Tworzenie skutecznych treści do internetu to nie tylko umiejętność pisania zgodnie z zasadami języka polskiego. To także wiedza o tym, (nomen omen) jak pisać do internetu. Choć może się wydawać, że niczym się to nie różni, to osoby, które zęby zjadły na pisaniu tekstów do sieci, doskonale wiedzą, że sprawa nie jest taka prosta. Co to jest webwriting? Jak pisać dobre teksty do internetu? Jakie są podstawowe zasady webwritingu? Zapraszamy do lektury!

Co to jest webwriting?

Pisanie – na pozór to prosta czynność. Zbierasz materiały, siadasz i piszesz. Jednak przed rozpoczęciem pracy musisz wziąć pod uwagę także to, gdzie ukaże się Twój artykuł. Inaczej napisana będzie książka, którą czytasz na leżaku podczas wakacji, inaczej opasły podręcznik medyczny, a jeszcze inaczej artykuł popularnonaukowy.

Napisanie każdego z nich kieruje się własnymi regułami. Tak samo, tworząc treści do sieci warto, znać podstawowe zasady webwritingu. Bo webwriting to właśnie tworzenie artykułów przeznaczonych do umieszczenia w internecie.

Czym różni się webwriting od zwykłego pisania?

Podstawowa różnica dotyczy tego, w jaki sposób czytamy tekst wydrukowany, a jak konsumujemy artykuł opublikowany w sieci. Treści webwritingowe niekoniecznie czyta się „od deski do deski”. Bardziej chodzi tutaj o przeskanowanie treści i znalezienie w nich odpowiedzi na swoje pytanie.

Właśnie to rozróżnienie narzuca webwriterom pewne zasady działania. Jeśli nie będziemy się do nich stosować, to użytkownik po prostu poszuka innego tekstu u konkurencji. A my tracimy czytelnika.

Podstawowe zasady webwritingu

Jaki zatem pisać do internetu? Oto najważniejsze zasady.

Odwrócona piramida

Zasada odwróconej piramidy polega na umieszczeniu na początku artykułu najważniejszych informacji. Mowa o odpowiedziach, których szuka użytkownik, trafiając na Twoją stronę. Kolejne akapity stanowią uszczegółowienie głównej odpowiedzi, a dopiero na samym końcu możesz wspomnieć o wątkach pobocznych.

odwrócona piramida webwriting

Dlaczego tak? Nasi czytelnicy zwykle nie mają czasu. Są przeciążeni tysiącami informacji, które docierają do nich w każdym momencie „bycia” w sieci. Jeżeli więc od razu zobaczą, że nie dostarczasz szybko odpowiedzi na ich pytanie, nie będzie im się chciało szukać jej dalej w Twoim tekście.

Zwięzły, rzeczowy, użyteczny

Artykuły webwrintigowe to nie miejsce na długie opisy, kwieciste metafory, wyszukane słownictwo. Ich zadaniem jest dostarczenie konkretnej, ale wyczerpującej informacji. Dlatego warto ograniczyć ozdobniki i wtrącenia typu: bardzo, ogólnie, generalnie, nad wyraz itd. Mowa o wszystkich wyrazach, których brak nie wpływa na sposób rozumienia tekstu.

W artykułach internetowych nie warto tworzyć dygresji. Znów warto mieć z tyłu głowy, po co użytkownik sięga po nasz artykuł. Naszym zadaniem jest dostarczenie potrzebnej wiedzy i odpowiedź na określone pytania. Zazwyczaj czytelnicy nie mają też wiele czasu i sił na szukanie odpowiedzi. Oczekują, że dostarczysz im gotowiec.

Przejrzysty i czytelny

Długa ściana tekstu nikogo nie zachęca do czytania. Dlatego dziel artykuł na mniejsze części za pomocą śródtytułów jasno wskazujących, jakie informacje czytelnik w nich znajdzie. Stosuj wypunktowania, podkreślenia, pogrubienia czy inne sposoby na wyróżnienie najważniejszych wątków w artykule. Dzięki temu czytanie jest dla odbiorcy mniej męczące.

Dłuższe partie tekstu dziel na mniejsze akapity. Powinny one liczyć około 4-6 wierszy, ale najważniejsze, by były logiczną całością. Nową myśl zawsze zaczynaj od nowego akapitu.

Więcej o tym, jak zaprojektować tekst na bloga, przeczytasz w osobnym artykule.

Łatwy w skanowaniu

Wspomniana wyżej przejrzystość i czytelność wpływa na łatwość skanowania tekstu. W ten sposób czytają użytkownicy internetu. Badania eye-trackingowe pokazały, że wzrok czytającego porusza się po torze podobnym do litery F.

jak czytają użytkownicy

Mapa ciepła pokazująca, jak czytają użytkownicy w sieci. Źródło: researchgate.com

Oznacza to, że tylko kilka pierwszych zdań nasz odbiorca przeczyta w całości. Później będzie już tylko skanował, przebiegając wzrokiem w dół, ale cały czas będzie trzymał się lewej krawędzi tekstu. Dlatego to dobre miejsce na najważniejsze informacje.

Im więcej (ale bez przesady!) umieścisz w artykule zabiegów zwiększających czytelność i przejrzystość, tym łatwiejszy będzie do przeskanowania. Tym samym kontakt z treściami będzie dla Twojego czytelnika przyjemniejszy. Takimi zabiegami będą właśnie:

  • wypunktowania,
  • wyróżnienia,
  • kapsułki z podsumowaniami,
  • miniinfografiki.

Prosty w odbiorze

Stosuj proste zdania. Zwracaj się do swojego odbiorcy per „Ty”, chyba że piszesz do specyficznej branży, w której mogłoby to zostać uznane za obraźliwe. Dzięki temu skracasz dystans i nadajesz dynamiki artykułowi.

Często korzystaj z czasowników w drugiej osobie liczby pojedynczej – czytasz, piszesz, sprawdzasz. Zrezygnuj z form bezosobowych i strony biernej. Utrudniają one odbiór tekstu i nadają mu bezosobowy charakter. Pamiętaj też, że skupianie się na formach w rodzaju męskim (kupiłeś, zrobiłeś itd.) sprawia, że tekst w warstwie językowej pomija kobiety. Lepiej pisać: kupujesz, robisz i unikać form wskazujących na płeć.

Książki o webwritingu, które warto przeczytać

Zawierają najważniejsze wytyczne, odpowiadające na pytanie, jak tworzyć teksty do internetu. Jednocześnie musisz pamiętać, że sieć jest bardzo dynamiczna. Zmiany i nowe trendy warto śledzić na bieżąco, dlatego zaglądaj też na blogi. Wartościową wiedzą dotyczącą zasad webwritingu znajdziesz między innymi w tych książkach:

książka o webwritingu miłkowski

  • „Jak pisać, żeby chcieli czytać (i kupować)” Artura Jabłońskiego

książka o webwritingu jabłoński

  • „Content Marketing i Social Media” Barbary Stawarz-Garcii

webwriting książka garcia

  • „Sztuka projektowania tekstów. Jak tworzyć teksty, które podbiją internet” Ewy Szczepaniak

pisanie do internetu książka szczepanik