Jest taka noc, gdy tysiące ludzi na całym świecie zasiada przed ekrany i ogląda w błyszczących kreacjach aktorów i reżyserów na czerwonym dywanie, którzy wyciągają ręce po złotą statuetkę. Oscary to fascynująca walka o pierwsze miejsce w świecie filmu, traktowana jako skuteczna przepustka do dalszej kariery. Tegoroczna, dzięki wpadkom i panującej sytuacji politycznej w USA będzie jeszcze długo komentowana, ale zostawmy to mediom. 🙂

Akademia Filmowa przyznaje nagrody w 24 kategoriach. A gdyby Oscary wręczano kampaniom content marketingowym? Co powinniśmy brać pod uwagę i w jakich kategoriach? Nasza Akademia, o wiele mniej sławna i liczna, przygotowała listę kategorii w content marketingu na miarę tych oscarowych.

1) Najlepszy Scenariusz Oryginalny, czyli NAJLEPSZA STRATEGIA CONTENT MARKETINGOWA – mocny scenariusz to podstawa udanego filmu. Muzyka, efekty specjalne, popularni aktorzy i kostiumy mogą nie pomóc, jeżeli fabuła okaże się delikatnie mówiąc, nieinteresująca.

Tak samo nawet najlepszy content może okazać się nieskuteczny, jeżeli nie realizuje założeń strategii. Określone cele, grupy docelowe, opisy person mają pomóc tworzyć treści, które faktycznie zainteresują odbiorców. Plan i kalendarz publikacji, określone sposoby płatnej i darmowej dystrybucji pozwalają na skuteczne dotarcie do grupy docelowej.

Żadne działanie zaplanowane w strategii nie jest przypadkowe. Ten sam schemat działa w biznesie filmowym – każde, nawet najmniejsze ujęcie musi mieć znaczenie dla całej produkcji. Content marketing również powinien kierować się tą zasadą.

2) Najlepszy Aktor, czyli WIARYGODNY INFLUENCER – nagroda, która otwiera drzwi do naprawdę wielkiej kariery aktorskiej kariery. Niezaangażowani, słabo odgrywający swoje role lub nieidentyfikujący się z bohaterami aktorzy mogą położyć nawet najlepszy scenariusz. Świat filmu zna takie przypadki.

W mijający roku słowo influencer w content marketingu odmieniano przez wszystkie przypadki. Widzieliśmy wiele projektów z zaangażowaniem osób wpływowych, które opowiadały świetne historie, były na wysokim poziomie realizatorskim, zabawne i szczere.

Influencerzy są jak aktorzy – muszą naturalnie pasować do bohaterów, czyli charakteru marki. W najnowszym raporcie „Influencer marketing – praktycznieGrzegorz Miłkowski, dyrektor zarządzający ContentHouse, mówił o tym, jak ważny jest dobór influencera adekwatnego do strategii, by odnieść sukces:

To na jej [strategii komunikacyjnej danej marki] podstawie jesteśmy w stanie określić kryteria, jakimi możemy się kierować przy wyborze influencera adekwatnego do celów marketingowych czy biznesowych. (…) Błędem popełnianym przez marketerów jest próba wymuszenia na takiej osobie dopasowania swojego stylu do komunikacji marketingowej danej marki. To kardynalny błąd!

W efekcie otrzymujemy słaby i sztuczny content od osoby, która zdołała tylko przeczytać dokładną instrukcję promocji i przekleić ją na swojego bloga/vloga pod hasłem „recenzja”. Coca-Cola zdaje się jednak odnajdować w świecie influencerów doskonale.

3) Najlepsze Efekty Specjalne, czyli EFEKTYWNE WYKORZYSTANIE NOWYCH TECHNOLOGII – ruch kamery, aktorstwo, oświetlenie – to umiejętności decydujące o odbiorze filmu. W wielu produkcjach równie ważną rolę odgrają jednak efekty specjalnie. Coraz bardziej spektakularne, wbijają nas w kinowy fotel swoim stopniem realizmu.

Branżę marketingową w krzesło wbijają coraz to ciekawsze możliwości technologiczne, które możemy wykorzystać w swoich kampaniach. Bo przecież akcja content marketingowa nie musi ograniczać się do tekstu/video. Dziś marki do wykorzystania mają taki rozwiązania, jak: livestreaming w praktycznie każdej sieci społecznościowej, video content w 360 stopniach, branded entertainement, wirtualną rzeczywistość, personalizację komunikatu opartą na wykorzystaniu sztucznej inteligencji oraz treści interaktywne.

4) Najlepsze Zdjęcia, czyli NAJLEPSZY VIDEO CONTENT – co tu dużo mówić, to chyba najważniejsza nagroda, dla osób zajmujących się produkcją filmów. Piękne kadry, które oglądamy na ekranach to nie tylko zasługa sprzętu, ale poczucia wyobraźni, przestrzeni i estetyki osób, które kamerą operują.

Czy w content marketingu możemy mówić o sztuce w video? Zdecydowanie! Krzysztof Gonciarz udowadniał przez cały rok, że dobrze zrealizowany film to świetny format reklamowy (por. case Orange). Innym rodzajem video contentu, który pobił na głowę wszystkie inne są… trzydziestosekundowe kursy gotowania Tasty.com od BuzzFeed.

5) Najlepszy Montaż, czyli NAJLEPSZY STORYTELLING – montaż ma ogromny wpływ na odbiór filmu. Montażysta może sprawić, że nawet kiepski materiał okaże się nagle bardzo dobrą produkcją.

Tak samo ciekawa historia potrafi „sprzedać” nawet najmniej sexy produkt. Niemożliwe? A jednak! Jeżeli myślisz, że Twoja branża jest zbyt konserwatywna na contenty pozwól, że pokażemy ci, że jesteś w błędzie. Zobacz, jak w content marketingu radzi sobie firma produkująca dźwigi oraz pięć inspirujących przykładów komunikacji B2B firm inżynierskich.

6) Nagroda za najlepszą scenografię, czyli CONTENT, KTÓRY CHCE SIĘ CZYTAĆ I OGLĄDAĆ – fani dobrego kina doceniają klimat, który tworzy dobrana scenografia i kostiumy. Zachwycamy się realizmem czasów w serialu o Sherlocku Holmesie oraz kostiumami i scenografią w „Fantastycznych zwierzętach i jak je znaleźć”.

W content marketingu niezwykle ważna jest przejrzystość treści, czytelność i ich nowoczesny wygląd. A także dostosowanie treści pod użytkowników mobilnych. Klienci lojalnością nagradzają tych, którzy dbają o to, by ich doświadczenia z użytkowania np. portalu było jak najlepsze. Nie ma doskonałych interfejsów, ale obserwujemy coraz większą liczbę rebrandingów serwisów, które dopasowują swój design do wymagań współczesnego odbiorcy.

coca-cola portal newsy
Fot. Portal Coca-Cola Journey

7) Za całokształt twórczości, czyli CAŁOKSZTAŁT DZIAŁAŃ CONTENT MARKETINGOWYCH – nagroda specjalna w świecie filmu, a także w content marketingu. Przyznawana dla najlepszych treści (i nie tylko!), które przez długi czas są obecne w sieci i cieszą się dużą popularnością wśród odbiorców. To content, który buduje zaufanie, emocje, zaangażowanie, zwiększa świadomość marki i wspomaga sprzedaż.

Komu przyznalibyście tę nagrodę?