Case study to rodzaj contentu, który może być szczególnie przydatny w zdobywaniu nowych klientów. Dobrze napisany pokaże Twój profesjonalizm i etykę pracy. Wyniki mogą przekonać nawet największych niedowiarków. Dlatego warto chwalić się efektami swojej pracy. Jakimi zasadami należy się kierować przygotowując case study?
Co to jest case study?
Case study, inaczej studium przypadku czy analiza przypadku to opis problemu, przedstawienie rozwiązań i ocena ich skuteczności. Stosowane jest w wielu dziedzinach, ale w branży marketingowej rządzi się swoimi prawami. Najważniejsze jest to, że pokazujemy odbiorcom, jak w rzeczywistości wyglądają nasze działania. Relacjonujemy krok po kroku, co zrobiliśmy i jakie efekty te działania przyniosły.
Po co nam case study?
To potężne narzędzie marketingowe! Chwytliwe copy, świetna oferta czy rekomendacje to jedno. Warto jednak dać potencjalnym klientom namiastkę tego, w jaki sposób przebiega współpraca z Tobą. To najbardziej wiarygodna forma reklamy, dlatego warto zadbać, by regularnie dzielić się ze swoimi odbiorcami przykładami współprac.
Co więcej, case study pokazuje, że Twoja oferta pomaga realnie rozwiązać problemy, z którymi zmagają się klienci. Nie ma nic bardziej przekonywującego niż skuteczne działania. To właśnie ich oczekujemy od partnerów biznesowych.
Co powinno zawierać studium przypadku?
Pamiętasz, jak w szkole pani od polskiego zawsze pilnowała, by wypracowania miały wstęp, rozwinięcie i zakończenie? Okazuje się, że tę wiedzę możesz teraz wykorzystać, bo w case study na początek warto zadbać o przejrzystą kompozycję tekstu.
Kim jest klient i jakie ma potrzeby?
Od czego zacząć? Od problemu, przed jakim stanąłeś. Przygotuj charakterystykę klienta, jak wyglądają jego produkty, jaką ma grupę docelową, jak wygląda jego pozycja na rynku. Kolejny krok to oczekiwania klienta i pożądane efekty. Ten etap pokazuje, jak dobrze starasz się poznać samego klienta i jego potrzeby. Je także dokładnie opisz. Określ też, jak wyglądała sytuacja klienta przed rozpoczęciem współpracy Ta część ma zadanie pokazać, że potrafisz analizować wyzwania, określać potrzeby i słuchać osób, z którymi współpracujesz.
Co zostało zrobione?
Dalej czas na prawdziwe „mięsko”, czyli konkretne działania, podjęte w odpowiedzi na zidentyfikowane wcześniej potrzeby. Tutaj chronologicznie, krok po kroku przedstawiasz jak przebiegała realizacja działania. Wyjaśnij, dlaczego podjęte zostały właśnie takie, a nie inne czynności. Zastanów się, jakie informacje będą najważniejsze dla potencjalnych klientów. Skorzystaj z dotychczasowego doświadczenia i odpowiedz na obawy, które najczęściej sygnalizują.
Case study nie musi być cukierkowe. Może nawet lepiej, by nie było „zbyt” idealne. Możesz opisać przeszkody, które pojawiły się podczas realizacji projektu, a następnie działania podjęte, by je pokonać. To tylko podkreśla Twoją eksperckość – pokazuje, że potrafisz radzić sobie z nieprzewidzianymi zdarzeniami i reagować na bieżąco na sytuację. Stajesz się także bardziej ludzki.
Co Twoje działania dały Klientowi?
W case study nie może zabraknąć efektów. Świetnie sprawdzą się w tym przypadku liczby. Jeśli możesz udostępnić konkretne statystyki i zestawienia skuteczności swoich działań – nie wahaj się. W końcu pokazujesz tutaj, że jesteś ekspertem w swojej dziedzinie. Każdy Klient ostatecznie patrzy na wyniki i czy proponowana strategia będzie dla niego realnie opłacalna.
Pokaż, jakie korzyści dała Klientowi współpraca z Tobą. Co się zmieniło po wprowadzeniu Twoich rozwiązań? Im więcej konkretnych liczb podasz, tym lepiej. Unikaj ogólników, w tym przypadku najlepszy będzie rzeczowy i konkretny język.
Co jeszcze dodać?
Świetnym dodatkiem do case study będą komentarze i rekomendacje klientów. To one dodatkowo uwiarygadniają przekaz. Możesz poprosić ich o wypowiedzi dotyczące poszczególnych etapów pracy.
Case study, zwłaszcza dla rozbudowanego projektu, może być naprawdę długie. Szczególnie, gdy zdecydujesz się opisać proces działania bardzo dokładnie. Dlatego warto dokumentować swoją pracę, pokazać także obrazkowo jak przebiegała praca. Wykresy, infografiki, zdjęcia czy zestawienia także wzmocnią przekaz, zwłaszcza ten liczbowy.
O czym jeszcze warto pamiętać, pisząc case study?
Przygotowując case study weź pod uwagę, do kogo go adresujesz. Tak jak w przypadku każdej innej treści – jej język powinien być dopasowany do odbiorcy. Jeśli Twoim odbiorcom na być ktoś nieznający arkanów Twojej dziedziny, to zrezygnuj z fachowego słownictwa. Dodatkowo skomplikuje ono tekst, a żargon nic nie powie Twoim potencjalnym odbiorcom. Staraj się pisać jak najbardziej zrozumiale i zachować jasny ciąg przyczynowo-skutkowy.
Case study musi być także autentyczne. To podstawa, by pisać o działaniach realnie podjętych i o ich prawdziwych efektach. Nie ma sensu „podrasowywać” rzeczywistości. Tak jak w życiu kłamstwo ma krótkie nogi.