Na początku roku Instagram Stories przegonił Snapchata, który miał zdetronizować facebookową aplikację do dzielenia się zdjęciami. Obecnie Snap to ok. 166 mln użytkowników. O wiele mniej od Instagrama.
Ten obecnie posiada 700 mln zarejestrowanych użytkowników (250 mln dziennie). Rewolucyjny “Duszek” ma mniej nawet od innego komunikatora Facebooka – Whatsup, który chwali się liczbą 250 mln userów i ostatnio wprowadził możliwość udostępniania swoich zdjęć i filmów na 24h. Na nieszczęście Snapchata marki o wiele częściej decydują się na inwestowanie w kanał, który znają i dobrze rozumieją. I dostają narzędzia do sprzedaży. A to się właśnie wydarzyło na Instagramie dla Firm.
Instagram Stories vs Snapchat Stories usage timeline, 2016 – 2017 ↓ #smm #socialmedia pic.twitter.com/Kkrh7D80r5
— Socialbakers (@socialbakers) July 31, 2017
W zeszłym roku Instagram wysłuchał modlitw wszystkich firmy i influencerów – udostępnił funkcję dodawania zewnętrznych linków do Instagram Stories. Do tej pory jedynym aktywnym miejscem, skąd można było odesłać fanów do nowego wpisu na blogu czy strony internetowej był link w BIO. Przejść odnotowywano i tak niewiele, ponieważ wymagało to sporych nakładów pracy ze strony obserwującego. W efekcie nie była to skuteczna metoda dla biznesu, a niski odsetek użytkowników, którzy faktycznie “klikali w BIO” sprawił, że ta możliwość traciła znaczenie z punktu marketingowego.
Zaledwie kilka miesięcy po wprowadzeniu Stories, pojawiło się idealne rozwiązanie tego problemu.
Instagram wprowadził funkcjonalność “przesuń palcem” (swipe up), umożliwiając markom dodanie linku URL z dowolnym contentem, tworząc opcję “Zobacz więcej” (see more) poniżej postu. Jeżeli użytkownik chce zobaczyć treści, wystarczy tylko przesunąć palcem po ekranie smartfona. Linkowanie jest dostępne tylko dla zweryfikowanych kont, o który można się ubiegać.
Platforma Klear postanowiła prześledzić, jak marki wykorzystują tę najnowszą funkcję. Badaniu podane zostało 149 profili najlepszych marek w 8 branżach – w tym Amazon, Adidas, JetBlue i Coca-Cola – aby zobaczyć, co dzieją się z ich Stories i do jakich treści odsyłają ich z Instagrama?
Oto 5 głównych kategorii, do których linkują marki:
Podstrona z produktem: zwykle jest to witryna internetowa firmy, umożliwiająca konsumentowi zakupienie tego, co zostało pokazane na Stories.
Inna platforma społecznościowa: najczęściej YouTube, Twitter, Facebook lub inne platformy, aby zapewnić pełniejszy dostęp do albumu zdjęć czy filmu
Wpisy na blogu: linki do firmowego bloga lub artykułu
Strona kampanii: zaproszenie dla fanów do przesyłania własnej treści lub zaproszenia do udziału w konkursie sponsorowanym przez markę
Aplikacja: zachęcające użytkowników do pobrania odpowiedniej aplikacji na swoje urządzenie przenośne
Analiza Klear wykazała, że większość (59%) relacji Stories używano do realizacji celów e-commerce, czyli sprzedaży, kierując obserwatorów do stron z produktami.
Inną popularną metodą, którą stosowały marki było wypuszczanie teasera w swoich relacjach, a następnie przekierowywanie użytkowników do innych platform społecznościowych, głównie YouTube, gdzie można było zobaczyć dłuższą wersję filmu. Linki do blogów były głównie publikowane w branży fitness. Najrzadziej marki były skłonne kierować swoich fanów na strony kampanii i do sklepu z aplikacjami.
Jaki rodzaj contentu najczęściej pokazują marki na Instagram Stories?
Autorzy analizy podzielili je na 7 kategorii. Największa ilość relacji zdecydowanie dotyczy prezentacji konkretnego produktu (36%). To oznacza, że widzowie w co trzecim Stories są bombardowani zachętami do zakupu. Tutaj oczywiście włączona była funkcja “Zobacz więcej” kierująca do witryny ze sklepem.
Zaskakująca niewielka ilość contentu na Insta Stories to User Generated Content (treści generowane przez użytkowników) oraz porady typu “How-To”. Prawdopodobnie marki czekają na wysycenie odbiorców pod kątem przekazu sprzedażowego. Zapewne kwestią czasu jest odwrót klientów w stronę firm, które będą skupiać się na pokazywaniu wartościowych informacji, a nie prezentacji produktów.
Moda i sport królują na Stories
Z ośmiu branż, które wyróżnili autorzy analizy, Stories najczęściej publikowały marki sportowe i modowe. Interesujący jest fakt, że marki z branży “food&drink”, mimo ogromnej popularności na Instagramie (hasztag #foodporn od wielu lat jest w czołówce najpopularniejszych hasztagów w social media), rzadko publikują coś na swoich Stories. Potencjał wydaje się być co najmniej nie wykorzystany.
Autorzy badania wyróżnili w każdej z analizowanych branż “królów Instagram Stories”, z których można czerpać inspirację dla własnych działań. Oto oni: