Wymuszone pandemią COVID-19 i lockdownem zmiany objęły wszystkie dziedziny naszego życia prywatnego i zawodowego. W branży marketingu obecny kryzys pokazał, jak ważna jest umiejętność szybkiego dostosowywania się do zmiennych warunków oraz gotowość do nieszablonowych działań. Takie podejście sprawdza się także w kontekście call to action, czyli wezwania do działania, które w ciągu ostatniego roku nabrało zupełnie nowego wymiaru.
Czym jest call to action?
Call to action (CTA) to komunikat, którego celem jest zachęcenie odbiorcy do podjęcia określonej akcji. Wezwania takie jak np. „kup teraz”, „zarejestruj się”, „napisz do nas” czy „zostaw nam swój numer telefonu” mogą przybierać różne formy – bannera, przycisku czy klikalnego elementu witryny.
CTA można znaleźć na większości stron internetowych. Nic dziwnego, bo odpowiednio skonstruowane call to action może przynieść spore korzyści. Nie tylko związane bezpośrednio ze sprzedażą, ale także w kontekście budowania listy mailingowej czy podgrzewania leadów.
Jak stworzyć skuteczne CTA?
Może się wydawać, że przygotowanie CTA to jedno z najprostszych zadań. Nic bardziej mylnego! Właśnie ten na pozór prosty element może skomplikować ścieżkę zakupową, a nawet zniechęcić użytkownika do działania. Pierwszym krokiem powinno być właściwe określenie celu, jaki ma realizować CTA. Czy chcesz zachęcić klienta od razu do przejścia na stronę z produktami? A może zależy Ci, by odbiorca zostawił swój adres mailowy, co pozwoli na kontynuowanie działań marketingowych tą właśnie drogą?
Pamiętaj, by do jednej oferty dobrać jedno CTA, napisane w klarowny sposób. Nie ma nic gorszego, niż zniechęcenie potencjalnego klienta niezrozumiałymi treściami. Im prostszy i bardziej zrozumiały będzie komunikat wzywający do działania, tym lepiej. Zadbaj także o to, by odbiorca wiedział, jakie korzyści przyniesie mu skorzystanie z CTA. Jeśli użytkownik ma na przykład zostawić kontakt do siebie, musi wiedzieć, że mu się to opłaci.
Pamiętaj, by przycisk CTA był dobrze widoczny. Możesz go wyróżnić np. za pomocą koloru czy pogrubienia. Koniecznie sprawdź, czy poprawnie się wyświetla oraz czy dobrze działa na smartfonach i tabletach.
CTA w dobie pandemii
Będące wynikiem epidemiologicznych obostrzeń ograniczenia w działalności wielu firm i branż sprawiły, że część dotychczasowych CTA straciła sens. W wielu przypadkach fizyczne spotkania i wizyty stały się niemożliwe. Taki los spotkał m.in. branżę beauty, podczas gdy pozostałe, w mniejszym lub większym stopniu, przeniosły pracę do sfery online.
Okoliczności te wymuszają zmiany w komunikatach wzywających do działania. Najważniejsze jest precyzyjne zdefiniowanie celowości CTA, czyli odpowiedź na kilka kluczowych pytań: Jakiego zachowania oczekujesz od swoich klientów w przestrzeni cyfrowej? Czy nadal możliwe będzie umówienie się na spotkanie, czy też jedyną opcją będzie rozmowa online? Czy konsument będzie mógł w sposób komfortowy skorzystać z danej usługi? Czy zmienił się charakter Twojej działalności, w związku z czym wprowadzasz nowe produkty czy usługi? Jeśli klarownie określisz, na czym zależy Ci najbardziej, stworzysz skuteczne CTA, które pozwoli zrealizować zakładane cele.
Działaj, działaj i jeszcze raz działaj
Odpowiednie przeformatowanie CTA w warunkach całkowitego lub częściowego lockdownu to ważny sygnał dla klientów, informujący, że Twoja firma nadal funkcjonuje. W ten sposób wezwanie do działania może stać się jednym z elementów komunikacji kryzysowej. O tym, jak ważne jest utrzymywanie kontaktu z klientami w czasie pandemii pisaliśmy w naszym poradniku „Marketing vs. recesja”.
Nie rezygnuj z działań marketingowych z powodu pandemii. Jeśli organizujesz webinary, wykłady, szkolenia, tworzysz i publikujesz nowy content, dołóż starań, by Twoi odbiorcy się o tym dowiedzieli. Dzięki temu zbudujesz i wzmocnisz zaufanie oraz relacje między klientami a firmą/marką. Bez wątpienia takie działania będą procentować nie tylko w czasie pandemii, ale także wtedy, gdy obostrzenia zostaną zniesione.
W związku z potrzebą ograniczenia fizycznych kontaktów, warto zmienić call to action w reklamach. Można odwołać się do takich komunikatów jak „zobacz wideo produktowe”, „kup konsultację online”, „kup voucher” czy „poznajmy się online”. Takie CTA, pozwalające na zachowanie standardów zdrowotnych, umożliwiają podtrzymanie funkcjonowania firmy w czasie pandemicznego kryzysu.
Jeśli zastanawiasz się, jakie CTA będzie pasować do prowadzonej przez Ciebie działalności, przeczytaj rozdział „Reklamy – nowe formy wezwania do działania” w poradniku „Marketing vs. recesja”. Zastanawiasz się, jak wykorzystać zdobycze augmented reality w działaniach marketingowych? Albo jak zaproponować klientom przymierzenie ubrań online? Nasz zespół na bazie własnych doświadczeń dzieli się strategiami, narzędziami i wskazówkami, dzięki którym zadbasz o skuteczność działań marketingowych w czasach niepewności.