Jest wiele czynników, które decydują o sukcesie treści w internecie. Jednym z nich jest oczywiście odpowiednie pozycjonowanie tekstu pod kątem wyszukiwania. Ale jak to robić w content marketingu? Przedstawiamy trendy, które zdominują content marketing w kontekście SEO w 2017 roku.
Właściciel największej wyszukiwarki nie lubi przyzwyczajać nas do stałych algorytmów. Stąd kolejne ich wersje oraz aktualizacje. Co roku specjaliści prognozują zachowania wyszukiwarki względem treści. Jak będzie wyglądał rok 2017 dla content marketingu według Google? Na co warto zwrócić uwagę tworząc treści do sieci?
Idealna długość teksu to…?
Jaka długość tekstu zadowoli wyszukiwarkę? Google nie udziela oficjalnej odpowiedzi, ale możemy posiłkować się przeprowadzonymi badaniami na wyszukiwarce. W SerpIQ przeprowadzono testy, z których wynika, że pierwsze pozycje w Google Search zajmowały teksty o średniej długości 2450 słów.
W dłuższych artykułach o wiele częściej może pojawiać się słowo kluczowe, nagłówki oraz zdjęcia, które można wykorzystać w celach pozycjonowania. Takie artykuły pozwalają osiągnąć lepszą widoczność w wyszukiwarce, więcej wewnętrznych linków oraz wyższą liczbę udostępnień w social media.
Na długość tekstu wpływ będzie miała oczywiście branża, w której działamy, temat, grupa odbiorców oraz gdzie i jak promujemy treści. Zaleca się jednak trzymanie zasady longer is better. O content marketingu w kontekście SEO musisz bardziej myśleć, jak o maratonie niż o sprincie. Click & Tweet! Należy pamiętać, by atrakcyjność i użyteczności tekstu nie spadała wraz ze wzrostem liczby słów.
Social media jeszcze większym źródłem ruchu na stronie
Chyba nikogo nie dziwi stwierdzenie, że media społecznościowe stają się coraz ważniejszym źródłem odwiedzin stron. Świadczy o tym nasze własne zachowanie. Nowe produkty odkrywamy w newsfeedzie Instagrama, o usługi pytamy na Facebooku (zarówno w B2C, jak i B2B – przykładowo pytania w grupach branżowych) lub zwracamy się do marek o pomoc. Według tegorocznych badań przeprowadzonych przez Adobe i Econsultancy największym priorytetem dla marketerów w 2017 roku pod względem dysponowania budżetu, będą media społecznościowe i content marketing. Przeciętny Millenials spędza na czytaniu materiałów o charakterze branded content nawet kilka godzin dziennie, do których najczęściej dociera z aplikacji social media. Make sense!
Dla przykładu zobaczymy, jak wygląda rozkład pozyskiwania ruchu na Content Standard. Największym źródłem wejść (50%) w ostatnim miesiącu stanowiły media społecznościowe, w tym najwięcej, bo 79% pochodziło z Facebooka, 15% z LinkedIn i 6% z Twittera. W porównaniu do analogicznego okresu w zeszłym roku odnotowaliśmy bardzo duży wzrost wejść z LinkedIn (o 390%) i Twitter (o 46%). W tym pierwszym w ostatnim roku wiele się pozmieniało m.in. zmiana desingu, czy zarządzanie stroną pracodawcy. Udostępnianie treści w LinkedIn uznajemy za jedno z kluczowych działań w promocji naszych artykułów.
Dobry content nie zapomina o mobile
To nie sekret, że Google premiuje strony mobile-friendly. Portale, które ładują się błyskawicznie zapewniają lepsze doświadczenie dla użytkownika. Dodatkowo, coraz większy ruch na strona internetowych pochodzi z mobile.
Stąd wdrożenie przyśpieszonych stron mobilnych, ale również takich zasad w tworzeniu treści, jak: krótkie śródtytuły i akapity, wypunktowania, responsywne grafiki, łatwe udostępnianie treści dalej itp.
Grzech blogera i marketera – brak optymalizacji treści
Kto dziś nie pozycjonuje? Przecież każdy wpisuje tagi, a w tytule stara się zawsze zawrzeć frazę kluczową. Często jednak zapominamy o odpowiednim zoptymalizowaniu pod kątem SEO innych elementów naszej treści. Mowa tutaj o śródtytułach, URL, obrazkach (jeżeli pochodzą z darmowego banku zdjęć ich nazwa to najczęściej zbitek przypadkowych słów i liczb) i opisach meta dla wyszukiwarek. Najczęściej zapominamy zoptymalizować pod kątem SEO obrazków, a w szczególności uzupełnić tekst alternatywny. Wszystkie wymienione elementy powinny zawierać frazę kluczową. W tym poradniku przedstawiamy, jak zoptymalizować tytuły stron zgodnie ze SEO.
W 2017 roku dla content marketingu nadal znaczenie będą miały linki – zarówno te odsyłające wewnętrznie, do innych tekstów na blogu, jak i te zewnętrzne (np. źródła danych). To nie tylko użyteczne narzędzie do budowania pozycji strony, ale również dobry zwyczaj m.in. w blogosferze.
Strategie, które wpływają na SEO w contencie
Content marketing za nic nie chce działać bez strategii. Sporadyczne publikowanie treści na blogu firmowym nie buduje tego zaufania i zaangażowania, o które powinno nam chodzić. Strategia content marketingowa nie musi być skomplikowana. Równie dobrze może ją zastąpić plan, jeżeli mamy do czynienia z małym projektem lub firmą. Ważne, by określić w nim nadrzędne cele, które chcemy realizować.
Co powinien zawierać plan lub strategia content marketingowa? Przede wszystkim rodzaj tekstów, które chcesz publikować (artykuły poradnikowe, analityczne, case study, newsy), częstotliwość publikacji (czasami lepiej zdecydować się na rzadsze wpisy, ale realizować je z pełną konsekwencją) itd. Np. na Content Standard staramy się publikować tekst raz na tydzień. Nasz zaprzyjaźniony portal Social Press celuje już w trzy artykuły dziennie. W planie należy uwzględnić również sposoby mierzenia założonych celów.
Zakładamy, że Google zaskoczy nas w tym roku jeszcze niejednokrotnie w temacie pozycjonowania. Wierzyć musimy jednak, że dobra treść obroni się sama, a w jej udostępnieniu pomogą wierni czytelnicy 🙂