Tokeny niewymienialne zaczęły rewolucjonizować rynek dóbr wirtualnych, przede wszystkim w obszarze gier online i sztuki cyfrowej. Rosnące zainteresowanie, jakim cieszą się tokeny NFT, pozwala jednak sądzić, że w najbliższych miesiącach znajdą one zastosowanie w kolejnych segmentach rynku.
Dzieła sztuki sygnowane tokenami NFT
Przypomnijmy, że tokeny niewymienialne (non-fungible tokens, NFT) to oparte na technologii blockchain pliki cyfrowe – fragmenty kodu, powiązane z dobrem cyfrowym lub materialnym. Innymi słowy, NFT to rodzaj kryptograficznego certyfikatu autentyczności, potwierdzającego, że plik nim opatrzony to oryginał. Przełomowym momentem dla ich popularyzacji była gra online CryptoKitties.
Czytaj też: CryptoKitties, czyli początki branży NFT
NFT zyskały ogromnie na znaczeniu, gdy zaczęto sygnować nimi dzieła sztuki wirtualnej. Cyfrowe dzieła niełatwo jest sprzedać za większe pieniądze, bo każdy plik cyfrowy stosunkowo łatwo można skopiować i udostępnić. Dlatego też, gdy grafika, plik dźwiękowy czy materiał wideo trafiają do sieci, szybko tracą swój unikalny charakter. Remedium na ten problem to łączenie takich prac z tokenami NFT – dzięki temu zyskują one na wartości.
Interesującą cechą tokenów NFT jest też możliwość pobierania prowizji od posiadacza tokena, gdy dochodzi do jego sprzedaży innemu użytkownikowi. Tym samym autor danego dzieła może czerpać korzyści z każdej transakcji związanej z jego utworem. Tokeny pozwalają w lepszy sposób chronić prawa majątkowe twórcy, ponieważ nabycie NFT nie uprawnia kupującego do upubliczniania, a tym bardziej do komercjalizacji, egzemplarza danego dzieła.
Rekordowe pieniądze za cyfrowe grafiki i… memy
Artyści korzystający z NFT zaczęli wystawiać swoje dzieła na internetowych platformach, takich jak Nifty Gateway. Potencjał tokenów niewymienialnych dostrzegły także znane domy aukcyjne. Sukcesem, który przyciągnął uwagę świata sztuki, była sprzedaż grafiki cyfrowego artysty o pseudonimie Beeple zatytułowanej Everydays: The First 5000 Days. W 2021 roku wylicytowano ją w domu aukcyjnym Christie’s za 69 mln dolarów.
Oczywiście, tego typu aukcji jest znacznie więcej. Na przykład w ubiegłym roku dom Heritage Auctions sprzedał za 237 tys. dolarów pierwszy w historii emotikon – „The Smiley :-)” – stworzony w 1982 roku przez informatyka Scotta Fahlmana. Na platformie Nifty Gateway artysta cyfrowy Pak sprzedał za 91,8 mln dolarów grafikę The Merge. Z kolei na platformie Foundation za 580 tys. dolarów sprzedano internetowy mem Nyan Cat. Nabywców znalazły także takie memy jak Doge (w Polsce znany jako „Pieseł”), Success Kid czy Bad Luck Brian.
Przedmioty kolekcjonerskie dla fanów sportu
Zastosowanie tokenów niewymienialnych pozwala na tworzenie cyfrowych przedmiotów kolekcjonerskich. Sygnowanie tokenem NFT zwiększa ich wartość, dzięki czemu można traktować je jak inwestycję – podobnie jak tradycyjne dzieła sztuki. Doskonałym przykładem jest sukces startupu Dapper Labs, który stworzył wirtualne, kolekcjonerskie karty z koszykarzami NBA.
Podobny projekt przygotował startup Sorare, który nawiązał współpracę z takimi organizacjami jak Francuski Związek Piłki Nożnej czy hiszpańska LaLiga, oferując cyfrowe karty z piłkarzami. Własne tokeny NFT z wizerunkami piłkarzy wyemitowała też Legia Warszawa.
Tokenizacja w świecie mody
Z potencjału tokenów NFT zaczął czerpać również świat mody. Niedawno na aukcje internetowe trafiło dziewięć projektów z kolekcji Collezione Genesi Dolce & Gabbana. Pięć z nich stanowiły realne dzieła, dla których stworzono cyfrowe wersje, a pozostałe były projektami całkowicie wirtualnymi. Z kolei dom mody Gucci stworzył wideo zatytułowane Aria, inspirowane kolekcją jesień-zima 2021.
Kreatywne zastosowanie NFT
Za pomocą NFT możliwe jest także monetyzowanie contentu w postaci tekstu. Świadczy o tym choćby fakt, że za 2,9 mln dolarów sprzedano pierwszy tweet, napisany przez założyciela Twittera Jacka Dorsey’a. Wśród innych pomysłów na praktyczne wykorzystanie NFT jest tokenizacja biletów wstępu, kuponów rabatowych, kodów promocyjnych. Niewymienialne tokeny można także wykorzystać w charakterze narzędzia do crowdfundingu.
Potencjał zastosowania tokenów NFT, już teraz, jest spory. Z drugiej jednak strony, wprowadzenie tokenów do niektórych branż, takich jak choćby obrót nieruchomościami, wymaga ustanowienia jednoznacznych norm prawnych. Jednak wraz ze wzrostem popularności technologii NFT, można się spodziewać, że powstaną odpowiednie przepisy, otwierające zupełnie nowe możliwości na rynku.
Tokeny NFT podbijają rynek. Nowy sposób na monetyzację contentu. Dowiedz się więcej