Przed pandemią COVID-19 mieliśmy świat na wyciągnięcie ręki. Rok, który upłynął pod znakiem obostrzeń, także tych dotyczących przemieszczania się, sprawił, że zaczęliśmy działać bardziej lokalnie. Wszystko wskazuje na to, że w najbliższych miesiącach będziemy funkcjonować w podobny sposób. Dlatego też przygotowaliśmy wskazówki dotyczące wykorzystania potencjału content marketingu w działaniach kierowanych do lokalnych społeczności.

Bliskość coraz ważniejsza

Będące wynikiem pandemii koronawirusa ograniczenia w możliwości przemieszczania się wpłynęły na nasze nawyki zakupowe. Spójrzmy na statystyki: w przeprowadzonym we wrześniu 2020 r. badaniu KMPG „Nowa rzeczywistość: Konsument w czasach COVID-19. Jak zmieniły się zwyczaje zakupowe Polaków w czasie koronawirusa”, 25% Polaków zadeklarowało, że z powodu pandemii będzie częściej kupować produkty krajowe. Ponad połowa ankietowanych zaznaczyła przy tym, że jednym z kryteriów wyboru towarów jest dla nich to, czy zostały one wyprodukowane lokalnie.

Co ważne, jedna trzecia respondentów podkreśliła, że ważne jest dla nich także podejście firm do lokalnych społeczności. Sondażowe dane pokazują, że bliskość lokalizacji oraz lokalny charakter produktów nabierają coraz większego znaczenia w decyzjach zakupowych. To także jasna odpowiedź na pytanie, czy warto inwestować czas i pieniądze w działania content marketingowe ukierunkowane na rynek lokalny.

Biznesowe perełki tuż za rogiem

Moda na lokalne produkty i usługi zwiększała się już przed pandemią. Małe sklepiki, piekarnie czy kawiarnie zyskiwały wiernych klientów, bo jakość oferowanych przez nie produktów i usług często była wyższa niż to, co można znaleźć w sieciówkach. Ale nawet pomimo rosnącej popularności lokalnych biznesów, wiele osób nie miało pojęcia o ich istnieniu.

To właśnie brak wiedzy (potencjalnych) klientów był jedną z największych przeszkód dla właścicieli lokalnych firm. Dlatego w dobie pandemii warto postawić na działania content marketingowe w wymiarze lokalnym – dać klientom szansę na znalezienie Twojej firmy i zapoznanie się z jej ofertą.

W jaki sposób prowadzić komunikację kryzysową w czasie pandemii koronawirusa? Dowiesz tego się z naszego poradnika „Marketing vs. recesja”.

Wspieramy lokalne biznesy

Przebieg zmagań z pandemią pokazuje, że potrafimy wykazać się dużą solidarnością. Wiele osób regularnie zamawia posiłki z ulubionych restauracji, np. w ramach akcji #wspieramgastro, by w ten sposób wspierać je finansowo. W trakcie pierwszego lockdownu wiele osób zaangażowało się też w akcję #wspierampolskiemarki, w ramach której promowano rodzime firmy znajdujące się w trudnej sytuacji.

Nawet teraz, gdy obostrzenia w dużym stopniu stały się częścią naszej codzienności, akcje mające na celu pomoc lokalnym społecznościom są kontynuowane. Robienie zakupów dla seniorów obawiających się o swoje zdrowie czy wyprowadzanie na spacer psów, których właściciele nie mogą się przemieszczać, to tylko niektóre działania, w jakie wielu z nas angażuje się na poziomie lokalnym.

Wszystkie akcje tego typu pokazują, że w trudnych sytuacjach potrafimy jednoczyć nasze wysiłki. Czasem potrzeba tylko impulsu do działania. Społeczną odpowiedzialnością szerzej mogą wykazać się także marki, organizując różnego rodzaju akcje pomocowe. W działaniach integrujących społeczność lokalną ważną rolę może odegrać również content marketing, pomagając w dotarciu z przekazem do wszystkich zainteresowanych.

Budujemy lokalne wsparcie

Dzięki content marketingowi możesz stworzyć pozytywny przekaz, by pokazać swoją firmę. Niezależnie od branży, w jakiej prowadzisz działalność, możesz o niej poinformować np. w mediach społecznościowych, akcentując jednocześnie swoje przywiązanie do najbliższego otoczenia. W ten sposób zaprezentujesz się jako przedsiębiorca związany z regionem, który rozumie problemy i wyzwania, z jakimi mierzą się lokalni odbiorcy. Empatia względem potrzeb innych oraz realne wsparcie, jakie możesz zapewnić, pozwolą wygenerować, a następnie utrwalić pozytywne emocje wokół Twojej firmy/marki.

Dzięki działaniom content marketingowym możesz dać się poznać z jak najlepszej strony. To szansa, by opowiedzieć o swoich produktach i usługach, pokazać, czym się wyróżniasz, czy edukować i doradzać. Każdy z tych elementów pozwoli Ci budować pozycję eksperta w najbliższym środowisku. Co więcej, swoimi działaniami możesz zainteresować także media – niewykluczone, że jedna z lokalnych gazet lub portali opisze wysiłki podejmowane przez Twoją firmę na rzecz mieszkańców osiedla czy dzielnicy. Kreowany w ten sposób pozytywny PR może stać się inspiracją dla innych firm lub osób, które dołączą do miejscowych grup wsparcia.

Więcej wskazówek dotyczących prowadzenia działań content marketingowych w czasie pandemii COVID-19 znajdziesz w poradniku „Marketing vs. recesja”. Polecamy zwłaszcza artykuł o tworzeniu treści wspierających biznes w tym okresie. Dzielimy się naszą wiedzą opartą na latach doświadczenia w branży.

Daj się poznać

Nawet jeśli do tej pory nie prowadziłeś działań content marketingowych – nic straconego! Jeśli masz już bazę oddanych klientów, to będą oni świetnym źródłem opinii, które pomogą wzmocnić zaufanie do Twojej firmy. A szanse, że powiedzą o Twoim nowym blogu czy profilu w mediach społecznościowych swoim znajomym, tym samym polecając Twoje usługi, są spore. Jednym z największych wyzwań dla biznesów w czasie pandemii jest dać się odnaleźć. A kluczową rolę w działaniach prowadzących do tego celu może odegrać content marketing, dopasowany do lokalnych, specyficznych potrzeb i uwarunkowań.

Dane pochodzą z raportu KMPG „Nowa rzeczywistość: Konsument w czasach COVID-19. Jak zmieniły się zwyczaje zakupowe Polaków w czasie koronawirusa”.

Tamara Pielas