Przenosisz biznes do sieci? Otwierasz sklep internetowy? Pamiętaj, że samo stworzenie sklepu to nie wszystko. Warto zadbać e-commerce content, czyli treści dla sklepu internetowego. Sprawdź, jakie powinny pojawić się na Twojej stronie.

Otwierasz sklep internetowy? Bez tych treści nie wystartujesz

W sklepie internetowym powinno znaleźć się kilka rodzajów tekstów, tzw. e-commerce contentu. Zebraliśmy najważniejsze z nich, by ułatwić Ci przygotowywanie contentu dla sklepu internetowego.

Regulamin

To nic innego jak zasady obowiązujące w Twoim sklepie. Właśnie za jego pośrednictwem informujesz o nich swojego Klienta. Pozwala Ci on spełnić obowiązek informacyjny wobec Klientów i regulować zasady sprzedaży. Być może spotykasz się z wymaganiem zaakceptowania regulaminu sklepu przed złożeniem zamówienia. To dobry sposób na wykazanie, że Klient został poinformowany o swoich prawach i regułach zakupu.

Polityka prywatności

Określa ona, jakie dane osobowe użytkowników są zbierane i w jaki sposób będziesz je wykorzystywać. Powinny się tam znaleźć także informacje, czy dane Klienta będą przekazywane innym podmiotom, w jaki sposób można je zmienić lub usunąć oraz jak są zabezpieczane.

Polityka cookies

Może być mylona z polityką prywatności. Choć mogą się wydawać podobne, to zwracają uwagę na dwa różne aspekty. W polityce prywatności mowa o danych osobowych, natomiast polityka cookies mówi gromadzeniu i przetwarzaniu danych pozwalających na usprawnienie działania strony internetowej. Tzw. „ciasteczka” umożliwiają np. zapamiętanie preferencji użytkownika, personalizowanie reklam czy treści na stronach internetowych.

Warto pamiętać, że RODO nakazuje nam przygotowanie powyższych dokumentów i umieszczenie ich w takim miejscu, by każdy Klient mógł się z nimi łatwo zapoznać. Niezależnie od tego, jaki rodzaj działalności w e-commerce prowadzisz, za każdy razem zbierasz dane. Nie możesz zatem zlekceważyć wymagań prawnych. Warto wiedzieć, ze takie teksty przygotowywane jako dwa oddzielne dokumenty, ale można także wszystko zawrzeć w jednym.

Opis na stronę główną

Jest on ważny z dwóch powodów. Po pierwsze za jego pomocą przedstawiasz się Klientowi, opowiadasz, czym się zajmujesz i co sprzedajesz. Po drugie informujesz wyszukiwarki, co można znaleźć na Twojej stronie. Ma to ogromne znaczenie dla SEO. Odpowiednie zagęszczenie słów kluczowych to jedno z działań kluczowych dla pozycjonowania.

Opis kategorii i podkategorii

Tutaj sprawa wygląda podobnie. Z jednej strony informujesz Klienta, jakie produkty może znaleźć w konkretnej kategorii. Tym samym dbasz o jego doświadczenia kontaktu ze sklepem. Jeśli znalezienie odpowiedniego produktu będzie dla użytkownika szybkie, proste i intuicyjne, szanse na powrót są większe. Z kolei trudności ze znalezieniem szukanego przedmiotu praktycznie gwarantują, że Klient już do nas nie wróci. Dodatkowo dobrze napisane, informacyjne i użyteczne opisy kategorii i podkategorii ze słowami kluczowymi zwiększają szanse na dobrą pozycję w wynikach wyszukiwania.

Opis produktu

Stało się! Klient znalazł to, czego szukał w Twoim sklepie. Teraz musi jeszcze sprawdzić, czy konkretny produkt odpowiada jego potrzebom. Właśnie po to potrzebny nam opis produktu. To jeden z najważniejszych elementów contentu e-commere. Zasadom jego tworzenia poświęciliśmy niedługo osobny artykuł.

Sekcja „O nas”

Użytkownicy stają się coraz bardziej wymagający, a ich wartości mają coraz większy wpływ na dokonywane zakupy. Dlatego na znaczeniu zyskują poglądy i historia marki. Jej opis powinien znaleźć się właśnie w sekcji „O nas”. Opis odwołujący się do wartości pozwala Klientowi zidentyfikować się z marką i zbudować z nią więź emocjonalną. Warto pokazać, do czego dążysz – po to, by potencjalny Klient mógł ocenić, czy chce Ci w tym pomóc, kupując u Ciebie.

FAQ

To sekcja zawierająca najczęściej pojawiające się pytania i odpowiedzi. Możesz zebrać te, które padły ze strony Twoich klientów do tej pory, i stworzyć do nich odpowiedzi.  Jeśli dopiero zaczynasz, spróbuj zastanowić się, o co, przed i po złożeniu zamówienia, mogą pytać Twoi Klienci. FAQ pozwoli im szybko znaleźć odpowiedź.

Blog i opinie klientów – czy są potrzebne na start?

Kilka opinii o… opiniach

Co jeszcze powinno się znaleźć wśród treści dla sklepu internetowego? Opinie Klientów i blog.

Te pierwsze bywają nieocenione. Mogą nie tylko skusić nowych Klientów do zakupów u Ciebie, ale i przekonać tych, którzy jeszcze się wahają. Widząc, że inne osoby wypowiadają się o sklepie pozytywnie, potencjalni Klienci będą patrzeć na Ciebie przychylniejszym okiem.

Jeśli już posiadasz warte umieszczenia opinie – zrób to. Gdy dopiero zaczynasz i nie masz jeszcze żadnej opinii, zacznij o nie prosić klientów i zarezerwuj na nie miejsce na stronie.

A co z blogiem?

Niezależnie od tego, jakie produkty sprzedajesz – blog jest zawsze dobrym pomysłem! Dzięki niemu możesz edukować Klientów o swoich produktach i kontekstach ich wykorzystania. Buduje to Twoją pozycję eksperta. Ale o tym osławionym wizerunku specjalisty mówią wszyscy…

Warto za to dodać, że blog pozwala na prowadzenie systematycznych działań SEO. Tworząc treści na bloga, wykorzystujesz także całą chmurę słów kluczowych powiązanych z Twoimi produktami. Zwiększasz liczbę fraz, na które wyświetlasz się w Google.

Co ważne, nie musisz mieć gotowych na start wielu tekstów, by zacząć prowadzić bloga. Na początek wystarczy zaledwie kilka (np. 4), odpowiadających jeszcze szerzej niż FAQ na najczęstsze pytania związane z Twoim produktem. Znacznie ważniejsze jest systematyczne rozbudowywanie tej bazy w ramach prac nad e-commerce content.

Czytaj też: Skąd czerpać tematy na bloga?