Przygotowując treści poradnikowe należy pamiętać o kilku kluczowych zasadach. Dzięki nim możliwe będzie skuteczne budowanie zaangażowania odbiorców. Opracowany w ten sposób content pomoże w pozyskiwaniu nowych klientów i zwiększaniu sprzedaży, a także we wzmacnianiu świadomości marki.
Identyfikacja potrzeb grupy docelowej
Punktem wyjścia do tworzenia skutecznych treści powinna być rzetelna analiza grupy docelowej. W tym procesie należy uwzględnić rozmaite czynniki, takie jak wiek, płeć, miejsce zamieszkania czy status finansowy. Na podstawie zagregowanych danych przygotowywany jest następnie profil persony sprzedażowej. Dzięki temu możliwe jest zaplanowanie działań w ramach marketingu treści.
Wybór konkretnych środków zależy także od celu kampanii. Jeśli jest nim pozyskanie nowych klientów i zwiększenie sprzedaży produktów lub usług, użytecznym rozwiązaniem będą treści poradnikowe. Odpowiadając na zbadane wcześniej potrzeby konsumentów, idealnie wpiszą się w lejek sprzedażowy i zwiększą szanse konwersji. Tworząc spójną strategię contentową, trzeba także dobrać odpowiedni tone of voice komunikacji oraz określić formaty contentu, które zostaną zastosowane w trakcie kampanii.
Czytaj też: Jak stworzyć skuteczną strategię contentową?
Treści poradnikowe na najwyższym poziomie
Wiedząc, do kogo będziemy kierować treści, należy zwrócić uwagę na cechy efektywnego przekazu. Powinien być łatwy w odbiorze, rzeczowy i sprzyjać budowaniu wiarygodności marki. Warto także odwoływać się do emocji i empatii cyfrowej, co pozwoli skuteczniej pozyskać uwagę audytorium. Dobrym rozwiązaniem jest dopasowanie treści do pory roku, okolicznościowych świąt lub konkretnych wydarzeń. Trzeba jednak pamiętać, że w treściach poradnikowych należy zbalansować prezentację samego produktu z korzyściami płynącymi z jego zakupu.
Czytelnicy szukają treści, które w realny sposób odpowiadają na ich potrzeby. Poradniki w formie artykułów na blogu czy materiałów wideo przyciągają największą uwagę odbiorców, gdy są umieszczone w odpowiednim kontekście. W związku z tym użyteczne jest prezentowanie danego produktu lub usługi jako rozwiązania określonego problemu. Trzeba jednak lokować je w sposób subtelny, bez nachalnej promocji, ponieważ treści poradnikowe muszą przede wszystkim dostarczać odbiorcy konkretnej wiedzy.
Działania w ramach optymalizacji
Przygotowując content sprzedażowy, nie można zapominać o jego optymalizacji pod kątem wyszukiwarek internetowych. Przemyślany dobór słów kluczowych oraz tagów, a także odpowiednia struktura treści mają pozytywny wpływ na pozycję w Google. Istotne jest również linkowanie pomiędzy publikowanymi sukcesywnie artykułami. Poradniki warto wzbogacać także infografikami, które poprawiają ich przejrzystość, a czytelnikowi umożliwiają wychwycenie i zapamiętanie najważniejszych informacji.
Infografika, czyli szansa i wyzwanie w obszarze contentu. Dowiedz się więcej
Artykuły warto urozmaicać także zdjęciami, materiałami wideo, podcastami czy testimonialami. Ważnym elementem jest odpowiednio wyeksponowany przycisk CTA, który zachęca odbiorców do podjęcia określonego działania (np. zakupu produktu). Atrakcyjność wizualna jest istotna, ale należy pamiętać także o poprawności językowej i merytorycznej zawartości. Content powinien nie tylko intrygować i angażować, ale także budować naszą pozycję eksperta. Dzięki temu treści zyskają wiarygodność w oczach odbiorców, którzy będą chętniej udostępniać je w mediach społecznościowych.
Użyteczne formaty „poradnikowego contentu”
Klasyczne poradnikowe artykuły na blogu, w atrakcyjnej oprawie wizualnej, sprawdzą się w zasadzie w każdej branży. Ale przydatnych formatów „poradnikowego contentu” jest więcej. Wśród nich są na przykład e-booki i raporty, które można wykorzystać do wspierania sprzedaży droższych i specjalistycznych produktów lub usług. Z kolei materiały wideo, w tym tutoriale, sprawdzą się w promocji produktów wymagających znajomości obsługi, a także w dziedzinach wymagających kreatywności, a więc na przykład w branży beauty.
Wykorzystując różnorodne formaty contentu można zaprezentować różne cechy oferowanego produktu. Tworząc poradnik warto zwracać uwagę na jego funkcjonalności i podkreślać korzyści płynące z zakupu. W rezultacie można wzmacniać pozytywne wrażenia związane z jego użytkowaniem. Dlatego też w procesie tworzenia treści warto korzystać z user generated content, który ceniony jest za autentyczność i bezpośredni charakter przekazu.
Aktualizacja potrzeb, aktualizacja treści
Użytecznym rozwiązaniem jest również odwoływanie się do potrzeb osób, które skorzystały już z naszej oferty, ale szukają dodatkowych porad. To okazja do zaproponowania produktów komplementarnych. Jeśli na przykład opublikujemy na blogu materiał poradnikowy na temat konserwacji drewnianych mebli ogrodowych, możemy w nim zaproponować nie tylko konkretne impregnaty, ale także narzędzia, które ułatwią przeprowadzenie prac. To szansa nie tylko na wzrost sprzedaży, ale także na trwalsze związanie klienta z marką i jej produktami.
Chcąc maksymalnie wykorzystywać potencjał contentu, warto korzystać również z przygotowanych wcześniej treści, a zwłaszcza z tzw. evergreen content. W takim przypadku należy je zaktualizować i wzbogacić o nowy kontekst i/lub nowe produkty. Można również skorzystać z praktyki atomizacji contentu i rozwinąć poruszaną wcześniej tematykę w zupełnie nowym artykule czy materiale wideo. To możliwość zaprezentowania znanego już produktu w innym, dodatkowym kontekście lub wypromowania produktów dopiero wprowadzanych na rynek.
Czytaj też: Atomizacja contentu, czyli jak wykorzystać potencjał treści marketingowych