Rosnąca popularność podcastów czyni z nich użyteczne narzędzie w obszarze content marketingu. Umożliwiają nie tylko promowanie wybranych produktów, ale także realizowanie działań długofalowych służących wzmacnianiu przywiązania klienta do marki. Przemyślane włączenie podcastów do strategii sprzedażowej przynosi wiele korzyści. Po drodze będzie trzeba zmierzyć się jednak z szeregiem związanych z tym wyzwań. Sprawdź, co musisz mieć na uwadze.

Rzut oka na liczby

Od kilku lat popularność podcastów systematycznie rośnie. Przybywa autorów, audycji i kanałów tematycznych. Z analiz serwisu podcasthosting.org wynika, że na całym świecie istnieje obecnie 2 mln podcastów obejmujących łącznie 48 mln odcinków.

Według raportu Spotify w Polsce pierwszym półroczu 2020 roku liczba odtworzeń podcastów, w porównaniu z analogicznym okresem w 2019 roku, wzrosła o 300%. Tym samym nasz kraj stała się jednym z najszybciej rozwijających się podcastowych rynków na świecie. Z badań Nielsena, przeprowadzonych na zlecenie Storytel wynika, że podcastów słuchamy zarówno dla rozrywki (58%), jak i dla poszerzania horyzontów (53%) oraz w celach edukacyjnych (52%).

Gromadzone i analizowane dane potwierdzają także marketingowy potencjał podcastów. Według badań przeprowadzonych przez Edison Research w Stanach Zjednoczonych, 54% konsumentów w decyzjach zakupowych uwzględnia te marki, o których słyszy w podcastach. Z kolei z raportów IAB i PwC wynika, że wydatki na reklamę podcastów w Europie w ubiegłym roku wyniosły 43 mln dolarów, a według prognoz w 2023 roku wzrosną do 232 mln dolarów.

Korzyści z podcastów dla branży content marketingu

Podcasty to kolejny sposób na docieranie z treściami do określonych, często bardzo zawężonych grup odbiorców. W związku z tym warto włączyć je do zestawu działań marketingowych w celu zdobywania nowych klientów. Nie musi to być tylko lokowanie produktu czy sponsorowanie działań influencera nagrywającego audycję. Marki same zaczynają tworzyć podcasty poświęcone swojej działalności. Przykładem mogą być takie programy jak „Allegro Tech Podcast”, polskiego potentata rynku e-commerce czy „Rodzice, Rossnę!”, który jest realizowany przez sieć drogerii Rossmann.

O jakości podcastu stanowią rzetelne treści oraz przystępny i atrakcyjny sposób ich przekazywania. Wartościowy podcast to sprawdzone informacje dopasowane do potrzeb i oczekiwań odbiorców. W przypadku treści mających wpływ na decyzje zakupowe chcemy mieć pewność, że są tworzone przez profesjonalistów zaznajomionych z polecanymi przez nich produktami. Walor eksperckości sprawia, że podcast jest postrzegany jako źródło konkretnej wiedzy, a nie nachalna reklama czy jeden ze sposobów na zaprezentowanie oferty sprzedażowej.

Im atrakcyjniejszy i użyteczniejszy z punktu widzenia klienta podcast, tym większe szanse na to, że przyczyni się on do zbudowania silniejszych związków z marką. Dodatkowym plusem przekazywania treści w formie podcastu jest sposób ich konsumpcji. Odbiorca nie musi bowiem angażować swojej uwagi tak mocno, jak na przykład w przypadku czytania artykułu. Audycji można słuchać także w trakcie wykonywania nieskomplikowanych, codziennych czynności, jak sprzątanie czy gotowanie.

Jakie wyzwania czekają na podcasterów?

Wraz z rosnącą popularnością podcastów zaostrza się jednak rywalizacja o odbiorcę. Dlatego też warto zainwestować więcej czasu w opracowanie odpowiedniej strategii dotyczącej nie tylko samego contentu, ale także częstotliwości i miejsc jego dystrybucji. Plan powinien obejmować również działania SEO oraz sposoby promocji podcastu. Podstawą jest jednak wybór tematyki interesującej z punktu widzenia słuchacza oraz przemyślany sposób jej prezentowania. To one pozwalają na zwiększenie lojalności pozyskiwanego audytorium. 

W tym kontekście należy pamiętać o autentyczności przekazu. Najlepszych podcasterów wyróżnia pasja, z jaką przekazują określone treści, niezależnie od tematyki audycji. Dzięki niej podtrzymują zainteresowanie i zaangażowanie słuchaczy. Równie ważne jest nieustanne śledzenie trendów w świecie podcastów, by trzymać rękę na pulsie i tworzyć treści, które będą dopasowane do aktualnych potrzeb odbiorców. Niezbędnym warunkiem sukcesu jest także dbanie o regularne nagrywanie i publikowanie kolejnych odcinków audycji. 

Z tymi wyzwaniami muszą zmierzyć się wszyscy, którzy chcą włączyć podcasty do swojej strategii content marketingowej. Obecne trendy, na kształtowanie których wpływa również pandemia COVID-19, sugerują jednak, że warto podjąć wysiłek w tym kierunku. Potwierdzeniem jego słuszności jest badanie 2020 Content Marketing and Content Distribution: Current State and Perspectives przeprowadzone przez International Content Marketing Forum. Zdaniem specjalistów z branży content marketingu, jednym z najważniejszych trendów w najbliższych miesiącach będzie właśnie dalszy wzrost roli podcastów jako jednego z efektywnych kanałów dystrybucji treści. To także dobra wiadomość dla ich twórców, ponieważ – jak szacuje PwC – każdego roku przychody z podcastów będą zwiększać się średnio o 22,2%, przekraczając w 2024 roku poziom 3,5 mld dolarów.

Tamara Pielas