05 Z doświadczenia wiemy, jak bardzo potrafią ułatwić pracę 😊 Podzieliliśmy je zgodnie z etapami tworzenia strategii i treści, by jak najbardziej oddać realny sposób działania content marketera.
Jakich narzędzi potrzebuje content marketer?
Dobry kalendarz, bo planowanie to podstawa
Umiejętność organizacji własnej pracy i strategicznego planowania działań to filary content marketingu. Do znudzenia możemy powtarzać, że podstawą skuteczności jest regularność. Artykuły na stronie muszą pojawiać się na bieżąco. Nie tylko ze względu na Google’a, który faworyzuje stale aktualizowane strony, ale w głównej mierze chodzi tutaj o użytkowników i ich zaufanie.
Wiele działań musi zostać zaplanowanych wcześniej – np. content sezonowy. O tym, co czym pisać w święta contentowcy myśleli wcześniej niż na sklepowych półkach pojawiły się czekoladowe mikołaje. Tworzenie i dystrybucję treści często trzeba powiązać z pracą wykonywaną przez inne działy – mediowe, social mediowe, kreatywne itd. To dlatego podstawowe narzędzie pracy content marketera to kalendarz. W niektórych przypadkach nie ma możliwości przesunięcia terminu publikacji na późniejszy, bo treść się „przeterminuje”.
Nie ma znaczenia, jaką formę planowania wybierzesz – czy będziesz korzystać z aplikacji, czy po prostu stworzysz własny kalendarz np. w arkuszu Google. Najważniejsze by był dopasowany do Ciebie i Twoich potrzeb, by w jak największym stopniu ułatwiał Ci pracę.
Zarządzanie i planowanie
Gdy działania content marketingowe są częścią szerszej strategii warto wyposażyć się także w odpowiednie narzędzie do planowania i zarządzania projektami. Zebranie wszystkich potrzebnych informacji, terminów i zadań w jednym miejscu ma kluczowe znaczenie dla sprawnej koordynacji. Dzięki temu znajdujesz potrzebne informacje znacznie szybciej niż w mailach. Możesz skorzystać np. z Basecampa, Asany, HeySpace czy Flow.
O czym pisać?
Mamy wszystko gotowe, by rozpocząć tworzenie treści. Nie pozostaje nic innego, jak zabrać się do pracy. Tutaj także warto mieć pod ręką przydatne narzędzia. Zastanawiając się nad tematami artykułów warto skorzystać z Google Trends. To darmowe narzędzie pozwala sprawdzić, w jaki sposób kształtuje się popularność tematów na przestrzeni miesięcy i lat. To szczególnie ważne, gdy planujemy content sezonowy lub, gdy chcemy sprawdzić, czym obecnie interesują się użytkownicy.
W monitorowaniu trendów pomoże także BuzzSumo. Dzięki niemu przeszukiwać różne sekcje tematyczne lub badać popularność określonych słów kluczowych. Pozwala to na bieżąco reagować na to, co dzieje się i wykorzystywać popularne zagadnienia.
Zadbaj o SEO
Dobry artykuł nie obędzie się bez naturalnie wplecionych słów kluczowych. Tutaj mamy sporo możliwości wyboru. Wśród bezpłatnych na uwagę zasługuje Answer the Public, który pozwala sprawdzić, o co dokładnie pytają użytkownicy posługując się słowami kluczowymi. Niestety w darmowej wersji ilość dziennych wyszukiwani jest ograniczona. Jest to jednak nieocenione narzędzie przy planowaniu struktury artykułu i analizowaniu fraz z tzw. długiego ogona.
Do wyszukiwania słów kluczowych warto wykorzystać także Ubersuggest’s. Jego zaletą jest to, że pozwala zobaczyć, jakie inne strony pozycjonują się na wyszukiwaną przez nas frazę, ilość wyszukiwań dla słowa kluczowego, trudność pozycjonowania i wiele innych przydatnych statystyk.
Z kolei płatny Semstorm umożliwia zaawansowaną i dokładną analitykę w zakresie doboru fraz kluczowych. To dzięki niemu przeprowadzisz m.in. analizę konkurencji czy audyt swojej strony pod względem SEO-wym.
Sprawdź gotowy artykuł
Po napisaniu treści zdecydowanie należy sprawdzić, czy jest poprawny. Chyba wszyscy, którzy piszą, wiedzą, jak trudne bywa dostrzeżenie własnych błędów czy spojrzenie obiektywne na własny tekst 😊 Z pomocą przychodzi Jasnopis, który pozwala określić zrozumiałość tekstu dla użytkownika. Przydany, gdy piszemy o specjalistycznym temacie, a chcemy dotrzeć do osób z jedynie podstawową wiedzą. Z kolei narzędzie Ortograf pomoże nam w wyłapaniu błędów ortograficznych, interpunkcyjnych czy gramatycznych.
Jeśli chcesz usłyszeć, jak „brzmi” tekst, warto skorzystać z opcji „Czytaj na głos” dostępną w Wordzie.
Dodaj grafikę i zdjęcie
By artykuł był atrakcyjny warto urozmaicić go o zdjęcia czy dedykowane grafiki. Przy wyborze zdjęć możemy korzystać z płatnych i darmowych banków zdjęć. Wśród płatnych najpopularniejsze są Shutterstock, Istockphoto czy Fotolia. Gdy szukamy bezpłatnego banku zdjęć warto zerknąć na Pixabay, Unsplash czy Gratisography. To tam znajdziemy ładne, estetyczne zdjęcia, choć może się wydarzyć, że wyszukanie odpowiedniego zajmie nam trochę czasu.
Wśród narzędzi do wykonania prostych grafik, infografik czy wykresów od kilku lat niepodzielnie króluje Canva. Możesz korzystać z jej bezpłatnej wersji lub zdecydować się na płatną subskrypcję z rozszerzonymi możliwościami.
Analizuj i aktualizuj
Content marketing nie kończy się na napisaniu i opublikowaniu tekstu. Na bieżąco warto śledzić statystki publikowanych treści. Na ich podstawie można określić, co działa, a co nie. Przy analizie skuteczności najbardziej pomocne będą: Google Analytics, który pozwala sprawdzić statystyki dla całej strony i konkretnych podstron (czas spędzony, charakterystyka użytkowników, ścieżki itd.) oraz Google Search Console (m.in.: pozycja w Google, słowa kluczowe dzięki którym użytkownicy do nas trafiają, średnia pozycja w wynikach wyszukiwania dla poszczególnych artykułów). W analizie pod kątem SEO pomoże Ahrefs. Będzie także nieocenionym wsparciem w budowaniu strategii link buildingowej i analizie słów kluczowych pojawiających się na stronie.