Pierwsze objaśnienia hasła Topical Authority pojawiły się już w 2006 roku i wtedy odnosiły się do „stron, które są darzone zaufaniem przez ekspertów z danej branży i często przez nie cytowane za pomocą odnośników”. Dziś, wraz z rozwojem algorytmów Google, zmieniła się też definicja Topical Authority. Jakie jest jego znaczenie na początku 2020 roku? I jak to wykorzystać w planowaniu strategii content marketingowej?
Z tego artykułu dowiesz się:
- Co znaczy pojęcie Topical Authority?
- W jaki sposób łączy się z algorytmami Google?
- Jakie znaczenie ma w strategii content marketingowej?
- Jak wykorzystać Topical Authority w praktyce?
Definicja Topical Authority
Czym więc jest dziś Topical Authority? To połączenie rzetelnej wiedzy autorów treści, wyczerpania tematu oraz kontekstu, w jakim content się pojawia, czyli tematyki i konstrukcji pozostałych artykułów na stronie. Premiowane w wynikach wyszukiwania są witryny, które spełniają następujące warunki:
- Oferują wiedzę autorów znających się na danym temacie,
- Zawierają treści wyczerpujące, ale dopasowane do intencji użytkownika, czyli używające jego języka i niewykazujące klątwy wiedzy autora tam, gdzie użytkownik potrzebuje prostej i odpowiedzi,
- Publikują różnorodne materiały pogłębiające wiedzę użytkownika na temat danej dziedziny.
Przykład:
Spośród stron publikujących treści na temat języków obcych, największeTopical Authority będzie miała ta, która:
- Udostępnia artykuły/inne materiały pisane przez swoich pracowników lub tworzone z ich udziałem i przez nich weryfikowane,
- Pisząc np. o sposobach nauki języków obcych, omówi zarówno metody konkretnych specjalistów (także ich wady i zalety), wskaże sposoby na zmotywowanie się do nauki i taktyki, które można zastosować w domu, oraz podpowie użytkownikowi programy, platformy i aplikacje, które są pomocne w nauce,
- Opublikuje materiał o sposobach nauki języków obcych na blogu, na którym pojawiają się także np. porównania podręczników do nauki języków obcych, podpowiedzi, jak przełamać strach przez mówieniem w języku obcym, oraz artykuł o tym, jak używanie różnych języków wpływa na sposób myślenia (i powoła się np. na prawo relatywizmu językowego).
Algorytmy Google a Topical Authority
Z czego dziś wynika popularność tego zagadnienia? Z działania algorytmów Google. Topical Authority zyskało na znaczeniu w kontekście uruchomienia:
- Pandy (w „polskim internecie” od sierpnia 2011, odpowiada za zmniejszanie widoczności stron zawierających kopiowane, zduplikowane, nierozwinięte i mało wartościowe treści),
- Kolibra (działa od 2013, odpowiada za dopasowywanie wyników wyszukiwania do kontekstu zapytania użytkownika; dzięki niemu tworzący treści biorą pod uwagę także intencje użytkownika i cel, w jakim użył konkretnych słów kluczowych),
- Berta (działa od października 2019, natomiast jego efekty dla języka polskiego są na razie ograniczone, odpowiada za rozumienie naturalnego języka użytkowników i jeszcze lepsze dopasowywanie wyników do kontekstu).
Wszystkie te algorytmy dążą do tego, by treści dostarczane użytkownikowi w postaci wyników wyszukiwania były wartościowe i rzetelne, a więc cechowały się wysokim Topical Authority. Tym samym nie chodzi już o liczbę cytowań/linków, ale o poziom wiedzy autora.
Jakie to ma znacznie w budowaniu strategii content marketingowej?
Działanie algorytmów odpowiadających za ocenę Topical Authority bazuje na sztucznej inteligencji i uczeniu maszynowym. Oznacza to, że chcąc nie chcąc, twórcy contentu muszą współpracować z robotami Google. Nie są tu jednak stratni, bo takie działanie wpływa na korzyść użytkownika. Tym samym autora treści, któremu przecież zależy, by treść była czytana.
Dlaczego to ważne, by dbać o Topical Authority swojego serwisu? Z dwóch powodów. Po pierwsze, pozwala to realnie poprawić doświadczenie użytkownika i dostarczyć mu dokładnie tego, czego potrzebuje. Po drugie, zadbany pod względem Topical Authority serwis po prostu pozycjonuje się wyżej i ma większą szansę na to, by dotrzeć do tego użytkownika dotrzeć.
Jak więc tworzyć content? Topical Authority w praktyce
Jak więc wprowadzić takie myślenie w zakresie doboru tematów, sposobu pisania, konstrukcji artykułu?
- Publikuj w serwisie materiały wyczerpujące Twoją niszę tematyczną (już na etapie tworzenia harmonogramu publikacji ustal, jakie tematy są poszukiwane przez użytkowników i które z nich warto połączyć),
- Stawiaj na profesjonalną wiedzę autorów i potwierdzone źródła (możesz dołączać do specjalistycznych artykułów np. bibliografię),
- Zamiast kilku artykułów poruszających różne aspekty tego samego tematu, twórz jeden obszerny, łączący je wszystkie. Następnie opatrz go klikalnym spisem treści (jak w tym materiale) lub innym rodzajem nawigacji,
- Tworząc treści związane z daną frazą, zwracaj uwagę na intencje, jakie mogli mieć użytkownicy, wpisujący to hasło w Google,
- Pisz takim językiem, jakim mówią Twoi użytkownicy,
- Linkuj wewnętrznie powiązane artykuły.