Od wieków wizualizacje pozwalają szybciej przyswoić wiedzę. Dlatego gdy mamy do przekazania dużo informacji i danych, a nie chcemy przytłoczyć nimi odbiorcy, najlepszym rozwiązaniem jest stworzenie infografiki. Oto kilka porad, dzięki którym stworzysz efektywną infografikę dla zobrazowania swojego contentu.
Infografika to graficzna forma przedstawienia informacji, danych i wykresów. Jej stworzenie wymaga skondensowania treści zarówno słownej, jak i graficznej. Forma ta musi być więc przemyślana, a zastosowanie kolorów, różnych fontów i ikon ułatwi zapamiętanie przekazu. Istnieje wiele narzędzi do tworzenia infografik, między innymi Piktochart, Easel.ly, Infogr.am, Visual.ly, Wordle, Visualize.me czy Venngage, o których więcej pisaliśmy na SocialPress. Jednak samo narzędzie lub program do tworzenia tego typu treści to nie wszystko. Warto pamiętać o kilku zasadach, dzięki którym nasza infografika będzie nie tylko przyjemna dla oka, ale i skuteczniejsza.
Skup się na celu i danych
Zastanów się jaki jest cel Twojej infografiki – rozważ czy ma edukować, bawić czy opowiadać jakąś historię i używaj tylko danych przydatnych w kontekście tematu. Zadbaj o to, by były jak najbardziej aktualne i pochodziły ze sprawdzonego źródła, na które śmiało możesz się powołać w/pod stworzoną wizualizacją. Zhierarchizuj dane tak, by te najważniejsze były od razu widoczne – np. za pomocą innego fontu, większego rozmiaru lub koloru. Pamiętaj, że spis samych danych nie spełnia funkcji infografiki – ta forma ma ułatwić przyswojenie informacji dzięki zbiorczej prezentacji graficznej. Wykresy i obrazy odgrywają tu zatem kluczową rolę.
Postaw na umiar i przejrzystość
Infografika to forma, która daje duże pole do działania, jednak ważne, by zachować w niej przejrzystość. Przyswojenie grafiki ułatwi czytelna, stosunkowo prosty font, stosowana w różnych rozmiarach, elementy graficzne takie jak linie, kwadraty oraz ilustracje do opisywanych treści. Niezwykle istotny jest także umiar – zarówno w elementach wizualnych, jak i treści. Nadmiar wizualizacji i danych, mimo szczerych chęci ułatwienia odbioru, może przytłoczyć. Dlatego warto ułożyć informację w taki sposób, by tworzyły historię lub tak, by odbiorca mógł swobodnie rozpoznać ich sekwencje i miał możliwość dopisania sobie opowieści.
Dostosuj kolorystykę
Określ paletę kolorów, których użyjesz – warto, by była spójna z twoją identyfikacją wizualną, gdyż w wielu przypadkach to dzięki charakterystycznym kolorom użytkownik zwróci uwagę na treść. Jak czytamy z infografiki przygotowanej przez The Logo Company, istnieje coś takiego jak Color Emotion Guide. Mini przewodnik dotyczy kolorów istotnych przy tworzeniu logo, jednak może okazać się przydatny także przy tworzeniu grafik wpisujących się w kolorystykę marki czy dopasowaniu barw do przedstawianego tematu. Każdy kolor działa na zasadzie skojarzeń i ma wzbudzić w odbiorcy danych emocje i skojarzenia z firmą.
- Żółty oznacza optymizm, przejrzystość i ciepło.
- Pomarańczowy jest przyjazny, wesoły i buduje pewność siebie.
- Czerwony to podniecenie, młodość i śmiałość.
- Fioletowy to kreatywność, fantazja i mądrość.
- Niebieski to zaufanie, niezawodność i siła.
- Zielony to spokój, wzrost i zdrowie.
- Szary to balans i spokój.
Puść wodze fantazji
Niektóre treści są trudniejsze do przedstawienia lub też sama forma ich prezentacji może nie być interesująca dla odbiorcy. Warto wtedy zastanowić się, czy istnieje inny, nietypowy sposób na przekazanie istotnych informacji, który przykuje uwagę odbiorców i pozostanie w ich pamięci. Ciekawą współpracę w tym celu nawiązał amerykański sklep internetowy z lunetami, lornetkami i mikroskopami, Optics Central oraz producent znanych na całym świecie ciasteczek Oreo. Na rzecz portalu stworzono infografikę o charakterze edukacyjnym przedstawiającą wszystkie fazy księżyca za pomocą słodkości.
Pozwól na współużytkowanie
Aby Twoja grafika trafiła do większej liczby osób, dostosują ją do dalszego udostępniania. Możesz zrobić to za pomocą wstawienia jej na takie portale jak Visual.ly, DailyInfographic czy Flickr. Warto także, abyś udostępnił ją na swoich profilach w mediach społecznościowych – Facebook, Instagram, Twitter, Linkedin czy w formie krótkiego wideo/prezentacj na YouTube. Dzięki temu użytkownicy, nie tylko z łatwością będą mogli ją przekazywać i udostępniać znajomym, ale i otrzymasz od nich feedback w postaci komentarzy czy like’ów.