Identyfikowanie tematów najważniejszych z punktu widzenia odbiorcy, pogłębianie relacji z klientami i nadawanie im trwałego charakteru, optymalizacja contentu pod względem SEO – to kluczowe wnioski płynące z konferencji InternetBeta 2022. Jej 14. edycja odbyła się w dniach 14–16 września w Kielnarowej na Podkarpaciu. Prelegenci w trakcie konferencji podkreślali potrzebę stosowania różnorodnych kanałów komunikacji i formatów contentu. 

14. konferencja InternetBeta w Kielnarowej

Multidyscyplinarna konferencja InternetBeta w Kielnarowej koło Rzeszowa po raz pierwszy została zorganizowana w 2009 roku. W kampusie Wyższej Szkoły Zarządzania i Informatyki odbywają się prelekcje, warsztaty oraz branżowa integracja. Marketingowcy, inwestorzy, dziennikarze, przedstawiciele organizacji pozarządowych i samorządów, blogerzy oraz influencerzy w trakcie swoich wystąpień mówią o najważniejszych kwestiach w obszarze szeroko pojętego marketingu. 

14. konferencję InternetBeta otworzyło przemówienie Łukasza Bisa, który zwrócił uwagę na kwestie związane z ekologią. W związku z tym już na samym początku wydarzenia zaprezentowano hashtag #klimattoludzie – ma on co najmniej dwa znaczenia: z jednej strony to ludzie tworzą klimat konferencji, z drugiej to my, jako rodzaj ludzki, kształtujemy klimat naszej planety. CEO InternetBeta Conference podkreślił, że należy podejmować większą liczbę działań, których celem jest ograniczanie śladu węglowego. Takie podejście stanowi potwierdzenie trendu rosnącej wagi kwestii ekologii w obszarze marketingu. 

Rola social listeningu w strategii contentowej

Coraz więcej firm akcentuje ekologiczne aspekty swojej działalności i dzieli się nimi z rynkiem za pośrednictwem działań o charakterze contentowym. Treści tego typu coraz częściej pojawiają się na stronach firmowych w opisie misji i wizji oraz w regularnej komunikacji contentowej – w artykułach na firmowym blogu, wpisach w mediach społecznościowych czy materiałach wideo. Co ważne, są to informacje na temat konkretnych działań, jakie podejmują firmy kierując się dobrostanem środowiska naturalnego oraz względami społecznymi. 

Z „ekologicznym trendem” w content marketingu wiąże się praktyka social listetningu, czyli identyfikowania w mediach społecznościowych najbardziej popularnych tematów z punktu widzenia odbiorców. Prelegenci w trakcie konferencji InternetBeta 2022 podkreślali, że waga wsłuchiwania się w głos społeczności rośnie w całym obszarze marketingu. Uwagę na tę kwestię w trakcie konferencji InternetBeta, jako pierwszy, zwrócił Rafał Szymański z B2B Marketing.AI, który poruszył tematykę social sellingu, czy sprzedaży za pośrednictwem mediów społecznościowych. 

Jak zwiększyć skuteczność treści?

Social listetning, z punktu widzenia firmy, jest źródłem cennych informacji na temat odbioru jej produktów oraz oceny jej działań. To także źródło cennych danych na temat klientów oraz ich potrzeb zakupowych. Szymański podkreślił, że wsłuchiwanie się głos społeczności, m.in. poprzez monitoring zapytań użytkowników, zapewnia bieżące dane, które pozwalają na optymalizację ścieżki sprzedaży. A dla wspierającego sprzedaż content marketingu jest to jasna wskazówka na temat tematów, które warto poruszyć w przygotowywanych treściach.

Z poprawnym identyfikowaniem najważniejszych problemów klientów – na poziomie tworzenia contentu – wiąże się potrzeba optymalizacji SEO. Dotyczy ona zarówno treści na stronie firmowej, jak i artykułów blogowych. Krzysztof Marzec z Deva Group zwrócił uwagę, że analiza SEO powinna stanowić wskazówkę dla działów zajmujących się opracowywaniem contentu w zakresie doboru tematów i optymalizacji treści – zarówno copy na stronę, jak i artykułów publikowanych na firmowym blogu. Dzięki temu możliwe będzie lepsze wypozycjonowanie strony firmowej i treści blogowych w wyszukiwarkach.

InternetBeta 2022
InternetBeta 2021 / źródło: facebook.com/InternetBeta

Potrzeba komunikacji cross-channel

Skuteczne treści, niezależnie od formatu, odgrywają centralną rolę w procesie komunikacji na linii firma – klient. – Kluczowe dla całego procesu komunikacji są emocje. To one sprawiają, że podejmujemy pewne decyzje, które przekładają się na konwersje – powiedział w swoim wystąpieniu na konferencji InternetBeta Paweł Sala, dyrektor zarządzający FreshMail. Zwrócił przy tym uwagę, że komunikacji nie należy planować na zasadzie „tu i teraz”, lecz w dłuższym horyzoncie czasowym. – Trzeba postępować rozważnie, bo duże znaczenie ma pierwsze wrażenie na temat marki oraz stylu jej komunikacji – zaznaczył. 

Paweł Sala podkreślił, że marketerzy działają w świecie komunikacji cross-channel, w ramach której wykorzystuje się jednocześnie wiele kanałów komunikacji i formatów treści. W takich realiach coraz częściej funkcjonują także influencerzy. Dlatego też Kamil Bolek, dyrektor marketingu LifeTube i TalentMedia, podczas konferencji InternetBeta 2022 przedstawił koncepcję „ekonomii twórców-influencerów”. 

Według niej, twórcy coraz bardziej uniezależniają się od platform dzięki nowoczesnym technologiom, takim jak blockchain, tokeny NFT czy wirtualne przedsięwzięcia w rodzaju Metaverse. Dzięki nim mogą tworzyć nowe oferty adresowane do kolejnych grup odbiorców. Nie należy postrzegać twórców w charakterze powierzchni reklamowej, bo ich motywacje są różnorodne – i nie są to tylko pieniądze – podkreślił Kamil Bolek w trakcie swojej prelekcji.

Kluczowe formaty contentu

Content marketing to wielość i różnorodność formatów treści. Na które z nich zatem kłaść największy nacisk? Odpowiedzią na to pytanie są wnioski z raportu „Kryteria wyboru agencji marketingowych”, który w tym tygodniu zostanie opublikowany w portalu Social Press. Podczas konferencji InternetBeta 2022 zaprezentował je CEO Contenthouse Grzegorz Miłkowski. Z przeprowadzonych badań wynika, że za najważniejsze działania contentmarketingowe uznano webinary i szkolenia, podcasty, blogi marketingowe i media społecznościowe (przedział wskazań 25–42 proc.).

Warto przy tym zaznaczyć, że według respondentów blogi prowadzone przez agencję marketingową są skuteczniejsze (32 proc.) niż blogi tworzone przez zewnętrznych partnerów (27 proc.). Raport potwierdził także, że to content jest kluczowym czynnikiem, który decyduje o wyborze danej agencji przez klientów. –  Kluczowe kryteria decydujące o wyborze agencji marketingowej, zarówno w grupie podmiotów z obszaru B2B, jak i w grupie B2C, to portfolio agencji oraz dotychczasowe realizacje, jakimi dana agencja może się pochwalić – podkreślił Grzegorz Miłkowski w swoim wystąpieniu.