Coraz więcej firm pragnie otworzyć się na osoby niesłyszące. Jednak wciąż ten rodzaj marketingu tworzony bywa nieudolnie. Jak zatem sprawić, aby nasz content marketing dotarł do osób G/głuchych?

Temat osób G/głuchych od niedawna jest bardzo nośny. Wiele firm próbuje więc w swoich działaniach, również tych marketingowych, uwzględnić tę grupę społeczną. Zacznijmy od wyjaśnienia zapisu „G/głuchy” w naszym artykule. Otóż zapis przez „g”, symbolizuje wszystkie osoby z niepełnosprawnością słuchu. Przez „G” zapisujemy natomiast osoby identyfikujące się z Kulturą Głuchych. Jest to najbezpieczniejszy zapis, gdy piszemy zarówno o jednej, jak również o drugiej grupie odbiorczej.

Niestety, w ofercie skierowanej do osób G/głuchych spotyka się wiele niespójności, a treści wydają się być nieskonsultowane z samymi zainteresowanymi. Wciąż zauważalny jest także brak znajomości związanej ze słownictwem dotyczącym osób niesłyszących.

Jak więc dobrze dostosować content marketing do osób G/głuchych?

Dlaczego warto otworzyć się na osoby z tym rodzajem niepełnosprawności?

Być może wiele osób nie zdaje sobie z tego sprawy, ale w naszym kraju ponad 900 tysięcy osób posiada problemy ze słuchem. Co więcej, ponad 100 osób rocznie traci go w wyniku wypadku. To dość zatrważające liczby i zadziwiający jest fakt, że tak mało firm wciąż nie decyduje się na otwartość względem tych grup społecznych. Dodatkowo, pewne mity na temat tej społeczności kumulują dalsze podziały, które nie zawsze są dobre dla samych firm oferujących konkretne usługi.

Jak stworzyć content marketing dla osób G/głuchych?

To wbrew pozorom nie jest takie trudne. Wystarczy skupić się na tym, czego wymaga od nas ta konkretna grupa odbiorcza. Zrozumieć i poznać potrzeby tych osób i dotrzeć do nich w taki sposób, w jaki tego oczekują. Przygotowaliśmy kilka rad, które na pewno Wam w tym pomogą!

Najważniejsze informacje na temat tej grupy odbiorczej

Oczywiście najlepiej byłoby, gdybyś informacje mógł uzyskać bezpośrednio od osoby niesłyszącej. Jednak jak wiadomo, nie zawsze jest taka szansa. Dlatego wychodzimy naprzeciw Twoim oczekiwaniom. Przygotowaliśmy kilka wskazówek na temat tego, czego należy unikać, a co zastosować w komunikacji marketingowej z osobą G/głuchą.

źródło: shutterstock.com

1) Nie używaj zwrotów typu głuchoniemy. Osoby G/głuche mają swój język i jest to Polski Język Migowy. Nie komunikują się głosem lecz rękoma. Pojęcie „głuchy” nie jest pejoratywne – dla każdego, kto nie słyszy jest ono naturalne. Obraźliwe natomiast bywa określenie głuchoniemy.

2) Dobrze również, abyś wiedział, że istnieje coś takiego jak Kultura Głuchych.

Czym dokładnie jest Kultura Głuchych? Otóż są to odpowiednie więzi, niekoniecznie rodzinne, historia i sztuka, która łączy osoby niesłyszące. Dobrym Przykładem jest tutaj dzieło „Pies rodziny„, autorstwa Głuchej malarki Susan Dupor. Dzięki kulturze Głuchych, osoby pochodzące z tej społeczności pragną podkreślić swoją wyjątkowość i odrębność, którą poniekąd wywarło na nich społeczeństwo. Co należy zaznaczyć, nie każda osoba niesłysząca identyfikuje się z Kulturą Głuchych, dlatego z szacunku do ich wyboru warto albo poznać ich preferencje, albo po prostu dokonać zaproponowanego przez nas zapisu- G/głuchy.

Zatem, jeżeli Twoje treści dotyczą marketingu związanego z kulturą, sportem lub odnoszą się do tych sfer, słowo głuchy zapisz z dużej litery – Głuchy. Wyrazisz tym samym ogromny szacunek do osób niesłyszących.

3) Rozpoczynając działania content marketingowe musisz również wiedzieć, że nie każdy G/głuchy zna język polski. Gramatyka Polskiego Języka Migowego jest zupełnie inna niż gramatyka języka polskiego. Używaj zatem prostych słów, a te skomplikowane wytłumacz albo za pomocą objaśnienia albo krótkiego filmiku, w którym tłumacz PJM miga znaczenie tych słów.

Powinieneś również pamiętać, że wiele osób G/głuchych lubi proste komunikaty, które wypowiedziane są wprost! Dlatego zamiast pisać długie komunikaty reklamowe, napisz dwa zdania. Dobrym przykładem są produkty dostosowane dla osób z uszkodzonym słuchem, np. budziki wibracyjne, które zawierają informacje na temat funkcji, kosztów i ceny, a także opinię innych G/głuchych osób.

4) Najlepszą drogą content marketingu dostosowanego do osób G/głuchych są krótkie filmiki. Najbardziej przydatne są do tego takie kanały marketingowe jak: serwis YouTube, social media czy reklamy z udziałem tłumaczy PJM. W kwestii social media bądź jednak rozważny i staraj się, aby publikowane komunikaty były stosunkowo krótkie oraz, aby pojawiały się z taką samą częstotliwością jak inne, które publikujesz dla osób słyszących.

5) Wybierając tłumacza, który będzie reprezentował Twoje treści w obcym dla Ciebie języku spójrz na to, czy zna on Polski Język Migowy (PJM) czy System Językowo Migowy (SJM) i wybieraj tych pierwszych. To bardzo ważne, gdyż coraz więcej młodych G/głuchych walczy o to, aby SJM przestał być używany.

6) G/głusi wbrew pozorom mają dużo dystansu do siebie. Nie bójmy się pokazywać tego także w naszych działaniach marketingowych. Dobrym przykładem takiego podejścia do G/głuchego klienta wykazało się Pepsi, które na jednej z reklam pokazało, że nie tak łatwo jest obrazić osobę niesłyszącą.

Warto również dodać, że „świat ciszy” przepełniony jest krótkimi filmami video, gdzie sami G/głusi żartują sami z siebie. W dodatku takie treści, szybciej rozprzestrzeniają się w świecie osób niesłyszących. Jedyne o czym musimy pamiętać w tej sytuacji, to po prostu zachowanie granicy dobrego smaku.

Nawiąż współpracę z influencerem powiązanym z PJM

Taka forma współpracy na pewno ułatwi Ci dotarcie do osób G/głuchych. Wbrew pozorom w świecie internetu jest ich coraz więcej. Jeżeli nie są to osoby G/głuche, to na pewno niedosłyszące lub znające Kulturę Głuchych i PJM. Dla Głuchych odbiorców Twoich działań marketingowych na pewno okażą się oni bardziej wiarygodni, niż ktoś, kto nigdy nie miał styczności z ich środowiskiem. Sprawi to również, że Twoi odbiorcy nabiorą do Ciebie zaufania w związku z próbą zrozumienia ich „świata ciszy”.

Jeżeli Twoje działania obejmują rynki zagraniczne, dobrze gdybyś spróbował nawiązać współpracę z influencerami bądź Głuchymi, których kariera w internecie jest niemalże wzorcowa. W tym punkcie istotnym faktem jest to, że Głuchy, który posiada swoje konto w jednym z social mediów różni się ilością odbiorców od słyszącego infulencera. Dzieje się tak dlatego, iż pośród ich odbiorców znajdują się głównie głusi, jak również osoby uczące się PJM.

Nyle DiMarco

www.instagram.com/nyledimarco

Wśród zagranicznych infulencerów, zdecydowany prym wiedzie Nyle DiMarco. Jest to amerykański model, aktor, a także aktywista działający na rzecz rozwoju osób G/głuchych. Założył fundację, którą nazwał swoim imieniem. DiMarco na swoim koncie na Instagramie posiada ponad 1,7 mln obserwujących. Brał udział w wielu kampaniach reklamowych, m.in. dezodorantu BOM BOM BOM z 2015 roku.

Marlee Matlin

www.instagram.com/themarleematlin

Matlin to nie tylko influencerka, ale również jedna ze znanych aktorek wśród G/głuchej społeczności. Grała m.in. w takich filmach jak: „Dzieci gorszego Boga” czy „W uchu cisza”. Współpraca z nią może przynieść bardzo szybkie efekty.

Marta z „Bibliofilem być”

www.instagram.com/bibliofilem.byc

Marta to 26-letnia youtuberka, która na swoim kanale opowiada zarówno o książkach, jak również życiu i Kulturze Głuchych. Prowadzi również bloga bibliofilembyc.pl. Na swoim Instagramie posiada 12,5 tysiąca obserwujących. Gramatyka języka polskiego nie jest dla niej obca, dlatego współpraca z nią może na początek wydać się łatwiejsza.

Iwona Cichosz

www.instagram.com/iwonacichoszIwona

Iwona Cichosz znana jest nie tylko osobom związanym ze światem Głuchych. To finalistka jednego z programów tanecznych, Miss Deaf World, a także influencerka, która stara się o walczyć ze stereotypami na temat osób głuchych. W tym celu utworzyła również konto w serwisie YouTube. Cichosz ma ponad 29,2 tysiące obserwujących i już w tym momencie współpracuje z wieloma markami, m.in. z marką kosmetyków „Fridge”.

Rozwiązania pomagające w kontakcie z G/głuchym klientem

W związku z różnicami gramatyczno-językowymi, pamiętaj o tym, żeby utworzyć taką formę komunikacji, która pozwoli Twojemu G/głuchemu odbiorcy dowiedzieć się więcej o Twoich ofertach. Dobrym rozwiązaniem jest nagranie filmików do najczęściej zadawanych pytań, czyli tak zwanego FAQ. Znajdziesz je w komentarzach, także tych pochodzących od osób słyszących.

źródło: shutterstock.com

Jeżeli natomiast pojawią się pytania, których wcześniej się nie spodziewałeś, możesz albo poprosić o cierpliwość klienta i dołączyć kolejne wideo z odpowiedzią na pytanie lub po prostu nawiązać współpracę z platformami, gdzie możliwe jest połączenie się z tłumaczem online. Najczęściej wykorzystywaną metodą zagranicą, oprócz tłumacza, są kody QR. Wówczas każdy G/głuchy posiadający urządzenie mobilne może zeskanować kod i obejrzeć filmik, w którym tłumacz wyjaśnia skomplikowane treści.

Na tę chwilę z takiego rozwiązania korzystają najczęściej Instytucje kultury zagranicą. Wszystko za sprawą wprowadzenia audio przewodników Nubart, które ułatwiają zwiedzanie osobom G/głuchym. W Polsce w instytucjach kultury również coraz więcej miejsc otwiera się na ten rodzaj zwiedzania i oprowadzania. Niestety w kwestii marketingu, otwartość na osoby G/głuche wciąż oznacza reklamy z tłumaczem PJM.

Czas a zaufanie klienta

Zaufanie klienta nie jest rzeczą prostą. Zwłaszcza, gdy jest to klient z niepełnosprawnością. Dlaczego? Wynika to z faktu, że takie grupy najczęściej wyczuwają fałsz ze strony firm. Swój content marketing buduj więc stopniowo, ale przede wszystkim najpierw sam w niego uwierz. Nie staraj się robić nic na siłę! Małymi krokami wprowadzaj innowacje do swojego projektu i spróbuj wejść w interakcję z niesłyszącym klientem. Dowiedz się, czego odczekuje od Ciebie, Twojego projektu i firmy. Proponuj rozwiązania, których boją się inne firmy.

Staraj się najpierw zrozumieć, aby w przyszłości być zrozumianym. Nie możesz otworzyć się na G/głuchego klienta tylko dlatego, że jest to modne. Otwórz się dlatego, że chcesz zrobić coś dla tych osób.

źródło: shutterstock.com

Firmy, które dostosowały swój content marketing dla osób G/głuchych

Doskonałym przykładem otwarcia się na osoby G/głuche i pokazanie, że ta społeczność jest dla nich ważna jest T-mobile. Operator ten przyciągnął do siebie osoby niedosłyszące i G/głuche dostosowując ofertę do ich potrzeb. W tym celu została nawiązana współpraca z innym serwisem migam.org. Dzięki temu operator udostępnia aplikację „Tłumacz migam”, który ułatwi głuchej osobie komunikację także w salonach T-mobile. Pozwala to uniknąć niesłyszącemu klientowi niezadowolenia lub poczucia niezrozumienia, a czasem wręcz bycia oszukanym. Taki sposób otwarcia się na pewno nie tylko ułatwi życie osobom G/głuchym, ale też przyciągnie nowych klientów. T-mobile dba również o to, aby każda reklama była tłumaczona na PJM. Dzięki temu każdy może dowiedzieć się o nowościach, jakie wprowadza ten dostawca usług.

Innym przykładem jest mBank. W tym przypadku oferta również dostosowana jest do potrzeb osób G/głuchych. Każdy niesłyszący może skontaktować się w godzinach od 10 do 16 z tłumaczem online za pomocą połączenia internetowego na tablecie. Co istotne, mBank zapewnia swoich klientów, iż mimo udziału tłumacza ich dane objęte są klauzulą poufności i nie muszą się oni bać, że zostaną wykorzystane w niewłaściwy sposób. Więcej na temat tej oferty możemy znaleźć na stronie mBanku.

Ciekawą formą otwarcia się, a tym samym doskonałą kampanię promocyjną zaproponowała kawiarnia SO!Coffee, która dostosowała swoje usługi do osób niepełnosprawnych. Jedną z tych grup byli również G/głusi. Pracownicy kawiarni brali udział w trzydniowych warsztatach, na których uczyli się podstaw języka migowego: powitanie, pożegnanie i kilka innych potrzebnych zwrotów w PJM. Pozwala to nie tylko uniknąć stresu klientom, ale przede wszystkim otworzyć się na komunikację z nimi pracownikom SO!Coffee. Dodatkowo wiele serwisów internetowych napisało o tej innowacji, co w rezultacie zapewniło rozgłos kawiarni w sieci zupełnie za darmo.

Sama forma współpracy z osobami G/głuchymi nie jest trudna. Najtrudniej jest jednak zyskać zaufanie w oczach tej specyficznej grupy odbiorczej. Podejmując tematykę osób niesłyszących musisz działać wiarygodnie i przede wszystkim nie bać się pokonywać trudności, jakie możesz spotkać na swojej drodze. Bądź bardzo cierpliwy i staraj się stworzyć taki content marketing, aby był on dostosowany do potrzeb każdego klienta.

W jaki sposób stworzyć content marketing dla osób G/głuchych?

  1. Spróbuj poznać potrzeby G/głuchego odbiorcy.
  2. Dowiedz się, jakiego słownictwa należy unikać, a jakim się posługiwać.
  3. Nie bój się, że urazisz G/głuchego klienta, gdyż ma on do siebie naprawdę duży dystans.
  4. Pracuj z G/głuchymi influencerami.
  5. Bądź szczery w swoich działaniach i nie rób tego tylko ze względów modowych, ale ideowych.
  6. Zainspiruj się firmami, które otworzyły się na „świat ciszy”.