Analiza działań konkurencji to punkt wyjścia dla wszystkich strategicznych decyzji biznesowych. Śledzenie poczynań rywali pozwala przewidywać ich kolejne ruchy, czerpać inspiracje, a także identyfikować zachodzące na rynku zmiany. Sprawdź, jak dzięki niej zapewnić swojej firmie przewagę.
Analiza działań marketingowych i monitoring konkurencji – dla kogo?
Zakładasz firmę, wchodzisz z produktem na nowy rynek, a może od dawna jesteś w branży, ale Twój biznes czasy świetności ma już dawno za sobą? Nie ma znaczenia, z którym z powyższych wariantów utożsamiasz się najbardziej, bo analizować swoją konkurencję powinien każdy. Dlaczego? Między innymi po to, by na bieżąco wiedzieć, co planują Twoi rywale, jakie formaty reklamowe wykorzystują, na jakie słowa kluczowe pozycjonują się w wyszukiwarce Google oraz wiele, wiele innych.
W dalszej części tego artykułu podpowiem Ci, jak prześwietlić działania konkurencji bez konieczności używania skomplikowanych narzędzi do analiz.
Po co analizować działania konkurencji?
Chcąc uchodzić za lidera w branży, musisz zawsze być o krok dalej niż Twoi rywale. Podstawą i jednocześnie najważniejszym aspektem, który dostarczy Ci materiałów do analizy, będzie zatem rzetelny research. Zebrane informacje pozwolą:
- zidentyfikować mocne oraz słabe strony konkurencji,
- poznać cele strategiczne rywali,
- znaleźć niszę na rynku i co za tym idzie – zdobyć przewagę konkurencyjną,
- pozyskać benchmarki, które pozwolą wdrożyć w firmie najlepsze praktyki,
- wyciągnąć wnioski z porażek i błędów popełnionych przez konkurentów,
- przekonać do siebie klientów konkurencji,
- sprawdzić, kim są ludzie, którzy stoją za sukcesem rywali.
W zależności od rodzaju Twojej działalności zakres analizowanych obszarów może się nieco różnić. Jak więc monitorować poczynania rywali i na czym konkretnie się skupić?
Analiza konkurencji krok po kroku
Od czego zacząć?
Analizę konkurencji zacznij od określenia celów i znalezienia rywala, z którym będziesz się porównać. Odpowiedz sobie na pytanie, co chcesz osiągnąć oraz która z konkurencyjnych firm jest dla Ciebie inspiracją lub zagrożeniem. Jeśli nie wiesz, kto jest Twoim rywalem, skorzystaj z wyszukiwarki Google. Wpisz słowa kluczowe związane ze swoją branżą i sprawdź, jakie firmy pojawiły się w wynikach organicznych.
Pamiętaj jednak, by podczas analizy skupić się na firmach, z którymi realnie możesz konkurować. Co to oznacza? Że przedsiębiorstwa, do których będziesz się porównywać, powinny być podobne do Ciebie pod względem zakresu działań, wielkości, zasobów oraz możliwości.
Znasz już konkurentów i cel swojej analizy? Świetnie! Przejdźmy zatem do omówienia poszczególnych obszarów, których monitoring ułatwi przeprowadzenie skutecznego researchu.
Analiza contentu i słów kluczowych konkurencji
Dobrze przeprowadzona analiza działań konkurencji opiera się także na śledzeniu poczynań rywali w zakresie tworzenia treści oraz pozycjonowania. Znając przyjętą przez rywali strategię, łatwiej wdrażać i optymalizować własne działania. Jak to zrobić?
Bez obaw, nie musisz tracić czasu na ręczne wyklikiwanie wszystkiego po kolei w Google. Wykorzystaj narzędzia takie jak Senuto czy Semstorm, które pomogą ustalić m.in. na jakie słowa kluczowe wysoko pozycjonuje się konkurencja. Zgromadzone dane pozwolą zidentyfikować braki – Twoje lub Twoich rywali.
Panel „Analiza konkurencji” w Senuto. Źródło: senuto.com
By analiza SEO konkurencji była kompletna, powinien składać się na nią także audyt treści na stronie. Co powinieneś w nim uwzględnić?
- Ustal, czy materiały udostępniane przez konkurencję są wysokiej jakości.
- Sprawdź, czy wpisy tworzone zgonie z zasadami webwritingu.
- Zwróć uwagę na zakres tematyczny oraz grupę odbiorców, do której konkurencja kieruje swoje treści.
To zaledwie garść informacji, jakie możesz pozyskać i wykorzystać do poprawy widoczności w wyszukiwarce Google.
Do analizy contentu konkurencji przydadzą Ci się też takie narzędzia jak m.in. Senuto, Ubersuggest i Semrush.
Analiza social mediów konkurencji
Social media to prawdziwa kopalnia gotowych do wykorzystania insightów, dlatego lista możliwych do przeanalizowania obszarów jest bardzo długa. Czego szukać? Sprawdź:
- jak Twoja konkurencja reklamuje się w mediach społecznościowych,
- jakich kanałów komunikacji używa,
- z jakich formatów reklamowych korzysta,
- na jaki rodzaj contentu stawia?
- czy angażuje obserwatorów i odpowiada na komentarze,
- jakiego języka (tone of voice) używa w swoich komunikatach,
- czy tworzy i wykorzystuje własne hashtagi,
- czy współpracuje z influencerami?
Możesz również skorzystać z gotowych narzędzi, które – w zależności od potrzeb – pozwalają zbierać i analizować dane na temat poszczególnych konkurentów. W monitoringu mediów społecznościowych rywali sprawdzą się: Sotrender, Brand24, Unamo, Newspoint czy Ads Library.
Ostatnie z wymienionych to narzędzie udostępnione w 2019 roku przez Marka Zuckerberga. Umożliwia wyszukanie wszystkich aktywnych reklam wyświetlanych na Facebooku, Messengerze, Instagramie oraz Audience Network. Dzięki Ads Library możesz dotrzeć do kreacji, które nigdy Ci się nie wyświetliły, np. z powodu ograniczeń związanych z lokalizacją lub targetowaniem.
Źródło: https://www.facebook.com/ads/library/
Analiza działań PR konkurencji
Przeanalizuj szeroko pojętą aktywność Twoich rywali w Internecie także pod względem wizerunkowym. Wzmianki na temat konkurencji możesz sprawdzić na dwa sposoby – „ręcznie” lub wykorzystać stworzone ku temu narzędzia. Od czego zacząć?
- Sprawdź, jak konkurencja buduje relacje ze swoimi Klientami – przeanalizuj, czy oferuje im programy lojalnościowe lub inne dodatkowe wartości, które mogą powodować osłabienie Twojej pozycji rynkowej. Informacji na ten temat powinieneś szukać na stronie WWW firmy lub na Facebooku.
- Sprawdź, co o Twoich rywalach mówią inni – wykorzystaj takie narzędzia jak Brand24 czy Unamo, by sprawdzić, jak internauci wypowiadają się o konkurencyjnej dla Ciebie marce. Być może firma zmaga się z problemem, który dla Ciebie będzie szansą na zdobycie przewagi konkurencyjnej?
- Sprawdź, jak firma reaguje na negatywne komentarze na swój temat – jako źródło informacji posłuży fanpage marki na Facebooku lub serwis GoWork, który gromadzi (często niepochlebne) opinie na temat pracodawców. Przeanalizuj, w jaki sposób marka odnosi się do zarzutów. Być może unika odpowiedzi na hejt?
- Sprawdź, z kim konkurencja nawiązuje współpracę – dzięki temu dowiesz się, czy Twoi rywale wykorzystują influencer marketing do zwiększania swojego zasięgu. Przeanalizuj, czy podejmowane działania wizerunkowe mogą być dla Ciebie wskazówką odnośnie do celów strategicznych konkurencji.
Podsumowanie
Trudno o skuteczne działania rynkowe, jeśli te nie są poprzedzone rozpoznaniem konkurentów. Twój research powinien więc zaowocować przede wszystkim wnioskami. To one pozwolą zidentyfikować mocne strony rywali oraz odkryć lukę bądź niszę rynkową, która będzie szansą na zdobycie przewagi konkurencyjnej. Pamiętaj, by poczynania swoich rywali traktować jako wskazówkę. Analiza nigdy nie powinna służyć kopiowaniu cudzych pomysłów i rozwiązań.