera do współpracy. Pamiętaj, że wybór ten nie powinien zależeć od Twoich osobistych preferencji, ale od dobrze opracowanej strategii, z jasno określonymi celami i dobrze poznanymi potrzebami odbiorców.