Jeśli planujesz założenie bloga albo serwisu contentowego, musisz zwrócić uwagę nie tylko na treści, ale też na miejsce w sieci, w którym je publikujesz. I to niezależnie od tego, czy tworzysz serwis dla marki, czy dla siebie. Przemyślany i rzetelny content jest ważny, jednak by dotarł do właściwych osób we właściwym czasie, musi mieć mocne fundamenty, solidny… dom. A tym domem jest właśnie Twoja strona.

W tym artykule wskazujemy 5 najważniejszych aspektów technicznych tworzenia bloga / portalu branded-contentowego na podstawie książki Grzegorza Miłkowskiego Niech Cię widzą w sieci. Jeśli dobrze je przemyślisz, uruchomisz swój serwis sprawnie.

5 rzeczy, o których musisz pamiętać, jeśli chcesz założyć bloga

Typ domeny

Bloga możesz założyć w katalogu swojej obecnej strony (nazwastrony.pl/blog), na subdomenie (blog.nazwastrony.pl) albo pod zupełnie odrębnym adresem. Każde z tych rozwiązań będzie inaczej oddziaływało na Twoje treści.

  • blog w katalogu korzystnie wpłynie na pozycjonowanie całej strony,
  • blog w subdomenie będzie wymagał osobnego procesu linkowania i optymalizacji, gdyż z punktu widzenia Google jest zupełnie nową stroną,
  • blog poza stroną firmy będzie miał charakter neutralnego medium i może pozwolić na współpracę z konkurencją.

Nazwa

Naming serwisu zostawiamy Tobie. Wybierając adres URL dla strony, pamiętaj jednak o tym, że:

  • większość użytkowników wciąż jest przyzwyczajona do tego, że w adresach URL nie można umieszczać polskich znaków diakrytycznych (tymczasem jest wręcz przeciwnie!),
  • jeśli nazwa Twojej strony składa się z kilku słów, użytkownicy mogą wpisywać ją z dywizem albo bez (nazwastrony.pl i nazwa-strony.pl),
  • istnieje długa lista końcówek tzw. domen branżowych, które możesz ciekawie wykorzystać.

Hosting

To serwer, na którym działa Twój blog. Opłacasz go w abonamentach o cyklu rocznym, dlatego oszacuj, jak duże zużycie pamięci i obciążenie serwera może wygenerować Twoja treść.

CMS

Czyli system zarządzania treścią. Najpopularniejszym jest WordPress, oprogramowanie dostępne na wolnej licencji. Pozwala na dużo modyfikacji dzięki dostępnym wtyczkom. Jeśli prowadzisz już stronę, np. sklep internetowy, i obsługujesz go za pomocą innego CMS-a, wciąż możesz część blogową spiąć z WordPressem.

Zabezpieczenia

Dobry serwis to bezpieczny serwis. Zacznij od zainstalowania protokołu SSL i zmiany adresu logowania dla administratora serwisu z domyślnej na skomplikowaną i trudną do odgadnięcia.

Więcej na temat tego, jak rozwiązać powyższe kwestie, by założyć bloga albo portal branded-contentowy od podstaw, przeczytasz w książce Grzegorza Miłkowskiego Niech Cię widzą w sieci, wydanej przez OnePress w kwietniu 2020.