Platforma influencer marketing przeprowadziła badania na 20 tys. kobiet w wieku 18-49 lat na temat wpływu influencerów na ich życie. Autorzy badania byli ciekawi dlaczego i jak płeć piękna śledzi influencerów. Wyniki badania są bardzo interesujące, dlatego nie zabrakło dla nich miejsca na naszym blogu.
Najchętniej wybieraną platformą dla śledzenia influencerów przez kobiety jest Instagram (61%). Na drugim miejscu znajduje się Facebook, jednak ze sporą stratą do młodszego brata (52%). Zaskakujący jest wynik Snapchata, którego używanie do obserwowania wpływowych osób zadeklarowało niewiele ponad 10% badanych użytkowniczek. Kobiety zapytane o to, gdzie wolą oglądać krótkie filmiki obserwowanych influencerów, zdecydowanie wskazały Instagram Stories (72%). Tylko w grupie poniżej 17. roku życia deklarowały, że wybierają Snapchata.
Ponadto według badania aż 88% kobiet obserwuje ich na minimum dwóch kanałach społecznościowych. Facebook (57%) i Instagram (48%) to również sieci o najwyższym współczynniku zaangażowania kobiet w sponsorowany content. YouTube angażuje 24% badanych, a Snapchat zaledwie 7%.
Dlaczego kobiety obserwują influencerów?
64% badanych użytkowniczek deklaruje, że obserwują wpływowe osoby w sieciach społecznościowych głównie dlatego, że podejmują one niszowe tematy, których trudno szukać w mediach mainstreamowych. Drugim najczęściej wskazywanym powodem są inspirujące i możliwe do wdrożenia we własnym życiu wpisy (62%). Dla 60% z nich pretekstem są… piękne zdjęcia.
Źródło: Raport “The Global Power of Influencers”, listopad 2016
Autentyczność to klucz do serca obserwatorów
Kiedy influencer marketing nie odniesie sukcesu? 64% respondentek wskazuje, że największym problemem jest brak autentyczności i oryginalności w sponsorowanym wpisie. Inne powody to uczucie przesadnej autopromocji (48%) i świadomość, że za “reklamę” autorowi zapłacono (37%). Kobiety zwracają również uwagę na takie kwestie jak nieestetyczne zdjęcia (25%) lub ich brak (35%), zbyt rozwlekły opis produktu (32%), a nawet na zbyt dużą liczbę hasztagów (31%).
Jakie błędy może popełnić influencer wraz z marką w komunikacji z kobietami? 59% wskazuje, że wyczuwa sponsorowany i nieautentyczny post po tym, czy jego treść pasuje do poprzednich wpisów, jakimi dotychczas dzielił się bloger/vloger. 36% zwraca uwagę na używanie hasztagu #paid, a 34% wie, że wpis jest sponsorowany, ponieważ podobny widzi na kanałach innych obserwowanych influencerów. Ponad ⅓ badanych odnajduje w treści wpisu hasła reklamowe, którymi posługuje się marka np. w reklamach.
Czy influencerzy faktycznie mają wpływ na decyzje zakupowe kobiet?
Wiele mówi się o sile influencerów w momencie decyzji zakupowych. Według badania Bloglovin, połowa respondentek (54%) decyduje się na zakup produktu czy usługi na podstawie rekomendacji influencera. 45% z nich przyznaje, że zaczyna obserwować markę po przeczytaniu sponsorowanego postu. Kobiety ufają rekomendacjom. Marki dzięki współpracy z osobami wpływowymi mogą wzmacniać nie tylko sprzedaż swoich produktów/usług, ale również budować świadomość brandu.
Źródło: Raport “The Global Power of Influencers”, listopad 2016
Influencer marketing to coraz mocniejszy trend w dzisiejszej komunikacji z konsumentami. Nieumiejętne lub nieprzemyślane strategie mogą doprowadzić jednak do zupełnie odwrotnych efektów (artykuł na temat wpadek w social media przygotował ostatnio Social Press, znajdują się tam również przykłady z obszaru influencer marketing). Jakakolwiek wpadka na etapie egzekucji zostanie wychwycona przez followersów naszego influencera. To jedna z najbardziej dociekliwych i wymagających grup odbiorców.