Chcesz rozpocząć działania contentmarketingowe, ale nie wiesz, czy warto inwestować w nie swój czas i pieniądze? Sprawdź, dlaczego marketing treści się opłaca, jakie przynosi korzyści i jakich efektów możesz się spodziewać!

Czym jest content marketing?

Content marketing to długoterminowe działania polegające na tworzeniu treści, które odpowiadają na potrzeby odbiorców. Dzięki różnorodności jego formatów i zastosowań może być dystrybuowany w wielu kanałach na mnóstwo sposobów. Treści tworzone w ramach kampanii contentmarketingowej to między innymi artykuły, e-booki, poradniki, raporty, infografiki, filmy, prezentacje multimedialne, webinary, a nawet podcasty i chatboty.

Skąd jednak wiedzieć, czy nasz content marketing przynosi oczekiwane efekty? O skutecznej strategii contentmarketingowej możemy mówić wtedy, gdy stworzony przez nas komunikat dociera do właściwego odbiorcy i motywuje go do podjęcia oczekiwanego działania. Aby jednak tak się stało, dystrybuowana treść musi być wartościowa, czyli rozwiązywać problem, odpowiadać na pytanie lub realizować potrzebę zakupową użytkownika.

Jaki content publikować?

W zależności od tego, jaki biznes prowadzisz oraz kim są Twoi klienci, sposób dotarcia do tych osób może przybierać różne formy. Ale w jaki sposób zidentyfikować, która z nich zaprocentuje najwyższym współczynnikiem konwersji? Najlepszym sposobem, by się o tym przekonać są… testy. Próbuj – żongluj formatami, sprawdzaj, jaki rodzaj contentu cieszy się największym zainteresowaniem wśród Twoich odbiorców. Nie musisz przecież ograniczać się wyłącznie do pisania artykułów czy poradników. Może grupa docelowa, do której kierujesz komunikaty sprzedażowe bardziej doceni content video lub newsletter?

Bez względu na to, jaki format wybierzesz, pamiętaj, że wszystkie Twoje działania powinny mieć jeden wspólny mianownik – być spójne tematycznie. Dzięki temu pozyskasz klientów oraz zbudujesz z nimi długotrwałą relację.

Content marketing – korzyści

Tworzenie atrakcyjnych treści i wdzięczność czytelników w postaci pozostawionych pod artykułem polubień bądź przychylnych komentarzy to nie jedyne zalety prowadzenia działań contentowych. Korzyści z inwestycji w marketing treści jest znacznie więcej – a co najważniejsze – są widoczne jeszcze na długo po zakończonej kampanii. Do kluczowych zalet content marketingu zaliczamy:

Zwiększenie ruchu na stronie

W dobie szerzących się fake newsów i clickbaitowych nagłówków, dobre jakościowo treści, które odpowiadają na potrzeby użytkownika, cieszą się w internecie dużym zainteresowaniem. Content marketing można więc porównać do marketingu wirusowego – obydwa opierają się na poleceniach oraz rekomendacjach użytkowników. Publikując zatem wartościowe treści, umożliwiamy odbiorcom znalezienie rzetelnych informacji. To z kolei przekłada się na zwiększenie ruchu na stronie, a stąd już krótka droga do budowy popularności strony między adresatami naszych komunikatów.

Budowanie eksperckiego wizerunku firmy

Dzieląc się wiedzą z innymi, budujesz wizerunek profesjonalisty oraz rozpoznawalność swojej marki. Dzięki temu użytkownicy zapamiętają firmę, a Ty stworzysz bazę lojalnych klientów. Pamiętaj jednak, że branding – podobnie z resztą jak content marketing – to proces, który powinien być realizowany długoterminowo. Można więc powiedzieć, że tworząc przydatne dla użytkowników treści inwestujesz w przyszłość firmy – umacniasz ekspercką pozycję w branży oraz mimochodem zyskujesz również kolejnych kontrahentów.

Wzrost widoczności w wyszukiwarce

Coraz więcej osób wyczulonych na agresywne komunikaty promocyjne używa programów blokujących reklamy w internecie. To duże wyzwanie szczególnie dla tych marek, które nie wykorzystują innych form promocji. Rozwiązaniem w tej sytuacji jest content matketing – treści odpowiednio zoptymalizowane (również grafiki!) i napisane zgodnie ze sztuką SEO, przyczyniają się do wzrostu widoczności strony i Twojego contentu w wyszukiwarce. Im wyższa pozycja w Google, tym większa liczba odwiedzin, które zwiększają prawdopodobieństwo sprzedaży bądź uzyskanie innej oczekiwanej konwersji.

Nawiązywanie pozytywnych relacji z klientami

Działania z zakresu content marketingu mają to do siebie, że ich efekty nie są widoczne od razu. Analogicznie jest z budowaniem zaufania klientów i tzw. wygrzewaniem leadów (ang. lead nurturing). Polega ono na stałym zwiększaniu zainteresowania potencjalnych nabywców Twoich usług poprzez dostarczanie im jakościowego contentu. Użytkownicy, którzy trafiają na stronę po raz pierwszy, raczej nie zdecydują się na zakup oferowanego produktu lub usługi od razu. Proces doprowadzenia klienta do finalizacji transakcji może potrwać nawet kilka miesięcy, dlatego content marketing to idealne narzędzie zarówno do tworzenia pozytywnych relacji, jak i monetyzacji organicznego ruchu na stronie.

Czytaj też: Jak mapować content?

Niski koszt prowadzonych działań

Content marketing, w porównaniu do innych form promocji, często jest nieco tańszy. Pomimo tego, że wymaga większego nakładu pracy i odpowiednich umiejętności, to pozwala na dużo więcej niż pozostałe formaty reklamowe. Zwiększa widoczność strony w sieci, buduje zaangażowanie użytkowników oraz generuje nawet trzy razy więcej leadów niż outbound marketing. Co więcej, wytworzone treści można promować bez większego nakładu finansowego, np. w social mediach. Jeśli stworzony content będzie użyteczny, jest duża szansa, że rozniesie się po internecie w wirusowym tempie.

Podsumowanie

Content marketing to wydajna i niezwykle skuteczna forma reklamy, która dzięki szerokiemu wachlarzowi możliwości, znajduje zastosowanie niemal w każdym biznesie. Sekret jej skuteczności tkwi we właściwym doborze kanałów dystrybucji oraz odpowiedniej optymalizacji, która przynosi stronie długoterminowe efekty. Dobrze zaplanowana kampania nie tylko pomoże pozyskać nowych klientów, ale także zwiększy świadomość marki wśród użytkowników oraz sprawi, że oferowane przez Ciebie rozwiązania staną się naturalnym wyborem odbiorców.