Employer branding obejmuje więcej niż tylko rekrutację i budowanie pozytywnego wizerunku wśród potencjalnych pracowników. Wirtualne środowisko pracy wymusza nowe podejście do pozyskiwania talentów. Czy content marketing może wykreować pozytywny obraz Twojej marki i sprawić, że stanie się ona pracodawcą z wyboru?
Dlaczego warto dbać o employer branding?
Działania employerbrandingowe powinny być skupione na wszystkich punktach styku firmy z pracownikiem. Najczęściej EB kojarzy się z czynnościami podejmowanymi na zewnątrz organizacji, które budują wizerunek marki jako dobrego pracodawcy w oczach kandydatów na pracowników, klientów, udziałowców czy mediów. Ich celem jest zmniejszenie kosztów rekrutacji, pozyskanie najlepszego zespołu oraz dzielenie się informacjami o osiągnięciach i sukcesach. Wzrost wiarygodności i zaufania względem firmy przez osoby z zewnątrz nie tylko przełoży się na większą liczbę aplikacji do pracy, ale także przyciągnie nowych klientów.
Nie można jednak zapominać o employer brandingu wewnętrznym, skierowanym do obecnej kadry. Jego zamierzeniem jest zatrzymanie w firmie doświadczonych pracowników, zwiększenie ich zadowolenia i satysfakcji z pracy czy budowanie lojalności i utożsamianie ich z wartościami organizacji. Warto pamiętać o tym, że pracownicy znają firmę od podszewki, a ich opinie są poparte osobistymi doświadczeniami.
W employer branding warto inwestować zawsze, a szczególnie, gdy:
- Twoja firma szybko się rozwija i szuka doświadczonych pracowników
- projekty wymagają pozyskania ekspertów w wąskich dziedzinach
- rynek pracownika powoduje dużą rotację zatrudnionych
- bariery wejścia do branży są niskie i Twoja firma stoi przed wyzwaniem, jak zatrzymać najlepszych pracowników.
Kto jest adresatem employer brandingu?
Współczesny HR i employer branding w dużej mierze odbywają się w sieci, wymagają więc jakościowych treści, które celnie trafią do odbiorcy. Grupą docelową tych działań mogą być osoby prowadzące określony styl życia, mające pewne przekonania i zainteresowania spójne z wartościami organizacji lub wykształcenie kierunkowe niezbędne na stanowisku. W określeniu targetu pomagą Ci narzędzia, np. Google Analytics.
Grupy docelowe i persony, będące odbiorcami działań, mogą być każdorazowo modyfikowane, jeśli nie prowadzisz ogólnego employer brandingu, a przygotowujesz konkretne kampanie, np. mające na celu rekrutację specjalistów. Wyjątkiem są aktywności wizerunkowe, oparte na public relations, kierowane szeroko do różnych grup interesariuszy.
Na początku budowania strategii employer brandingowej określ cele, jakie chcesz zrealizować podjętymi działaniami. Bardzo ważne, żeby lejek rekrutacyjny, przez który przejdzie pracownik, był na każdym etapie spójny. Nie możesz skupiać się na pozyskaniu najlepszych nowych pracowników, zaniedbując talenty już pracujące wewnątrz organizacji lub pracowników, którzy zdecydowali się odejść. Jeśli działania employer brandingowe prowadzone przez Twoją firmę są autentycznie, nie powinno to sprawiać problemu.
Employer branding oparty na content marketingu
Każdy etap lejka zatrudnienia wymaga innych treści, ale zawsze powinny one być jakościowe i dopasowane do oczekiwań odbiorców. Budowanie wizerunku pracodawcy to proces, a nie doraźne czynności. Określ z góry, jakie są grupy docelowe prowadzonych przez Ciebie działań employerbrandingowych i jakiego contentu oczekują.
Od klienta do pracownika
Zanim idealny pracownik trafi na rozmowę rekrutacyjną, często poznaje firmę z perspektywy klienta. Ten etap może trwać nawet kilka lat. Z punktu widzenia późniejszej współpracy, zbudowanie relacji z potencjalnym pracownikiem jest bardzo ważne. Na początek zadbaj więc o to, aby idealny kandydat do Ciebie dotarł – pomoże Ci w tym SEO, dzięki któremu Twoje działania marketingowe będą widoczne w wyszukiwarce. Wizytówką firmy są przede wszystkim media własne, w tym firmowa witryna internetowa. Przyszły kandydat szuka na niej ciekawych treści edukacyjnych, dzięki którym będzie częściej wracał do niej po dawkę wiedzy, widząc w Tobie specjalistę.
Poszukując łatwiejszych w przyswojeniu i skondensowanych treści klient chętnie zajrzy do Twoich mediów społecznościowych. Może się z nich dowiedzieć, jakie problemy rozwiązują Twoje produkty i w jakie wydarzenia się angażujesz. To miejsce na chwalenie się udziałem w targach branżowych, zdobytymi nagrodami, akcjami społecznymi, w które zaangażowała się firma.
➞ Formaty, które możesz wykorzystać na tym etapie: witryna firmy, artykuły blogowe, media społecznościowe, chatbot, sekcja FAQ
Przed rozmową rekrutacyjną
Nadszedł czas, kiedy kandydat dojrzał do zmiany pracy lub podjęcia pierwszego zatrudnienia po studiach. Ten etap zazwyczaj trwa kilka tygodni i jest bardzo intensywny. Przyszły pracownik chce mieć pewność, że firma, z którą nawiąże współpracę, wyznaje takie same wartości jak on. Dlatego bardzo ważne jest, żebyś jasno komunikował_ Twoją misję i wizję. Nie wystarczy opis firmy na stronie internetowej w zakładce „O nas” – cele powinny być poparte realnymi działaniami. Możesz się nimi pochwalić np. na blogu firmowym.
Na tym etapie pracownik szuka przede wszystkim treści edukacyjnych, dlatego daj mu możliwość zapisania się do wartościowego newslettera, w którym znajdzie najważniejsze artykuły, a nawet dodatkowe treści marketingowe, przygotowane z myślą o mailingu. Jeśli prowadzisz firmowego bloga, to powinien on być stale aktualizowany, dzięki czemu artykuły nie stracą świeżości. Warto stosować recykling treści – aktualizuj te, które zawierają przedawnione informacje, a także sezonowo przypominaj najważniejsze wpisy, udostępniając je w social mediach.
Jeżeli chcesz budować swój wizerunek jako specjalisty w branży, dobrym wyborem będzie przygotowanie kursu lub szkolenia online. Darmowy dostęp do takich treści to możliwość zdobywania wiedzy dla studentów lub pracowników, którzy dopiero zdobywają branżową wiedzę. Chcąc przyciągnąć doświadczonych specjalistów, możesz pomyśleć o przygotowaniu płatnych materiałów szkoleniowych, które zwiększą próg wejścia.
Nie bez znaczenia są opinie pracowników – zarówno tych obecnych, jak i byłych. Ci drudzy nie mają nic do stracenia, dlatego ich opinie o byłym pracodawcy są szczere i nacechowane emocjami. Dlatego budowanie wizerunku pracodawcy powinno obejmować wszystkie etapy kontaktu z pracownikami.
Podczas rekrutacji jedną z najważniejszych treści, jakie publikujesz, jest ogłoszenie o pracę. Nieważne, czy korzystasz w tym celu z mediów społecznościowych, własnej strony internetowej czy dedykowanej platformy. Ogólnie opisane wymagania i warunki zatrudnienia nie zachęca kandydata do złożenia CV. Obecnie kandydaci porównują w ogłoszeniach o pracę możliwości rozwoju w organizacji, benefity pracownicze, z których mogą skorzystać oraz widełki wynagrodzenia. EVP (employer value proposition) ma nie tylko formę atrakcyjnego wynagrodzenia, ale obejmuje też elastyczne godziny pracy, możliwości awansu czy uczestnictwo w ciekawych projektach.
➞ Formaty, które możesz wykorzystać na tym etapie: witryna firmy, artykuły blogowe, newsletter, social media, kursy i szkolenia, ogłoszenie o pracę
Witamy na pokładzie!
Dopiero podczas onboardingu, nowy pracownik może przekonać się, czy jego wizja o Twojej firmie była zgodna z rzeczywistością. Wdrożenie nie może obyć się bez kamizelki ratunkowej w postaci przejrzystych materiałów o kulturze organizacji i obowiązkach, które czekają na nowego pracownika. Na rynku są dostępne platformy pozwalające zaplanować krok po kroku proces onboardingu i dopasować go do miejsca pracy. W tym momencie pracownik poznaje kulisy pracy i sprawdza, jakie benefity są dla niego dostępne.
Onboarding może trwać od kilku tygodni do kilku miesięcy, w zależności od wielkości Twojej organizacji i złożoności obowiązków, które czekają na stanowisku. To okres fascynacji nowego pracownika nowym miejscem pracy – szuka on więc potwierdzenia działań firmy, opowieści o sukcesach członków zespołu i możliwych przyszłych ścieżek awansu dla siebie. Sprawdza też, jak potoczyły się losy byłych pracowników i poznaje zespół, z którym będzie współpracować w najbliższym czasie. Zaznajamia się z ich prywatnymi pasjami i weryfikuje, czy praca w Twojej organizacji daje przestrzeń na work life balance.
➞ Formaty, które możesz wykorzystać na tym etapie: welcome book, webinar powitalny, maile i SMSy powitalne, social media, blog
Najważniejszy jest zgrany zespół
To personel, niczym orkiestra, nadaje rytm codziennej pracy organizacji. Zaangażowani pracownicy mają realny wpływ na wyniki finansowe i sukcesy Twojej firmy. Są także głównymi twórcami treści, które stają się fundamentem każdego etapu employer brandingu.
Znając talenty i obszary, w których specjalizują się pracownicy, możesz zachęcić ich do stworzenia wartościowych treści, jak artykuły na blog firmowy, grafiki do mediów społecznościowych, rolki z integracji. Jeśli pracownik wyróżnia się zdolnościami oratorskimi, warto zagwarantować mu uczestnictwo w konferencji branżowej lub zachęcić do poprowadzenia webinarów. Będzie to na pewno okazja do rozwoju zawodowego, pochwalenia się sukcesem przed najbliższymi czy ciekawych publikacji w social mediach.
Nie możesz oczywiście zmusić pracowników do publikacji swojego wizerunku, jeżeli tego nie chcą. Pamiętaj o tym, gdy publikujesz zdjęcie zespołu ze spotkania kreatywnego, rolkę ze wspólnego świętowania sukcesu lub informacje o awansie – nie każdy będzie czuł się komfortowo, będąc częścią contentu publikowanego przez firmę, dlatego zawsze zapytaj pracownika, czy wyraża na to zgodę.
➞ Formaty, które możesz wykorzystać na tym etapie: social media, blog, gdzie pracownik ma szansę być autorem artykułów, kursy i szkolenia, webinary
Rozstania bywają trudne
Employer branding nie może kończyć się w momencie odejścia pracownika z organizacji. Musisz pamiętać, że pracownicy odchodzą z różnych powodów, nie zawsze muszą się one wiązać z wypaleniem zawodowym lub znudzeniem Twoją firmą. Pracownik, który przez pewien czas był emocjonalnie związany z danym miejscem pracy, na pewno będzie w przyszłości sprawdzał, jak organizacja radzi sobie po jego odejściu. Ważnym zadaniem działu HR jest zadbanie o to, żeby rozstanie przebiegło w dobrej atmosferze – odchodzący pracownik jest bowiem źródłem bardzo cennych opinii.
Były pracownik będzie szczególnie zainteresowany ewolucją treści, które poznał w trakcie swojej pracy:
- Czy blog jest regularnie aktualizowany?
- Czy posty na social mediach wciąż angażują odbiorców?
- Czy newsletter jest regularnie wysyłany i zachęca do subskrypcji?
Jeśli Twoje treści zaliczają progres, to być może za pewien czas doświadczony pracownik zdecyduje, by ponownie zrekrutować się do byłej firmy.
➞ Formaty, które możesz wykorzystać na tym etapie: blog firmowy, social media, newsletter, raporty, webinary, video content
Reboarding, czyli wszystko płynie
Organizacja podlega ciągłym zmianom, więc jeśli pracownik postanowił do Ciebie wrócić, np. po urlopie macierzyńskim lub tymczasowej pracy u konkurencji, zapewnij mu proces reboardingu. Podczas reboardingu przedstaw powracającemu pracownikowi zmiany, które zaszły podczas jego nieobecności, szczególnie wdróż go w zespół, który w tym czasie mógł się zmienić.
Reboarding to szczególny sprawdzian dla publikowanych przez Ciebie treści – jeśli Twój blog firmowy jest regularnie zasilany ciekawymi artykułami, posty w social mediach angażują społeczność i jesteś dobrze widoczn_ w internecie, to na pewno powracający pracownik jest na bieżąco z nowymi produktami i usługami.
➞ Formaty, które możesz wykorzystać na tym etapie: welcome book/brandbook, webinar powitalny, maile i SMSy powitalne, social media, blog
Czy można zmierzyć efekty employer brandingu?
Aby efektywnie zmierzyć rezultaty działań content marketingowych w employer brandingu, musisz najpierw zebrać dane wejściowe. Dopiero wtedy możesz ocenić, czy podjęte starania przyniosły korzystne zmiany. Ważnym wskaźnikiem jest zmniejszenie się fluktuacji pracowników, zwłaszcza w początkowym okresie zatrudnienia. To właśnie wtedy większość członków zespołu zderza swoje oczekiwania z faktycznie zastaną kulturą organizacyjną i decyduje się na odejście.
Działania employer brandingowe niosą za sobą widoczne efekty. Nie chodzi jedynie o zwiększoną liczbę aplikacji do pracy, lecz także ich jakość oraz doświadczenie kandydatów. Dodatkowo miarą efektywności mogą być również zwiększone zasięgi w poszczególnych kanałach komunikacji, co może przekładać się na wzrost zaangażowania odbiorców. Aby podsumować osiągnięte efekty, konieczna jest zatem ścisła współpraca działów marketingu i HR. Jeśli na każdym z etapów wdrożysz zaproponowane formaty, z pewnością Twoja firma przyciągnie najlepsze talenty, co przyczyni się do jej dalszego i długotrwałego rozwoju.