Content marketing zawojował świat! I chociaż wydaje się to niemożliwe, odbiorcy ufają bardziej właśnie tym firmom, które potrafią zrobić to dobrze. Nie wierzysz w to, że treść może kogoś przekonać? W takim razie zaufaj liczbom!
Poniższe zestawienie zostało opracowane za pomocą raportów stworzonych przez firmę Venngage oraz CMI, czyli Content Marketing Institute. Dotyczy zarówno treści wizualnych, jak również wpływu tekstu pisanego na wizerunek marki.
1) Co możemy osiągnąć wdrażając w swojej organizacji content marketing?
W raporcie CMI z 2019 roku, znajdziemy informację na temat tego, iż wśród trzech najczęściej wymienianych celów, które udało się osiągnąć firmie w ciągu ostatnich 12 miesięcy, możemy znaleźć:
- Budowanie świadomości marki
Osiągnięcie tego celu wymieniło ponad 86% respondentów. Wszystko za sprawą treści dostosowanych do oczekiwań klienta, ale również będących jedną całością wraz z innymi działaniami naszej marki. Imponujące, prawda?
- Kształcenie odbiorców
To jeden z ważniejszych celów, jakie powinny przed sobą postawić marki, zwłaszcza te, które dopiero wchodzą na rynek. Osiągnięcie tego celu zostało wskazane aż przez 79% respondentów. Jest to kluczowy punkt. Głównie dlatego, że wraz ze świadomym kreowaniem marki, powinniśmy również chcieć odpowiednio ukształtować i uświadamiać naszego odbiorcę, a także brać za niego pełną odpowiedzialność. Warto, aby wraz z przekazem marketingowym do odbiorcy dotarła również treść edukacyjna.
- Budowanie wiarygodności
Wiarygodność to podstawa dobrego content marketingu. Tezę tę możemy również odwrócić i powiedzieć: dobry content marketing buduje wiarygodność. Zarówno w pierwszy i drugim przypadku jest to prawda. W badaniach CMI, osiągniecie tego celu wskazało aż 75% marketerów.
2) Content marketing a B2B
Firmy zajmujące się tym typem sprzedaży również coraz częściej interesują się content marketingiem. Jak czytamy w raporcie CMI, tu również możemy mówić o osiągniętych celach. Co prawda w tym przypadku liczby być może nie są już tak wysokie, ale wciąż budzą nutę zainteresowania. Marketerzy zajmujący się transakcją B2B, wśród korzyści wynikających z zastosowania marketingu treści wymienili:
- Budowanie stałej bazy subskrybentów
Warto mieć stałych odbiorców, którzy będą do nas wracać lub opłacą abonament i nasze usługi bądź produkty dotrą do nich co określony czas. Dobry content marketing może nie tylko przekonać konsumenta o słuszności podejmowanych przez niego decyzji, ale także zbudować z Tobą więź, która być może innych przypadkach nie byłaby możliwa. Osiągnięcie celu, jakim jest budowanie stałej bazy subskrybentów wskazało 45% marketerów B2B.
- Sprzedaż, przychody i dochody
Nie da się ukryć, że jednym z głównych celów jest również możliwość zarobku. Jednak w tym momencie zataczamy koło z pierwszym osiągniętym celem, czyli budowania stałej bazy subskrybentów. I tu, cel ten wskazała ponad połowa respondentów (53%). To być może wciąż niewiele, jednak nie da się ukryć, że na pewno rozbudzi to apetyt wielu osób zajmujących się sprzedażą B2B.
- Lojalność wśród klientów
Czyli, gdy już ktoś wybrał nasz produkt, możemy mieć pewność, że wróci do nas ponownie. Sukces na tym polu wskazało aż 63% respondentów. Pamiętajmy! Kupno naszego produktu przez odbiorców to jedno, ale zachęcenie konsumenta do ponownego nabycia naszego produktu lub marketingu szeptanego – to zupełnie inna kwestia.
3) Przyszedł też czas na B2C
I tu zaczniemy od ciekawostki, że według raportu CMI, większość B2C jest zaangażowana w marketing treści na pewnym poziomie. Większość, bo aż 95%. Niewiele więcej, bo 96% twierdzi zaś, że wykorzystując marketing treści w swoich działaniach postrzega firmę jako profil zaufany. I to właśnie ten punkt respondenci zajmujący się sprzedażą B2C traktują jako jeden z najważniejszych celów i sukcesów swoich działań content marketingowych. Jeżeli będziemy w stanie zbudować odpowiedni rodzaj zaufania, to klienci sami będą do nas wracać, czyż nie?
4. Zaangażowanie w tworzenie treści
Podstawowe wydatki w content marketingu dotyczą tworzenia treści (56%). Ponad połowa marketerów (63%) uważa, że warto inwestować w content marketing, gdyż organizacje, które się na to zdecydowały odnotowują większe sukcesy, a 40% z nich potwierdziło to na przykładach własnych firm. Nie przekonują Cie te dane? W takim razie zestawmy je z innymi, które również znajdziemy w raporcie CMI.
Podczas gdy 40% respondentów, którzy kierują własną firmę wraz ze strategią content marketingową odnosi sukces, tylko 8% tych, którzy takiej strategii nie mają mogą cieszyć się równie wielkim powodzeniem. Czy to już Cię przekonuje?
5) Dobry tekst i zachęcające elementy wizualne
Jedynie ponad połowa (56%) respondentów przyznała, że wykorzystuje również treści wizualne. W raporcie firmy Venngage znajdziemy również inne, równie przydatne informacje:
- Największą popularnością w content marketingu około 40%) w kwestii dobrania obrazu do zdjęcia, cieszy się Shutterstock.
- Największą uwagę, a zarazem ogromny sukces odnoszą te treści wizualne, które są oryginalne (40%), materiały wideo i prezentacje (23%), a także wizualizacje danych (20%). Wbrew pozorom, materiały z Shutterstocka wcale nie przynoszą aż tak dużego zaangażowania odbiorców (12%), a gify i memy (5%) również wydaja się już odchodzić w niepamięć.
- Aż 46% respondentów przewiduje, że lata 2019-2020 przyniosą więcej treści wizualnych zawartych w marketingu treści.
6) Blog, jako strategia marketingowa
Wiele agencji marketingowych korzysta z możliwości prowadzenia blogów, które nie zawsze od razu zdradzają pod czyją opieką się znajdują. I tak, aż 88% respondentów deklaruje, iż prowadzi bloga, gdzie umieszcza odpowiednie treści. Czy to się sprawdza? Spróbujmy odpowiedzieć sobie pytaniem, na kolejne pytanie: Czy nie zaufamy komuś, kto nie tylko próbuje nam coś sprzedać, ale również potrafi odpowiednio opisać otoczenie i odniesienia do poszczególnych trendów, względem tego, co chcemy kupić? No właśnie!
7) Czy to się opłaca?
Każdy poważny przedsiębiorca kiedyś na pewno zada takie pytanie. W raporcie CMI znajdziemy na nie dobrą odpowiedź w postaci liczb.
- 57% marketerów przewiduje, że w najbliższej przyszłości zwiększy budżet na content marketing. Wśród nich, aż 29% potwierdziło, że przeznaczy na ten cel o 9% więcej pieniędzy, niż w roku poprzednim.
8) Wyzwania związane z marketingiem treści
“Wyzwania są do pokonania”– słyszymy z każdej strony. Tylko, aby z czymś walczyć, należy przede wszystkim zdać sobie sprawę z tego, co tak naprawdę jest tym wyzwaniem. Te największe i najważniejsze również znajdziemy w raporcie CMI.
- 61% respondentów wykazało, że największym problemem jest przede wszystkim znalezienie tego, co stanowi najwyższą wartość dla klientów. Tak naprawdę, takie pytanie warto zadać sobie już na samym początku działalności, gdyż w ten sposób dalsze nasze plany będą miały bardziej świadomy charakter.
- Połowa badanych (50%), uznała, że zaraz po znalezieniu wartości, trudno jest im znaleźć odpowiedni cel, jaki może mieć klient na poszczególnych etapach bycia z nami.
- Obok powyższych, trudność na poziomie 49% powoduje brak zgłębienia wiedzy na temat tego, który klient i w jaki sposób może do nas trafić.
9) Gdzie w tym wszystkim miejsce e-maili?
To trudny temat, ale aż 87% marketerów wykazuje, że korzysta z poczty mailowej. Prawda jest, że treści marketingowe nie zawsze odpowiadają naszym odbiorcom, a czasem wręcz mogą powodować odwrotny od zamierzonego skutek. Jeżeli tak, jak te 87% Ty również chcesz w ten sposób zatroszczyć się o dobro swoich klientów, postaw na dobry content! Wyróżnij się i spraw, aby każda wiadomość mailowa, którą wysyłasz, była tą oczekiwaną przez klienta. Trudne? Oczywiście, że nie! Wystarczy, że zamiast SPAM-u, wyślesz wartościową treść, która nie będzie zbyt długa, a jej treść będzie dotyczyła przede wszystkim tego, co interesuje odbiorcę. A czytając poprzednie kroki wiesz, że to łatwe, gdyż aby budować skuteczny content marketing, będziesz musiał przede wszystkim poznać swojego klienta!
10) Sukces content marketingu w liczbach
Aby uświadomić Wam, jak istotne staje się zastosowanie strategii content marketingowej w firmie, istotne może okazać się przedstawienie poszczególnych danych. Zestawimy je z osiągnięciami firm, które wciąż nie zdecydowały się na marketing treści. I tak:
- 68% respondentów uważa, że dzięki wykorzystaniu content marketingu zbudowało lojalność i poczucie przynależności wraz z obecnymi klientami. Wśród firm, które nie zdecydowały się na marketing treści, procent ten wynosi 51%.
- W kwestii edukacji społeczeństwa to, firmy oferujące swoim klientom content marketing osiągają swoje cele aż w 72%, podczas gdy wynik pozostałych firm to 53%.
Oto świat content marketingu w liczbach, na który powinieneś zwrócić uwagę! O jego skuteczności przekonują nas liczni specjaliści w tej dziedzinie, ale my postanowiliśmy obok tekstu, dla wszystkich niedowiarków, zawrzeć również dane liczbowe. Czujecie się przekonani? Bo my tylko utwierdziliśmy się w przekonaniu, że nasze działania idą w dobrym kierunku!