71% szukających rozwiązania dla swojej firmy przed dokonaniem zakupu wyszukuje informacje w sieci, twierdzi Google. Jak za pomocą content marketingu przebić się w algorytmach wyszukiwarek? Jak przygotować strategię SEO pod treść dla sektora B2B? Oto 3 kroki do widocznego contentu dla Twojego biznesu.
Klienci B2B są specyficzni – nie dość, że w zakupach kierują się innymi wartościami niż w typowy konsument B2C, to sposób konsumpcji treści zasadniczo różni się od tego znanego z codziennego życia. O tym, jak pisać do przedsiębiorców oraz najważniejszych różnicach między B2B a B2C, piszemy szczegółowo w tym wpisie.
Dziś skupimy na budowaniu przewagi konkurencyjnej w wyszukiwarce za pomocą SEO i content marketingu. Jak to zrobić, tłumaczy nam w poniższym artykule Albert Czajkowski, prezes agencji SEO i SEM – Sematicad, ale przede wszystkim certyfikowany specjalista Google AdWords oraz Google Analytics oraz jeden z ekspertów podczas szkolenia „Content marketing dla B2B”, które odbędzie się 14 marca w Warszawie (szczegóły: https://contentstandard.pl/szkolenia).
O tym zapominasz, czyli dobry research
Podstawą działań związanych z SEO jest dogłębny research. Nie zaczynaj jednak od fraz kluczowych. Pierwszym krokiem do stworzenia strategii SEO w połączeniu z content marketingiem jest określenie celu, jaki zamierzamy zrealizować za pomocą treści.
Czy zależy nam na generowaniu leadów? Zapisie na newsletter? Pobraniu wersji demo produktu? Zbudowaniu wizerunku? Cele powinny być jasne i klarowne, a my powinniśmy o nich cały czas pamiętać na dalszych etapach prac, czyli tworzeniu i optymalizacji contentu.
Drugim etapem jest analiza naszej konkurencji. W jaki sposób nasi konkurenci budują swoją widoczność? Kto z nich radzi sobie najlepiej i dlaczego? Jakich narzędzi używają? Jakie działania prowadzą? Warto wynotować to sobie na osobnej kartce. Nie ma nic złego we wzorowaniu się na sprawdzonych i skutecznych rozwiązaniach.
Dopiero trzeci etap to research słów kluczowych. Jest to jedno z najważniejszych zadań w całym procesie, gdyż wpływa również na nasze dalsze działania SEO, ale przebiegnie o wiele sprawniej, jeżeli się do niego przygotujesz. Zacznijmy od zebrania jak najobszerniejszej listy słów kluczowych. Im więcej, tym lepiej pod warunkiem, że dotyczą one naszej branży. Warto od razu podzielić je na odpowiednie grupy, np. frazy główne, frazy produktowe, pytania i złożone tematy, frazy branżowe, frazy luźno powiązane. Dobrym pomysłem jest również określenie priorytetów dla znalezionych słów.
Na SEO warto postawić już na poziomie kodowania strony czy bloga
Gdy zbierzemy wszystkie niezbędne informacje, możemy przystąpić do budowania naszego narzędzia content marketingowego, czyli mediów własnych. Zbudowanie witryny na podstawie researchu SEO daje ogromną przewagę na starcie. Dlaczego?
Czytaj też: Owned media w content marketingu – kompletny przewodnik
Zebrane wcześniej słowa kluczowe w połączeniu z celami pozwalają na zaplanowanie optymalnej struktury witryny, zarówno pod kątem treści, jak i linkowania wewnętrznego. Pamiętajmy, że content to nie tylko artykuły, ale również oferta na stronie, którą można przebudować w taki sposób, by była dużo lepiej widoczna w wyszukiwarkach.
Oczywiście, nie możemy zapominać o odpowiedniej dbałości o techniczne aspekty SEO. Korzystając z faktu, że strona projektowana jest po zaplanowaniu strategii SEO, możemy już na etapie kodowania wdrażać wszystkie zalecenia optymalizacyjne. Jest to dużo lepsze rozwiązanie, niż optymalizacja już istniejącej strony.
Ciągły rozwój medium, czyli działania off-site
Samo zaplanowanie strategii i stworzenie zoptymalizowanej witryny to dopiero początek drogi. Teraz przychodzi czas na tworzenie treści i działania off-site.
Na podstawie researchu fraz możemy zaplanować już wstępny plan publikacji, dobierając odpowiednio popularne tematy. Musimy pamiętać cały czas o optymalizacji treści na poziomie artykułów, czyli odpowiednim nasyceniu frazami, nagłówkach, obrazach czy samej strukturze artykułu. To elementy, które powinniśmy sprawdzać każdorazowo przy każdym wpisie.
Na koniec musimy wspomnieć o linkach i innych działaniach off-site. Witryny content marketingowe, w tym media firmowe, mają to do siebie, że stwarzają wiele szans na pozyskanie wartościowych linków. Wpisy gościnne na branżowych portalach, różnego typu zestawienia ciekawych artykułów czy po prostu linkowanie do naszych treści jako źródła w innym artykule to najpopularniejsze sposoby. Nie możemy zapominać też o social mediach i innych kanałach promocji. Samo SEO nie wystarczy, by stać się najlepszym medium w swojej branży.
Regularna praca nad optymalizacją artykułów sprawia, że stają się one coraz lepiej widoczne w wyszukiwarkach, co często daje efekt kuli śnieżnej.
Chcę wiedzieć więcej!
W samej sieci na temat SEO w content marketingu znajdziesz tysiące artykułów z analizami czy poradami. Ale prawdopodobnie nie masz czasu ich wszystkich przeczytać. Warto postawić na wiedzę bezpośrednio od ekspertów, gdzie możesz zadać pytanie dotyczące bezpośrednio Twojego przypadku. Jeżeli szukasz szkolenia, podczas któregodowiesz jak pisać i docierać do klientów B2B, koniecznie sprawdź to organizowane przez ContentHouse.
Na szkoleniu „Content marketing dla B2B” zostaną omówione trzy najważniejsze obszary content marketingu: media firmowe, e-mail marketing , RODO oraz SEO. Każde blok prowadzi dedykowany ekspert z ContentHouse, kancleraii MyLo FreshMail oraz Sematicad. Dowiedz się więcej: https://contentstandard.pl/szkolenia.
Artykuł gościnny popełnił dla nas Albert Czajkowski, CEO&Co-founder agencji SEM – Semanticad.