Jesienna aura napędza Cię do działania? Jeżeli tak (ach, szczęściarzu!), przygotowaliśmy listę książek, które musisz przeczytać (lub nadrobić) w tym roku „szkolnym” z zakresu content marketingu. Znajdziesz tutaj przede wszystkim klasyki, ale i kilka nowości.
Nasza lista lektur obejmuje przede wszystkim klasyki z polskiego rynku wydawniczego, które zbudują lub poszerzą Twoją wiedzę z zakresu content marketingu. Jeżeli macie jakieś inne propozycje, koniecznie dajcie znać w komentarzach!
Biblia, czyli „E-marketing. Współczesne trendy. Pakiet startowy”
Autorzy prowadzący: Jarosław Królewski, Paweł Sala
Ulubiona seria od Wydawnictwa PWN. Pierwszą recenzję tej książki popełniłam już w 2013 roku. Książka „E-marketing” nie należy do lektur, które nadają się do autobusu – gabaryty jej na to nie pozwalają. Ale na szczęście mamy ją w wersji elektronicznej. Choć w wersji papierowej to pięknie wydana i ilustrowana pozycja, więc jednocześnie trochę szkoda mieć ją tylko na e-czytniku.
W “E-marketingu” zachwyca przede wszystkim rozmach tematów – mamy tu wszystko począwszy od przystępnej historii przez szczegółowe opisanie elementów i narzędzi współczesnego marketingu, krótki fragment o badaniach mediów społecznościowych aż do „Niezbędnika współczesnego marketera”. Publikacja zaskakuje swoją aktualnością, a także językiem, który jest prosty i przystępny również dla osób dopiero rozpoczynających przygodę z tą branżą. Ważną cechą książki jest jej praktyczne podejście do tematu – niewiele tu teoretyzowania. To zapewne kwestia doboru autorów, ponieważ znajdziecie w niej eseje aż 33 osób pracujących na co dzień w agencjach interaktywnych i PR czy mediach. Dzięki ich doświadczeniu w „E-marketingu” serwują czytelnikowi najaktualniejszą wiedzę i praktyczne porady.
Jeżeli obawiacie się, że w dobie internetu wiedza szybko się zmienia, obawy rozwiewa Jarosław Królewski, inicjator pozycji: Tematyka książki porusza wiele tematów. Zarówno tych stricte praktycznych, które dezaktualizują się szybciej jak również omawia sprawy systemowe, dotyczące trendów procesów, budowania specyficznej świadomości oraz szerszego postrzegania spraw związanych z nowoczesnymi technologiami i marketingiem. Uważam, że jest to pozycja szczególnie ważna właśnie ze względu na swoją różnorodność tematyczną.
Książka doczekała się wznowienia w 2016 roku. Jeżeli “Marketing” Kotlera to dla Ciebie za dużo, polska Biblia E-marketingu jest dobrą alternatywną.
Content marketing po polsku
Autor: Barbara Stawarz
Absolutny must-read każdego, kto myśli o wdrażaniu strategii content marketingowej lub chce rządzić w internecie za pomocą wysokiej jakości użytecznych tekstów czy wideo. Książka Barbary Stawarz wychodzi od podstaw, czyli definiuje czym marketing treści jest. Pozycja opisuje polskie realia oraz analizuje case study zarówno z naszego, jak i zagranicznego rynku, co czyni ją bardzo użyteczną.
“Content marketing po polsku” nie tylko pozwala zrozumieć, czym tworzenie treści jest, ale również przejść proces stworzenia strategii, persony oraz samej kreacji artykułów. Praktyczność – to czyni tę publikację wartościową.
Książka idealnie sprawdzi się u tych, którzy są dopiero na początku drogi oraz u osób zarządzających marketingiem małych i średnich firm. Dlaczego? Tutaj pozwolę sobie posłużyć się fragmentem recenzji z portalu Social Press: Bo doskonale pokazuje świat content marketingu w kontekście firm, które odniosły ogromny sukces i na których warto się wzorować. Często w małych i średnich firmach osoby decyzyjne myślą, że dobry content marketing wiąże się z dużymi kosztami pieniężnymi i ciężko ich przekonać do zastosowania tej dziedziny marketingu. Otóż, książka obala wszystkie mity na ten temat, ponadto daje wskazówki jak zrobić (i zarobić) więcej, wydając mniej.
Sztuka SEO – optymalizacja witryn internetowych
Autorzy: Eric Enge, Stephan Spencer, Jessie Stricchiola i Rand Fishkin
Prawda jest taka, że trudno znaleźć aktualną wiedzę na temat wyszukiwarki Google. Jej algorytm i cechy strony internetowej, które bierze pod uwagę podczas pozycjonowania zmieniają się dynamicznie. Można się więc pogodzić z faktem, że jedynym sposobem na aktualizowanie wiedzy z zakresu SEO jest czytanie forów i grup dyskusyjnych oraz uczenie się na własnych błędach.
Jest jednak grono ludzi, którym podstawowa wiedza z pozycjonowania stron internetowych jest potrzebna. Można ją nadrobić dzięki pozycji „Sztuka SEO – optymalizacja witryn internetowych”. Jeżeli jesteś na początku, zdecydowanie potrzebujesz przewodnika. Ta pozycja nie zawiera gotowych rozwiązań (zresztą chyba żaden SEO-wiec takich by Wam nie udzielił), ale za to świetnie objaśnia podstawowe prawdy o wyszukiwarce Google.
Dzięki niej nareszcie zrozumiesz, czy jest long tail, jak dostosować SEO pod konkretne cele, poznasz tajemnice linkowania oraz wnikliwiej poznasz temat optymalizacji blogów, wiadomości czy obrazów w serwisie. Dla content marketera pozycjonowania to nieodzowny element pracy.
AdWords i Analytics – zostań certyfikowanym specjalistą
Autorzy: Krzysztof Marzec, Tomasz Trzósło
Pozycja Krzysztofa Marca i Tomasza Trzósło będzie odpowiednia dla osób zaawansowanych w zakresie pozycjonowania, jako lektura uzupełniająca oraz przygotowująca do egzaminów Google. Nie znajdziemy tam podręcznikowego objaśnienia struktur i zasad. To po prostu kurs, który jak przed maturą pozwoli powtórzyć materiał i lepiej przygotować się do testu.
Napisana zwięzłym i technicznym językiem zdecydowanie nie jest przeznaczona dla osób, które chcą wiedzieć o SEO nie więcej niż słowa kluczowe. Jeżeli chcesz zdobyć certyfikat Google z AdWords lub Google Analytics, to najnowsza pozycja od Wydawnictwa PWN jest na Twojej liście obowiązkowej.
Narratologia – umiejętność opowiadania historii
Autor: Paweł Tkaczyk
Storytelling, propagowany i nagłaśniany przez Pawła Tkaczyka, to podstawowa umiejętność każdego, kto dziś chce zajmować się lub pracuje w marketingu. Aby sprzedać produkt, musisz przystroić w dobrą historię. Dlaczego? Tkaczyk w swojej najnowszej książce odpowiada na pytania, co dzieje się w głowie konsumenta w momencie decyzji o zakupie, dlaczego wychodzenie poza schematy w opowiadaniu o swoich usługach ma swoje dobre strony i jaka moc drzemie w historii?
„Narratologia” pobudza kreatywność i aż zachęca do tworzenia historii na własne potrzeby. A tego właśnie potrzebuje każdy content marketer. Podręcznik od Tkaczyka nauczy cię krok po kroku i na konkretnych przykładach układania i pisania historii lub narracji dla Twoich usług i produktów.
Lektury nieobowiązkowe!
Jak na każdym przedmiocie, proponujemy rozszerzyć swoją wiedzę o dodatkowe lekturę. Tym razem nie chcemy podejmować trudniejszych tematów, ale po prostu… lżejsze. Wierzymy, że nawet mózg merktera potrzebuje chwili rozrywki. Na szczęście jest kilka pozycji, dzięki którym można się rozerwać i nadal pozostać w sferze marketingu, pisania i biznesu.
Jak oni pracują? Rozmowy z polskimi twórcami
Autor: Agata Napiórska
Absolutnie fantastyczna podróż po nawykach najlepszych polskich pisarzy (Sapkowski, Pilch, Dehnel, Bonda, Bator, Chutnik), malarzy, rzeźbiarzy, fotografów czy grafików. Agata Napiórska pod wpływem zagranicznej lektury o nawykach w pracy, postanowiła stworzyć polski odpowiednik.
Dziennikarka przeprowadziła osobiste wywiady z 58 polskimi twórcami na temat ich pracy, organizacji czasu i metod skupienia się. Jak określił to jeden z recenzentów – ta książka to „Pudelek dla inteligentnych”. Znajdziemy w niej intymne życie osób znanych z listy bestsellerów, dowiemy się, co nie pozwala im się skupić na pracy, a co działa stymulująco. Czy wolą pracować w nocy czy o poranku? Mają swój notes do notowania pomysłów, czy już wszystko gromadzą w aplikacjach na smartfonie?
Znajdziemy tu też problem zagraconego biura, prokrastynacji i braku inspiracji, a także zmęczenia. “Jak oni pracują” to naprawdę ciekawa lektura o nawykach, od których artyści lub rzemieślnicy (to już zależy jak sami do tego podchodzą) uzależniają swój proces twórczy.
Twarze polskiego biznesu. Rozmowy na kawie
Autor: Joanna Rubin
Skoro mamy już lekturę o nawykach, to ważne, by znaleźć w sobie siłę i inspirację do działania. A od kogo lepiej się uczyć, jak nie od ludzi, którzy postawili ogromne biznesy w Polsce?
Blogerka Joanna Rubin zaprosiła do rozmowy przy kawie ulubionych liderów polskiego biznesu: dr Irenę Eris, Teresę Mokrysz, Solange Olszewską, Joanną Klimas, Piotra Voelkela, Wojciecha Kruka, Rafała Brzoskę, prof. Andrzeja Blikle oraz Michała Czekalskiego i Łukasza Olek. Dyskutowali o swoich historiach, marzeniach i wartościach, za które dadzą się pokroić. Wszystkie wywiady w niezwykły sposób podsumowała wybitna psycholog dr Joanna Heidtman.
Każdy z bohaterów książki odkrył w sobie talent i pasję, motywację do działania, cel, do którego zmierza i zdefiniował swoją misję, jaką realizuje w biznesie. Jednak motywem przewodnim publikacji jest to, że wszyscy się możemy od siebie uczyć, a wiedza jest na wyciągnięcie ręki i warto się nią dzielić.
Fakap, czyli moja przygoda z korpoświatem
Autor: Dan Lyons
Książka, która wywołała niemałe emocje na świecie, a teraz wywołuje je również w Polsce. Napisana z lekkością pozycja 52-letniego dziennikarz „Newsweeka”, który po wielu latach spędzonych w tradycyjnej redakcji, zmuszony jest zmienić pracę. Nową przygodę rozpoczyna jako specjalista ds. marketingu w HubSpocie – startupowym środowisku, który nijak ma się do tego, co dotychczas wiedział i robił.
Dan Lyons, bo tak nazywa się autor „Fakapu”, pracując w HubSpocie odkrywa, że wszystko w startupie wygląda zbyt absurdalnie, by było prawdziwe. Psy, piłki, piłkarzyki, ścianka ze słodyczami, słownictwo, a nawet wiek pracowników – wszystko jest dla niego światem, obok którego życia nie zdawał sobie sprawy. W bardzo humorystyczny sposób opowiada o czelendżowaniu kolejnych tasków, robienia wszystkiego na asap i pogoni za kejpijami.
Warto sprawdzić i zrelaksować się przed tą pozycją, bo być może świat startupów wcale taki kolorowy nie jest, jak nam się wszystkim wydaje.