Automatyzacje w marketingu to nie tylko odciążenie specjalistów. Największa wartość tkwi w możliwości dotarcia w odpowiednim czasie z odpowiednią treścią. Takie działania podniosą temperaturę leadów i wspomogą zespół handlowy w procesie sprzedaży. W dobrze naoliwionej maszynie marketingowej żaden element nie może się zepsuć. Planując lub rewidując automatyzację marketingu, zwróć uwagę na kilka aspektów:
Segmentuj mądrze
Mając web tracking w witrynie, możesz zbierać mnóstwo informacji. Najważniejsze, aby wybrać te najważniejsze i stworzyć sensowne segmenty. Grupy odbiorców powinny być rozpisane na etapie tworzenia strategii automatyzacji. Od tego zależy personalizowanie treści oraz dostosowanie się do ścieżki użytkownika. Jeśli przesadzisz z liczbą segmentów, znacznie trudniej będzie naprawić taką marketingową machinę w razie awarii.
Scoring to podstawa
Przeliczenie aktywności użytkownika pozwala uzyskać dobre proporcje w komunikacji. Przykładowo nadaj osobny scoring odbiorcom newslettera. W zależności od tego, czy subskrybent otworzy newsletter, dodaj lub odejmij punkt. Wówczas osoby, które mają scoring na poziomie zera, będą oznaczone jako te czytające co drugi newsletter. Taki mechanizm sprawia, że w automatyczny sposób możesz dostosować częstotliwość wysyłki do potrzeb. To tylko wierzchołek góry lodowej. Scoring daje dużo więcej możliwości.
Przykład schematu scoringu
Połącz marketing automation z CRM-em
Każdy lead powinien po kontakcie z handlowcem otrzymać serię e-maili dogrzewających. Jeśli potencjalny Klient wejdzie na stronę na przykład cennika, możesz powiadomić o tym automatycznie dział handlowy. Marketing automation to recepta na kontakt w odpowiednim czasie. Jeśli dział handlowy ignoruje takie rozwiązanie, to kryzys jest najlepszym momentem na optymalizację procesu sprzedaży przy pomocy marketing automation.
Pamiętaj, że automatyzacje potrzebują kreatywności
Sama technologia bez odpowiedniej komunikacji nie wystarczy. Dopiero efekt synergii robi różnicę. Nie powielaj 1:1 działań konkurencji. Skuteczność marketing automation tkwi w budowaniu pozytywnych doświadczeń w kontakcie z marką. Bez efektu świeżości w komunikacji znikniesz w cybernetycznym chaosie. Dopasuj treści do etapu konsumenta w lejku sprzedażowym. Zwróć jego uwagę ciekawym pomysłem. Być może w fazie podjęcia decyzji warto wysłać mu quiz, który upewni go, że ma odpowiedni poziom wiedzy do podjęcia dobrej decyzji. Nie musisz atakować sprzedażowym e-mailem od razu w tym etapie. Lepiej przypomnieć o marce w nienachalny sposób.
Chatbot, który jest proaktywny w stosunku do osób, jakie przeczytały program konferencji. Użytkownicy mogą zyskać zniżkę, jeśli rozwiążą quiz
*
Tekst pochodzi z poradnika Marketing vs. recesja. Strategia, narzędzia, działania. Jego pełną wersję znajdziesz tutaj.